/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Andet uddannelse / Spørgsmål
10  granner01 525
NLP-Rådgivning-karriere?
Fra : a_h_nielsen
Vist : 538 gange
100 point
Dato : 05-11-06 21:59

Jeg har i længere tid overvejet NLP-coaching, men er i tvivl om det er noget man kan "leve af" som fuldtidsarbejde?
Er det meget svært at få job?

på forhånd tak for svarene..

ahn

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 05-11-06 22:12

Næeh...

Du skal bare overbevise din kommende arbejdsgiver (...og os andre ) om:

NLP er noget som virker og er værd at investere tid, penge og energi i

</TVIVLERBANDEN>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 05-11-06 22:13
Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 05-11-06 22:57

NLP alene er slet ikke nok. Du skal som menneske have noget, at have det i og du skal have erfaring eller uddannelse på andre områder der kvalificerer dig som coach.
NLP er ikke videnskabeligt underbygget, men anvendes af mange med godkendte uddannelser som et værktøj og det kan være læger, sygeplejersker, undervisere på højere niveau og så selvfølgelig uddannede psykologer.

Hvis du alene tager en uddannelse som Nlp practitioner vil du ikke kunne bruge det til andet end et redskab i det arbejde du nu engang har. Du kan uddanne dig videre inden for NLP, men stadig kan du ikke undvære et fundament under NLP uddannelsen.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 05-11-06 23:27

NLP betragter jeg som liggende i spændingsfeltet mellem http://www.scientology.org/ og http://www.marketing.org/

Som BjarneD siger: Ikke noget man kan 'leve' af ...medmindre man er selvudnævnt 'Guru'

Præcis sådan er den også med : http://www.kropgestaltterapi.dk/index.html

...o.lign.

Gode 'teknikker' at have i 'baghovedet', men næppe noget man med 'god' samvittighed kan ernære sig ved alene.

*IMHO* </MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 05-11-06 23:38

Jeg er enig med Molokyle bortset fra, at tilknytningen til noget religiøst ikke har noget med Scientology at gøre, men der er en tilknytning til NewAge i oprindelsen af teknikkerne. Man skal ikke dyrke noget nyreligiøst for at kunne lære og udøve NLP, men man kan godt sige at mangelen på videnskabeligt grundlag gør tilknytningen til det religiøse stærkere.

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 06-11-06 05:42

Jeg arbejder med NLP og hvis vi ser bort fra de der skræmte bæster som ikke sætter sig ind i tingene inden de kritiserer så er NLP ikke andet end en samling redskber som kan gøre en masse ting lettere, for at arbejde som Coach skal du være indstillet på at uddanne dig væsentligt længere end en NLP Practitioner (som en anden også har nævnt) og så er det at være coach primært noget du "har i dig".

Mulighederne for jobs er temmelig begrænsede, da de fleste Coaches er selvstændige med små enmandsvirksomheder, til gengæld kan en god coach leve temmelig fornuftigt af det

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 06-11-06 10:12

Kortoververden -> Nu har jeg lige været på et 15 ugers kursus hvor en af instruktørerne var NLP coach, så tror nok jeg kan udtale mig med førstehåndskendskab

Vedkommende var uddannet og ansat som socialpædagog og brugte NLP som coaching instrument.

Min oplevelse var en stærk manipulerende, grænsende til diktatorisk, person som ikke havde gjort sig overvejelser om det manglende menneskesyn i NLP 'universet'. NLP kan i modsætning til f.eks. gestaltterapeutiske idékomplekser ikke fremvise et bud på menneskelige værdier ud over hvad som er funderet i sproget og brugen af dette. Hvis der er noget som 'skæmmer' mig? ...er det dette fravær af 'ligeværdighed' og empati. (Derfor min sammenligning med Sientology BjarneD )

Jeg repekterer at NLP kan bruges til øget selvforståelse hos den som sætter sig ind i 'systemet', i dette tilfælde 'coachen', men at vejlede andre mennesker (=coaching) handler om langt mere og jeg mener bestemt at andre 'teknikker' er bedre til at yde supervision og instruktion.

Jeg er selv certificeret voksenunderviser og det er fra denne uddannelse (VPG), samt div. overbygninskurser jeg kender til diverse undervisningsformer, supervision, instruktion, interviewteknik og udviklingsværktøjer.

De NLP instruktører som tjener bedst er de som underviser virsomheds ledere i NLP

*IMHO* </MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 06-11-06 11:26

Ulrik (Kort over verden)
Du kender bestemt ikke min baggrund for at udtale sig. Jeg kender mange der er uddannet i Nlp og et par stykker lever af coaching og terapi, men ingen af dem har kunnet nøjes med en NLP uddannelse, der har skullet enten være noget under eller over. Hvis du påstår noget andet er du totalt uansvarlig.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 06-11-06 11:51

BjarneD -> Hvis man underviser i NLP og coacher sine elever vha. NLP teknikker behøver man sådan set ikke andre kvalifikationer. På sin vis ikke spor uansvarligt, men måske nok ikke særlig brugbart for flertallet af ledere og instruktører, som benytter sig af NLP som coaching instrument.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 06-11-06 11:54

Et sted hvor virksomhederen i stigende gra benytter sig af NLP er i de afdelinger, som går under betegnelsen HR. (Human Resource). Et 'nyt' fy-ord inden for personalepolitik, karriereudvikling og marketing.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 06-11-06 11:54

Fy-ord ??? Buzz word ..mente jeg selvfølgelig

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 06-11-06 11:59

En ren NLP uddannelse giver alt for lidt grundlag til at bruge teknikkerne på levende mennesker, men erfaringer bl.a. fra andre jobs kan evt. bruges forudsatjobbene og det man ellers har lært har give ttilstrækkelig indsigt.
Teknikker vil aldrig være nok i sig selv og mange der starter op som terapeuter mv. laver mange skader fordi de ikke kan afslutte det de får begyndt.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 06-11-06 13:13

Egentlig giver Kortoververden et godt eksempel på hvordan NLP og andre ting kan konflikte.

Citat
de der skræmte bæster som ikke sætter sig ind i tingene inden de kritiserer

Hvis man ville undgå, at "bæsterne" (laverestående individer betyder det vist) skulle reagere negativt på uenigheden kunne man jo have undladt at kommentere nedladende og i stedet komme kritikken i møde med saglig imødegåelse, hvilket der i NLP findes udmærkede hjælpemidler til at håndtere konstruktivt, men har man for eksempel (også) en militær uddannelse kan man jo blive autoritær og helt glemme metodikken og bare nøjes med at nedgøre de der helt utilbørligt vover at kritisere ens levebrød da man jo ret militaristisk ikke vil acceptere andre holdninger.

Du får sgutte mig på glødende kul, Ulrik!

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 06-11-06 18:11

Og en sammenligning med Scientology er saglig??

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 06-11-06 18:14

BjarneD.

Hvis du læser mit indlæg vil du kunne se at jeg netop pointerer at yderligere uddannelse er nødvendig.

I NLP og i mange andre sammenhænge er der mennesker der ikke anvender redskaberne på den mest hensigtsmæssige måde, der er rigtig mange "NLPeuter" der tror de kan rede verden, og det er ikke tilfældet, det er redskaberne simpelthen ikke designet til, og det er en skam at nogen tror det, men det er til gengæld en samling gode værktøjer i forhold til at arbejde med bevidstgørelse af uhensigtsmæssige reaktionsmønstre, og på den måde arbejde henimod selvindsigt og ændring af disse mønstre.

At NLP skulle virke manipulerende.. er al kommunikation ikke manipulation?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 06-11-06 18:32

Jo!

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 06-11-06 23:24

Kortoververden -> http://www.kandu.dk/spg96054.aspx#1042470 ?

Ja. Set i den kontekst der er skrevet (..her lettere redigeret for forståelighedens skyld):
ad.1)
Citat
NLP betragter jeg som liggende i spændingsfeltet mellem scientology og marketing

ad. 2)
Citat
Hvis der er noget som 'skæmmer' mig?
...er det fraværet af 'ligeværdighed' og empati.
Derfor min sammenligning med Scientology.

Det er muligt du ikke er enig med mig i disse mine betragtninger Kortoververden?
Det er dog uanfægteligt min oplevelse af NLP og dermed sagligt begrundet!

..og: Manipulation er fint; når ordet henviser til 'håndtering'/'manøvrering', men ikke i betydningen 'ufin adfærd'.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Mentalius

Dato : 25-01-07 08:53

Sammenhængen mellem NLP og Scientology går 80 år tilbage, før nogle af disciplinerne havde set dagens lys. Den gode grev Korzybski lagde grunden til det vi kender som lingvistik, og det blev udgangspunktet for mange nye discipliner, herunder Scientology og NLP.

Begge discipliner har mange gode værktøjer, og er begge amerikanske/pragmatisk orienterede.

Forskellene er dog større; Scientology har i min verden opbygget en skræmmende og meget udansk organisation, med sine egen kosmologi og teologi.

NLP er en fremragende værktøjskasse, men uden en kosmologi/teolgi, og uden en samlende organisation.

NLP er en glimrende værktøjskasse for en coach, såvel som for ledere, sælgere, pædagoger mm.

Som allerede nævnt er der andre behov for en god coach end NLP, fordi man har hammer, tommestok og sav, er man ikke nødvendigvis en god tømrer.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 25-01-07 09:06

Glimrende vinkel og god pointe Mentalius

..og helt på linje med min opfattelse af NLP.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 25-01-07 09:12

Hov... du skulle da ikke ha' haft en 'tosse' smiley, men en 'takker'

</MOLOKYLE>