/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Pgo dr. big starter ikke
Fra : dayworker24
Vist : 7134 gange
400 point
Dato : 05-11-06 15:57

hej jeg har en Pgo Dr. Big, og den kan jeg NÆSTEN ikke starte.

Jeg skal stå i lang tid og kører med elstarteren.

Jeg fik sat en ny choker på, og en ny dyse 82 (standard 72) Og nu kan jeg næsten ikke få den til at starte.

Har i nogle forslag.

her er mine forslag.

Hvis det er chokeren den er gal med, burde man kunne pille strømkablet ud, og så burde omdrejningerne være noget højere ikke (det gør jeg for at se om choker kanalen er spæret at FX en sandkorn)

Den får fin nok benzin igennem den alminedelige dyse (tror jeg nok da den kører fint når den endelig er kommet i gang.

Jeg har skiftet tændrørs hætte og tændrør, og der er fin nok gnist.
Luftfiltret er renset.
Er der andet der kan gøres?

Har i nogle forslag, for det er virkelig et problem for mig :)

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 05-11-06 17:28

Har du skiftet simmerringe, da du skiftede krumtap, ellers kommer der jo falsk luft, der gør blandingen for tynd.
Er karburatoren spændt helt tæt til studsen?
Men det kan også være det bare er tomgangsdysen der er stoppet.
Men for en sikkerheds skyld, så skil karburatoren helt ad, skru også blandings/luftskruen ud, og blæs alt godt igennem med trykluft.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : dayworker24

Dato : 05-11-06 19:29

Hej palle jeg har lige blæst den fuldt igennem, og tror jeg har fundet fejlen.

http://www.scooter-shoppen.dk/ss.sspx?c=Item&category=11215&item=7383
Den går vist for langt ned, og lukker havlvt for choker hulltet, og så tror jeg ikke at den får nok choker benzin.

Hvad siger du til den forklaring?

og hvis det er det, kan man så gøre noget ved det?

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 05-11-06 21:23

Hvis der er startproblemer selvom den lige er blevet slukket, så tror jeg ikke det har noget med nålen i autochokkeren at gøre.
Nålen skal jo gå helt ned og lukke hullet når den er varm efter bare 1 minut.
Og når den er kold, skal den kun bevæge sig få mm op, og "næsten lukke" for hullet.
Har du prøvet at skrue luftskruen 1,5 omg. ud, evnt. 2 omg.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : dayworker24

Dato : 05-11-06 23:11

hej palle den har ikke svært ved at starte når den lige har været tændt (så derfor tror jeg det er chokeren.

Men vi har gjort følgende.
Vi skruede chokeren af og lagde en metal skive ned i mellem chokeren, og så kaburatoren, så chokeren kom længere op. Det gjorde at den nemmere starter, men nu gider den ikke tage al gassen, men det kan jo være fordi vi har stillet på de andre skruer :)

hvad siger du

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 06-11-06 00:03

Nu kan det være du kører med orginalkarburator, eller en karburator hvor autochokkeren ikke passer. Den passer måske kun til delorto?
Det var jo interessant at måle afstanden fra spidsen og op til brystet, og så sammenligne med orginalautochokkerens mål.
Det er da ikke utænkelig at det du har gjort, virker, men at skiven som du har lagt imellem ikke er tæt så der kommer falsk luft den vej ind?

At den ikke vil tage al gassen, kan ikke have nogt med skruerne at gøre, for selvom de står helt forkert, skal den stadig kunne tage al gassen, de skruerne kun virker i tomgang, og har meget lidt med fuldgas at gøre.
Helt præsis hvad er opsætningen nu, karburator, udstødning mm. Og har du prøvet andre dysestørrelser.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : dayworker24

Dato : 06-11-06 00:24

hej igen.

Jeg har en original kaburator, med en choker jeg ikke er sikker på passer. Jeg kan ikke måle afstanden fra den forige choker da den var totalt smadret (derfor den nye)

Det er en thansens udstødning (hvis der kommer falsk luft ind der sker der så noget ved det?

jeg har faktisk ikke prøvet andre dyser, me skiftede da det lød som om den skulle have lidt mere.

Vedikke lige hvad jeg skal skrive mere.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 06-11-06 00:32

Det er en thansens udstødning (hvis der kommer falsk luft ind der sker der så noget ved det? NEJ, det betyder ikke noget.
Man skal normalt slet ikke give noget gas, når man starter en kold motor, da chokkeren normalt skal give nok.
Har du prøvet at skrue lidt ud og ind på luftskruen, indtil den kører stærkest, og så giv den når du er færdig, 1/8 omg. udad. Men skru også hovedskruen, der løfter gasspjældet, udad, så omdrejningerne bliver nede.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : dayworker24

Dato : 11-11-06 11:46

hej alle sammen.

Den får simpelthen ikke jnok benzin ned til forbrændingen.

Har i nogle fif til hvad man skal gøre for at den får mere???
Måske bøje nogle ting skrue på noget O.S.V

Men burde chokeren i si selv give nok (for hvis den skal det, så gør den det ikke)

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 11-11-06 12:19

Du svar ikke på om du har justeret luftskruen?
Når den ikke vil starte med en forholdsvis stor dyse, så må fejlen være at du har utætheder, måske simmerringene, kommer der benzin/olie ud bag varioen?
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : dayworker24

Dato : 11-11-06 13:12

Det kigger jeg lige på, men tænkte på om det kunne være et vacum problem.

Fordi hvis den ikke suger tilstrækkeligt, kan det så være det?

Jeg prøver også lige det med luftskruen og indtil videre så tak for hjælpen.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 11-11-06 13:34

Det kigger jeg lige på, men tænkte på om det kunne være et vacum problem.

Fordi hvis den ikke suger tilstrækkeligt, kan det så være det?

Ja, hvis den ikke suger tilstrækkelig gennem karburatoren, og det gør den jo ikke hvis simmeringene er slidt, eller stempelet er slidt, eller har en knækket stempelring, eller der er utætheder i bunden af mellem krumtaphus og cylinderen. Eller utætheder mellem karburator og krumtaphus.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : dayworker24

Dato : 11-11-06 13:40

Hej palle

vi skiftede cylinder og krumtap her for 4-5 månedersiden, og der blev simmerringene også skiftet, men du er rimelig sikker på at det er en utæthed?

Sådan noget som lamellerne kan det give sådan et problem som jeg har?

Kommentar
Fra : dayworker24

Dato : 11-11-06 15:03

Vi prøvede lige noget forskelligt, og så tænkte jeg på.

Vi prøvede at starte den, men den startede ikke, men der kom nogle små explotioner.

Så pillede jeg tændrører at, og så at det var rimelig vådt af benzin.
Må det gerne være det når man lige har prøvet at starte den???

Fordi hvis den ikke må det, så har jeg jo et tændrørs problem i stedet for er benzin problem.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 11-11-06 15:35

du er rimelig sikker på at det er en utæthed? Nej men muligheden er der.
Sådan noget som lamellerne kan det give sådan et problem som jeg har? Lamellerne?, hvis du mener køleribberne på cylinderen, så nej, de kan ikke være en del af problemet.

Så pillede jeg tændrører at, og så at det var rimelig vådt af benzin.
Må det gerne være det når man lige har prøvet at starte den???

Fordi hvis den ikke må det, så har jeg jo et tændrørs problem i stedet for er benzin problem.
Ja, det tyder det på, at du har, eller et tændingsproblem. Prøv først at skifte tændrør.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : dayworker24

Dato : 11-11-06 16:13

har jo lige skiftet tændrør og tændhætte.

Men er det MEGET unormalt at det kan være vådt?

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 11-11-06 18:25

Hvis det er vådt, er den jo nær druknet i motoren, og har extra svær ved at starte.
Vådt kan jo også være en oliefilm på tændrøret, og skal altid tørres, eller varmes med en lighter.
Ja, det er unormalt, og sker jo kun fordi der ikke har været nogen tænding(forbrænding) til at tørre den..
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : dayworker24

Dato : 12-11-06 00:07

Det vil vel sige at jeg så snarere har et tændings problem i stedet for benzin problem ikke

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 12-11-06 17:06

Tja, vel nok?
Men du kan jo slå jernelektroden på tændrøret lidt tættere til midterelektroden, for så skal gnisten ikke overvinde så meget modstand. Afstanden skal være så en tommelfingernegl let kan gå imellem, bliver den for tæt, så ret den lidt ud med en skruetrækker. Rens og tør elektroden først med en stålbørste.
Hvis den så starter med det samme så har du et tændingsproblem.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : dayworker24

Dato : 12-11-06 18:13

Hej palle.

I dag skruede vi luftfilteret af og gav benzin den vej.

Ham er gjorde sagde at lige straks han havde puttet benzin derind, så startede den (jeg stod og trykkede på starteren imens, men hvad kan være galt???

Når den får benzin nok, så starter den jo.

Undskyld mine forvirrede forklaringer, men er bare så meget rundt på gulvet over den scooter :)

Men hvad kan der være galt med kaburatoren?

Vi troede jo at det var noget med autochokren da vi lige havde skiftet den, og så kom problemet.
, men kunne vi have været så uheldige at membranen er gået i stykker sammentid???
http://thansen.dk/product.asp?c=773540143&n=1712457918&pn=1712459378

Er det ikke membranen der sørger for at lave vacum??

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 12-11-06 19:06

Jamen så er det ikke tændingen, men benzinmangel som jeg jo var inde på før.
Hvis du har haft luftskruen ude og begge dyser, da du rensede karburatoren med trykluft, og luftskruen er stillet i tomgang. Så er det jo ikke en forstoppelse, men en anden ting der giver for tynd blanding. Det kan være din chokker, eller falsk luft.
Chokkeren kan du måske prøve at låne ved en anden, måske en mekaniker.
Forøvrig skal man ikke give gas overhovedet når man starter en kold knallert.
Som et forsøg kunne du hæve nålen i karburatoren et hak.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : dayworker24

Dato : 12-11-06 19:58

okay, men kan du forklare mig hvor det er det med nålen da jeg har glemt det?

Vi fik renset hele kaburatoren da vi havde den skilt ad, men du svarede ikke på om det kunne være noget med membranen?

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 13-11-06 00:18

Nej det kan næsten ikke være membranen, kun at pakningen under den skulle være defekt, altså hele pakningen som klemmer den ned mod krumtaphuset. Og hvis den ikke har været af, såå er det nok ikke den.
Man kan trække gasspjældet op af karburatorens top, og så tage kabelet af, ved at skubbe det ned, og ud af et størrer hul.
Nålen sidder så på en klips der bestemmer hvor langt oppe nålen skal være, også når man slet ikke giver gas.
Nålen har flere inddrejninger.
Hvis clipsen kommer længere i en indrejning nummeret under hvor den er nu, så vil nålen jo være hævet, også når gasspjældet er helt nede ved tomgang.
Nålen åbner så lidt mere for benzin der kommer fra strålerøret, så der kommer mere benzin i tomgang, med den samme luftmængde.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : dayworker24

Dato : 13-11-06 12:55

Hej palle i dag var jeg så ude og køre en 7-9 km tur.

Jeg havde ikke Så svært ved at starte den, men man skal give bundgas for det.
Den tager hele tiden 4-6000 omdrejninger og slipper dem ikke somom chokeren hele tiden giver gas (men det burde den jo ikke gøre)

Dan jeg så skulle hjem 3-4 timer senere kan jeg ikke starte den med elstarter som jeg gjorde fra morgenen, men må kickstarte den igang uden at røre gashåndet (det tog nok en 12 kick)

Fortæller det dig noget om min scooter???

Jeg har ikke rørt ved nålen endnu.

Jeg har ikke haft membranen af siden jeg skiftede cylinder+krumtap i sommers.

Men jeg lod mærke til at den kunne trække en smule mere end normalt (hvilket il sige den får rigeligt med benzin (hvilket omdrejningerne også forklare)

Så er jeg måske noget til den konklusion at den enen får for meget benzin eller at tændningen ikke er rigtig (den får i hvertfald for meget benzin det ved jeg nu, men er det for meget til den ikke gider starte???)

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 13-11-06 16:15

Jeg har en mistanke til at den står og fylder benzin på karburatoren, når knallerten bare står uden at være startet.
Hvis den er med manuel benzinhane, kan du jo prøve at lukke for benzinen, så snart den er slukket.
Hvis den er med automatisk benzinhane:
http://www.thansen.dk/product.asp?c=773944873&n=1712457951&pn=1712459509
Kan du jo trække slangen der giver benzin af nede ved karburatoren, eller under tanken, for at se om den bliver ved med at give benzin. Hvis du trækker af ved karburatoren, skal slangen lige have tid til at løbe tom, men derefter må den ikke stå og dryppe.

Det med at den står og kører op i omdr. og ikke vil ned, er ikke fordi den får for meget benzin, men lige det modsatte, den får lidt benzin i forhold til luft, og kan skyldes falsk luft, måske fra din skive oppe fra chokkeren.
Da du skiftede krumtapaksel, satte du vel ny pakning mellem de 2 krumtaphusdele?
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : dayworker24

Dato : 13-11-06 18:11

Alle pakninger er nye bare rolig :)

men det med den hane har jeg vist ike fortalt dig om
For den står nemlig og kører i døgndrift. Når man piller den af kaburatoren blive den VED OG VED indtil der ikke er mere benzin, men sker der noget ved det når svømmeren stopper det?

Kommentar
Fra : dayworker24

Dato : 13-11-06 20:08

ved godt den burde stoppe, men den er vist i stykker (sidder fast et sted)

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 13-11-06 21:31

Normalt sker der ikke noget ved at den automatisk benzinhane, er utæt, men hvis du stiller på sidestøttefod, kan der tit løbe benzin ind i krumtaphuset, eller hvis knallerten vælter, så løber der jo en masse ud.
Det er rigtigt at svømmeren skulle lukke for benzinen, når den når sin højde, men tit sætter der sig noget i klemme i svømmerventilen(Svømmernålen som svømmeren presser op for at lukke)
Desuden kan den også blive defekt.
Nu kunne det jo være sjovt at sætte en svejsetang eller skruetvinge på slangen omme ved den automatisk benzinhane, så den bliver klemt sammen, lige så snart du slukker knallerten, mon så ikke den starter hvergang.
Ellers må du jo have svømmeren af, og rense/skifte den lille svømmerventil.
Eller ofre de 119kr på den automatisk benzinhane, så skidtet virker.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : dayworker24

Dato : 13-11-06 21:51

Den står jo på sidestøttefod hele tiden.

Den er ikke bare utæt, men helt i stykker tror jeg. (der kommer ligeså meget benzin ud som hvis den var åben, for hele slangens bredde bliver brugt til tilførsel af benzin)

Har tit det problem at når jeg tager den a kaburatoren, så ryger der en mansse benzin ud inder jeg får den hængt op.

Men tror du at problemet lægger her, og jeg forstår ikke 100 % hvad der sker når der løber benzin ind diverse steder

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 13-11-06 22:04

Den er ikke bare utæt, men helt i stykker tror jeg. Ja, i stykker og skal skiftes.

Men tror du at problemet lægger her, og jeg forstår ikke 100 % hvad der sker når der løber benzin ind diverse steder.
Ja, problemet med start kan meget vel ligge der.

og jeg forstår ikke 100 % hvad der sker når der løber benzin ind diverse steder.
Nej, det er også en længere forklaring, men svømmeren bestemmer jo at benzinen skal stå næsten oppe ved strålerørets munding, inde hvor gasnålen går ned.
Hvis svømmerophæng bøjes eller knallerten ligger meget på siden, så løber det over strålerøret og løber til begge sider af karburatoren, og så er der jo alt for fed blanding.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : dayworker24

Dato : 13-11-06 22:09

Min far siger at med den kaburator, så vil alt det for meget benzin løbe ud af en anden vej og ned på asfalten. Den sidder fra svømmehuset og fører ud neden under luftfilteret.

Men er det fordi der kommer så meget at den løber til begge sider?

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 14-11-06 00:24

Om det lige løber til begge sider, eller til den ene side, afhænger af hvordan den er spændt op, og hvordan knallerten står, men i alle tilfælde er 10 dråber for meget ved start, jo nok til den ikke lige vil starte.
Det er jo et mere eller mindre lukket system, hvor det ikke kan løbe ud, hvis det løber mod motoren, så ender det i krumtappen, og løber det mod filteret, så kan det heller ikke komme ud da filteret sidder højerer end karburatoren.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : dayworker24

Dato : 14-11-06 15:31

Hej palle jeg havde taget værktøj med i skole og jeg fik brug for det.

Jeg kunne ikke starte den og endte med at tage det yderste a luftilteret, og opdager at det er vådt af benzin (i hvert fald nok til at kunne presse den som en svamp)

Hvordan kan det være det løber den vej? jeg kan ikke se hvorfor det skulle løbe den vej, men regner med at låne en vens kaburator og prøve den.

Hvis det så ikke virker, så kan det jo ikke være kaburatoren, men så må det være lamellerne, eller noget med benzin hanen ikke?

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 14-11-06 16:17

Som svaret før, det kan løbe begge veje, når svømmerventilen ikke er tæt.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : dayworker24

Dato : 24-11-06 00:12

Hej palle det er lidt pinligt, men det lader til at cyllinderen har sat en smule løst. Da den blev spændt. så kunne den starter med det samme og hver gang.

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 400 point
Dato : 24-11-06 18:20

Ja, falsk luft er ikke godt, men godt du fik det løst.
Så kan du jo lukke spørgsmålet.

VH Palle Hansen

Godkendelse af svar
Fra : dayworker24

Dato : 24-11-06 22:29

Tak for svaret pallebhansen du får klart 5 stjerner for hjælpen.