/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Centrallås
Fra : olarsen
Vist : 4041 gange
200 point
Dato : 05-11-06 23:17

Hej alle I bilkyndige m.fl.

Jeg er ejer af en Toyota Avensis 06/ 2001, den har pludselig fået nykker med centrallåsen. Det begyndte med, at man ikke kunne låse dørene, hverken med fjernbetjening eller ved at dreje nøglen i låsen, der kom blinklysresponse, så låsesignalet er altså modtaget af styringen, dørene kunne godt låses op?!. Efter et par dage begyndte den så med selv at stå og låse dørene (der kommer et klik i dørene ca. hvert ½ minut, uden blinklys response), dørene bliver låst selv om der sidder en nøgle i tændingen, (normalt kan man ikke låse dørene med nøgle, hvis der sidder en nøgle i tændingen).
Nå men mit spørgsmål er nu om der er en som ved hvor modulet sidder, som indeholder centrallås styringen, eller måske har et forslag til løsning af opgaven. Min egen teori er, at der er kommet fugt ind til styringen, fugt kan altid kan give de mærkeligste problemer.

med venlig hilsen
ole

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 06-11-06 06:40

Kan være en dårlig forbindelse ved en af låsene.

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 06-11-06 06:59

Den teori er helt klart en STOR sansynlighed for at "holde vand"
Hvis du ikke selv har måleudstyr (hvilket de færreste har) til at få lavet en elektronisk fejlsøgning på bilen, så kør ind til et Toyota værksted og få dem til at checke for fejl i dit centrallåsesystem.
På den måde kan du få et ret godt og kvalificeret bud på hvor fejlen ligger.
I modsat fald kan du "lede i evigheder" for at finde fejlkilden...det kan selvfølgelig lade sig gøre, men det tager 10 minutter at forsøge det andet.

Mvh
Palle Jensen

Kommentar
Fra : geu

Dato : 06-11-06 09:41

Jeg tror nu mere det er dit modul der styre c-låse osv. Ved de har haft kampange på dem, da bilen var ny.
Prøv og få din lokale toyota pusher til og kode dine nøgler igen. Eller se om der er fejl i styreboksen til låse.

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 06-11-06 20:33

Geu jeg er ikke sikker på at jeg helt forstår hvad du mener med kampagne på c-lås. Er kampagne ikke noget med bilige tilbud?

Teil, det kan næppe være noget med en dårlig forbindelse, alle låse låser jo 'som de skal', bare ikke med nøglen . . . bortset fra i dag hvor alt igen virker som det skal, - så længe det vare

Pallenoc det er for nemt bare at køre til den lokale 'riskoger-pusher', jeg ville gerne selv finde boksen med c-lås styringen, åbne den og tørre den ud.
Jeg har tidligere med held repareret bagrudeviskeren, ved at adskille tøre og rense den.
Sælgjort er vælgjort!

vh ol

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 06-11-06 21:17

Netop larsen, periodiske fejl kan ligge i en dårlig elektrisk forbindelse hvor som helst .
Jeg har erfaring med at de dele som aktiveres fysisk er mest udsat for fejl p.g.a slitage.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 06-11-06 21:22

At låse med nøgle er forskellig fra at låse med fjernbetjening.
Nøglen drejer på låsen, slutter en kontakt som kan være slidt.
Fjernbetjeningen sender signal til en spole som som aktiverer
alle dørlåse.
Har set en fejl på bagagerumslås som lavede de kunster som din bil.

Accepteret svar
Fra : pallenoc

Modtaget 200 point
Dato : 06-11-06 22:34

Jeg har STOR respekt for din iver i at finde fejlen selv (gør faktisk dette i udstrakt grad på alt vores kørende materiel)
Men min erfaring med sådanne elektriske fejl på nyere biler, gør at det i mange/nogle tilfælde "betaler sig" lige at lade et testapparat checke det elektriske system.

Men ellers GOD FORNØJELSE!!!

Mvh
Palle

Godkendelse af svar
Fra : olarsen

Dato : 07-11-06 21:13

Tak for svaret pallenoc. Du får pointene for de mest kvalificerede svar
Da alt nu er tilbage til normale tilstande (det er blevet tørvejr igen) vil jeg ikke foretage mig noget lige her og nu, velvidende at fejlen jo ikke er fundet.

vh ole