/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
win2k3 politik. ingen Internet
Fra : z1terapi
Vist : 489 gange
50 point
Dato : 05-11-06 20:11

Hej
Jeg har en win2k3 server, hvor jeg på en eller anden måde har formået at "Lukke" for Internettet til klienterne på. Jeg kan godt komme på nettet fra serveren, men ikke fra klienterne.
Jeg har lige installeret en DHCP server, men selv maskinerne med statisk IPadresse kan ikke komme på nettet, så jeg går ikke ud fra at det er den der er problemet. Eller hvad?

Jeg har rodet lidt med nogle politikker på domænet, men kan der være en som lukker for internettet til alle brugerne? Hvilken?

Håber på lidt hjælp inden dagen begynder imorgen, da det kan give lidt irriterende tlf. samtaler

pfh tak
Thomas

Accepteret svar
Fra : dk

Modtaget 60 point
Dato : 05-11-06 20:20

Hejsa

har du en router på, og har slået DHCP fra på den ??
ellers slås din router og serveren om at uddele ip adresser

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 05-11-06 20:21

Din win server uddeler den også dhcp samtidig

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 05-11-06 20:34

- ja det var den første tanke der slog ned dk.

Kommentar
Fra : z1terapi

Dato : 05-11-06 21:35

Der er ingen DHCP fra routeren. Det er en skole som har kørt med statiske IPadresser, og jeg har først lige sat en DHCP server op fordi de har fået nogle bærbare som også gerne skulle på nettet på en nem måde. Jeg prøver lige at disable DHCPservicen. Iøvrigt kan jeg godt pinge serveren fra maskinerne.
/Thomas

Kommentar
Fra : dk

Dato : 05-11-06 22:00

prøv lige fra een af clienterne

fra kommando prompten
ipconfig /release
ipconfig /renew

når du så kører
ipconfig /all
får de så ip adr. fra serveren

Kommentar
Fra : z1terapi

Dato : 05-11-06 22:09

ja, de får en adresse. Når jeg slår min DHCP server fra får de ingen, så der er kun en DHCPserver.

Jeg er lidt i tvivl om det kan være en DNSservice som er slået fra. Jeg kan bare ikke lige finde noget om at jeg har sådan en server. Er det bare en service som skal startes, eller burde der være et "adminprogram" hvor jeg kan sætte noget op ligesom til DHCP og de andre dele som kører?
Da jeg satte DHCP serveren op, valgte jeg at den også skulle tildele DNSadresse, og den satte jeg til at pege på den maskine som de eksisterende maskiner peger på som DNSserver.
/Thomas

Kommentar
Fra : z1terapi

Dato : 05-11-06 22:24

Hej
Har lige konstateret at det er min DNS der er noget galt med. Jeg pingede dr.dk, og tog deres IPadresse og skrev ind i browserens søgefelt. Så kom siden frem. Nu skal jeg så bare have fundet ud af at starte for DNSopslag igen??? Der er jeg lidt lost

/Thomas

Kommentar
Fra : dk

Dato : 05-11-06 22:51

du skal/kan sætte din server op til gateway til din router
samt primær dns til til router
clienterne skal du så sætte til automatisk både i ip adr og dns
de skulle så gerne få ip i den range du har lavet på serveren
husk at din router skal du åbne for pegning til din server, samt sætte dns op i den.
dhcp er en service som kører, hvis du bare har stoppet den, starter den igen ved genstart af server.
(dhcp ligger også under administrative tools)

Kommentar
Fra : z1terapi

Dato : 05-11-06 23:10

Det underlige for mig er at det ikke virker på de maskiner med statiske adresser, hvor alle oplysningerne er tastet ind. De har jo virket indtil nu??? Jeg er rimelig sikker på at det er installationen af DHCPserveren som har forårsaget dette. Hvis jeg afinstallerer den, bliver alt så som det var før?

mvh Thomas

Kommentar
Fra : dk

Dato : 05-11-06 23:24

ja lige umidelbart
har du husket at clienter med statiske adresser skal pege på din server og primær dns til din server
(ikke serverens gateway) samt at ip adressen skal ligge udenfor din dhcp range

f.eks hvis din server har ip adressen 192.168.1.2
skal clienter pege på denne adr. i gateway og primær dns

ligeledes skal din router pege på din server (forward)

Kommentar
Fra : z1terapi

Dato : 06-11-06 00:03

Det har jo kørt de sidste 2 år på den måde. Der er ikke ændret noget på maskinerne med statiske adresser. De kan bare ikke komme på internettet mere. Efter jeg installerede DHCP serveren. Det er som om at den har "ødelagt" den DNS som var på serveren i forvejen. Jeg kunne måske sætte DHCP serveren til at opdatere DNSserveren, men det hjælper jo ikke når de nuværende maskiner ikke har dynamisk IP(og dermed også DNS).

Jeg har lige prøvet at ændre DNS adressen på en af de "gamle" maskiner. Så kan den pludselig komme på nettet. Mit problem er bare at der er ca. 60 maskiner som det skal opdateres på...... Og p.t. har jeg kun remote adgang til 1 af de 60
Jeg ville gerne gøre det med en grouppolicy, så det sker automatisk når de logger på i morgen, men ved endnu ikke hvordan.

/Thomas

Kommentar
Fra : z1terapi

Dato : 06-11-06 00:43

Hej
Så gider jeg ikke mere.
Jeg fik konfigureret DHCPserveren til at bruge en anden DNSserver end skolens egen. Så tager vi den hårde måde, og sætter dem til at køre med dynamiske IPadresser. Det skal jeg så forsøge at forklare hvorfor, når de ringer i morgen tidlig og brokker sig

Nat....
/Thomas

Godkendelse af svar
Fra : z1terapi

Dato : 15-11-06 17:34

Tak for svaret dk.