/ Forside/ Teknologi / Multimedie & design / FrontPage / Spørgsmål
10  PARKENSS 1050
Problem med "Opret forbindelse
Fra : alfenskone
Vist : 262 gange
100 point
Dato : 06-11-06 08:26

Mine elever afkræves konstant login til serveren, når de lukker fx et word
dokument på hjemmesiden. De trykker så bare "annuler" og så virker det alligevel, men det er møjirriterende. Kan vi ikke slippe af med det problem?
Sanne

Kommentar
Fra : Maddog_dk

Dato : 06-11-06 08:49

Hej

Du bliver nok nød til at skrive lidt mere om dit problem, men som jeg læser det er det en lokal server du har problemer med - er det korrekt?

/maddog

Kommentar
Fra : alfenskone

Dato : 06-11-06 09:08

Ja - jeg opretter en del dokumenter, som eleverne åbner og gemmer på eget drev. Jeg laver et hyperlink fra fx wordikon til et bogmærke i det impoterede dokument. Alt fungerer fint lige indtil vi lukker dokumentet igen. Så kommer boksen "opret forbindelse til...." og afkræver dem brugernavn og password til serveren. Som sagt er det nok at trykke anuller, men det forvirrer dem en del og irriterer mig grænseløst. It-vejlederen kan ikke klare problemet.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 06-11-06 10:36

Det bliver nok forsøgt gemt på serveren som ændring og skal den ikke kunne uden password.
Jeg tror ikke det skal åbnes men importeres, så der arbejdes på filen i word og ikke på serveren.
Bare et gæt.

Kommentar
Fra : alfenskone

Dato : 06-11-06 13:44

Dvs. at vi altid skal gemme en kopi på eget drev for at slippe for den besked. Jeg åbner da tit selv dokumenter fra andres websider for at kigge dem igennem og der bliver jeg ikke mødt med den boks, når jeg lukker igen uden at gemme. Er det noget med tilladelser? en streng i html-koden? Jeg arbejder med 2 websites på 2 forskellige servere og problemet opstår begge steder. Derfor tænkte jeg, at det måske er noget med opsætningen i min Front Page

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 06-11-06 13:59

Jeg går ud fra at eleverne skal arbejde i filerne/siderne og ikke bare kigge.
Da siderne sikkert bliver hentet direkte i mappen html så vil den gemme hvis der bare laves det mindste komma - men siden er jo kodebeskyttet og så skal der logges på først.
Bliver siderne hentet via internettet vil det ikke ske

Tror jeg nok.

Kommentar
Fra : alfenskone

Dato : 06-11-06 14:42

Problemet er, at i bedste postmoderne stil, så skal alle elever ikke lave alle opgaver. De kan tit selv vælge og så skal de ikke gemme alle opgaver - de kigger føst og beslutter sig senere. Lige nu er det min juleside, der irriterer. Fx "The Nativity Story" i nederste højre hjørne på:

http://www.oerumfaellesskole.tjele.dk/ottende/8A/Engelsk/Christmas/Christmas.htm

Sker der de samme for andre end mig?

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 06-11-06 15:19

Jeg kan åbne og lukke uden problemer.
I denne kan jeg ikke skrive: "The Christmas The Lights Went Out" - men printe den ud hvis jeg vil.
Jeg kan hoppe frem og tilbage, på siderne.
Det går også fint med dine lydfiler.

Men jeg kigger jo også udefra internettet og kan derfor ikke rette/gemme noget som helst

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 06-11-06 15:23

Teksten "The Nativity Story" var lige skubbet over i venstre side.

Kommentar
Fra : alfenskone

Dato : 06-11-06 15:45

Tusind tak for feedbacken og når du kan det, så går det vel endda. Jeg har ofte et problem med de forsider. Har tit forsøgt mig frem med tabeller for at styre dem, men det virker ikke altid, som jeg havde tænkt mig. Der er også et problem nederst på siden = Tapetet er for kort, men jeg turde ikke makke mere med den. Kan det rettes uden jeg risikerer at ødelægge det hele?

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 06-11-06 16:37

Jeg har prøvet at have den inde i programmet FrontPage.
Den er ikke sådan lige at rette - uden at skulle starte forfra, og så er det ikke sikkert den kan køre på jeres server.

Er siden mon lavet i Word.

Har i Programmet FronPage.

Kommentar
Fra : alfenskone

Dato : 06-11-06 17:05

Nej og ja Siden er lavet i Front Page og det er også det program vi arbejder i på skolen. Vi har bare ingen kursus fået i det, så jeg må klare mig med "learning by doing" og det forløber altså ikke altid helt glat.
Jeg kunne nu godt starte forfra - skal først bruge siden i december, så jeg når det nok.
Et konkret spørgsmål til dig: Hvordan styrer jeg så bedst sådan en side? Sådan at skidtet ikke altid rykker rundt for mig? Sommetider er det næsten ikke mig, der bestemmer, hvor tingene skal stå på siden - mest hvor jeg kan få dem til at fungere

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 06-11-06 21:38

Jeg har leget lidt med in hjemmeside.
Det er baggrundsbilledet som er for lille når du lægger det ind.
Så enten kan du gøre billedet større eller lægge lidt grønt rundt om altså som baggrund for billedet og så centrere på siden.

www.hirsenet.dk/snemand.htm
siden gøres større og mindre med tasten F11

Hvis du kan bruge siden, så kan den importeres i FP

Eller billedet hentes her.
http://www.hirsenet.dk/sne/125.JPG

Dine links bør du lægge i en stor centreret tabel.
så kan du styre det.
Tabeller kan deles op som man lyster.

Kommentar
Fra : alfenskone

Dato : 10-11-06 16:36

Så nu ser siden meget bedre ud - tak for det!

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 10-11-06 21:01

Ok -

Næste gang du vil styre tekst rund på siden, så prøv med en tabel.
(Det er ikke altid til at styre med mellemrumstasten)

Tabellen bør være mindre en siden og centreres
Så kan du høje / venstre / centrere teksten i de forskellige rum (celler)
Celler kan deles op og smeltes sammen så de færdige celler har foskellige højder og bredder i samme tabel.