/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Supervisor i slægtsforskning
Fra : Rfou
Vist : 573 gange
100 point
Dato : 03-01-03 14:26

Kunne det tænkes at der findes en Slægtsforsker med nogen erfaring i Århus Skanderborg området, der kunne tænke sig at hjælpe en nybegynder i gang, på en lidt mere direkte måde, end det kan lade sig gøre her. Specielt til søgning på arkiverne har jeg brug for hjælp.
Foruden de 100 point vil jeg være meget taknemmelig.
hilsen
rfou

Kommentar
Fra : jkrjk2

Dato : 03-01-03 15:33

Hej Rfou!
Du har sendt dit spørgsmål på newsnet, så det er mest sandsynligt at du få en del reaktioner (også?) derfra.

Jeg har deltaget på et par kurser i slægtsforskning. Hvis jeg ikke havde deltaget i dem, ville jeg sikkert have manglet noget grundlæggende.

Når du engang kommer på arkiverne, har du brug for at kunne læse gotisk. Der er et udemærket (godt nok norsk) websted, hvor du kan træne:

http://www.hist.uib.no/gotisk/

Forsat held og lykke.

Jeannie Kristensen

Kommentar
Fra : senta

Dato : 04-01-03 00:41

Hej rfou!
Det er ikke der du spurgte om , men håber det her kan hjælpe dig lidt i gang.
Det er hvad du må se på arkiverne
Så gamle skal oplysningerne være.
Dåb ..50 år /Konfirmation...50 år/Vielse...50 år/Begravelse...10 år/Folketælling...80 år/Skifte...50 år/Adoption, m.m 80 år

Dét finder du i kirkebøger efter 1812:
Dåb /Barnets navn/ Fødselsdag/ Dåbsdag/ Bopæl/ Forældrene/ Gudmor/ Faddere/ Konf./ Barnets navn/ Fødselsdag/ Dåbsdag og /dåbssted/ Bopæl Forældre/ Konf.dag/ Evt. karakterer/ Vielse Parrets navne /Bopæl/ Alder/ Fødested/ Forældre Vielsesdag/ Forlovere Begr. /Afdødes navn /Bopæl Alder /Fødested /Forældre /Dødssted/ Dødsdag Begravelsesdag Evt. ægtefælle

FOlketællinger:
1787 /1801 /1834 Kbh. mangelfuld /1840 /1845 Fødestedet med /1850 /1855 /1860/ 1870/ 1880/(1885) kun Kbh./1890
(1895) kun Kbh. /1901/ 1906/ 1911/ 1916/ 1921/ 1925 spec. tilladelse! /1930 spec tilladelse!´/1940 spec. tilladelse!/
1950 spec. tilladelse
På landsarkivet i Viborg er de meget hjælpsomme overfor nybegynder, de viser dig tilrette ,hjælper dig med at skrive de sedler du skal bruge til de forskellige bøger f.eks. folketællinger/ kirkebøger/ skifter osv. og du bliver bidt af den form for hobby , når du først har været der , finder du dig hurtig tilrette og dagens timer slår ikke til.
Disse adresser kender du vel, her finder du oplysninger og hjælp når du er kørt fast.
Håber det er lidt hjælp til dig med disse oplysninger.

http://ddd.dda.dk/asp/dddform.asp
http://ddd.dda.dk/dddlinks.htm

Held og lykke
Senta

Accepteret svar
Fra : jkrjk2

Modtaget 100 point
Dato : 04-01-03 00:49

Hej igen Rfou!
Dit heldige asen! Du behøver ikke en gang at tage til Viborg, hvis det du søger er ældre end 1891.

I Århus ligger Erhvervsarkivet, Vester allé 12, 8000 Århus. De har også mikrokort af kirkebøger/FT´er på samme fod, som statens andre arkiver.
Se åbningstider på:

http://www.sa.dk/sa/aabtid/default.htm#ea

Hilsen Jeannie Kristensen

Kommentar
Fra : Rfou

Dato : 04-01-03 06:59

Foreløbig en stor tak til Jeannie og Zenta for nogle gode oplysninger, der dog efterlader mig med det dilemma, at jeg burde kunne dele pointene. Men da der er så mange kontante oplysninger fra begge svarerne, vil jeg nu lade spørgsmålet stå åben en tid endnu, for jeg er jo sikkert ikke den eneste nybegynder i denne spændende hobby. Desuden kan jeg fortælle at jeg netop har sendt bud efter højskolemateriale, med henblik på kursus i slægtsforskning.
hilsen rfou

Kommentar
Fra : senta

Dato : 04-01-03 09:42

Hej rfou!

Jeg skal ikke have nogen point for min kommentar, jeg hjælper hvis jeg kan, derudover er jeg stået total af med hensyn til kandu, omgangstonen skal blive mere sober hvis jeg skal deltage aktiv igen, det der er foregået den sidste tid, gider jeg ikke spilde min fritid på.
Fortsat held og lykke
Senta.

Kommentar
Fra : Rfou

Dato : 04-01-03 10:25

Til Senta
Som Du sikkert har bemærket har jeg netop slået et slag for at højne standarden her på Kandu, og omend jeg ikke har den store erfaring med slægtsforskning; så ved jeg dog lidt om takt og tone.
Men netop dette spørgsmål og Jeres besvarelser viser jo at det kan lade sig gøre at spørge og svare uden at få flabede kommentarer. Det er jeg utrolig glad for.
Det har iøvrigt lige givet mig inspiration til at skrive et nyt tip under titlen: forslag til forbedring af tonen på Kandu.
tak igen for hjælpen som har bragt mig et skridt videre.
hilsen
rfou

Kommentar
Fra : senta

Dato : 04-01-03 11:44

Hej rfou!
Jeg har set dit tip og jeg kan kun tilslutte mig din mening, men som jeg skrev i min kommentar er jeg stået total af ,kan jeg hjælpe gør jeg det , og hvis du ikke kender disse to adresser så prøv dem, det kan være du er heldig og derigennem på Dis -Danmark finde en der vil hjælpe dig på arkiverne.

http://www.dis-danmark.dk/forum/list.php?f=1

http://www.sa.dk/ra/default.htm
M.V.H.
Senta

Kommentar
Fra : Rfou

Dato : 04-01-03 11:58

O.K. Senta Vi lever i et frit land, og Du skal selvfølgelig følge Din egen vej. Jeg er blot så ny i det her at jeg ikke har mistet alle illusioner endnu. Og jeg finder det behageligt, at man kan komme frem med sin mening, uden at blive afbrudt før man er færdig formuleret. Det sker jo tit når man sidder face to face.
Jeg tror dog på, at Du stadig "kigger" ind en gang i mellem, for at se hvordan det går.
Jeg arbejder videre med den hjælp jeg allerede har fået; men som Du ved så tager ting tid, og da det er rimeligt tungt stof tager det nogen tid at tillempe sig det.
Tak for hjælpen og udvist interesse
hilsen rfou

Godkendelse af svar
Fra : Rfou

Dato : 05-01-03 12:50

Tak for svaret jkrjk2. Du får pointene for Dit svar om Erhvervsarkivet i Århus. Det viser sig nemlig at en af mine naboer også arbejder med at finde sine rødder, og derfor ofte kommer der. Og vi har allerede en aftale om at følges ad, næste gang hun skal derud.
Senta var også meget hjælpsom; men jeg kan desværre ikke dele pointene; men Du får i stedet en stor tak
hilsen
rfou

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 05-01-03 20:22

"Rfou" <Rfou.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:0cgR9.24219$Hl6.2563906@news010.worldonline.dk...
> Kunne det tænkes at der findes en Slægtsforsker med nogen erfaring i
> Århus Skanderborg området, der kunne tænke sig at hjælpe en nybegynder i
> gang, på en lidt mere direkte måde, end det kan lade sig gøre her.
> Specielt til søgning på arkiverne har jeg brug for hjælp.
> Foruden de 100 point vil jeg være meget taknemmelig.
> hilsen
> rfou

Hvis du gerne vil ind i et tættere samarbejde, er første skridt vel at
du kan være dit navn bekendt, så vi ved, hvem vi snakker med?

--
Venligst
Poul F. Andersen

Kommentar
Fra : Rfou

Dato : 05-01-03 21:10

"Poul F. Andersen" skrev d. 05-01-03 20:22 dette indlæg :
>
> Hvis du gerne vil ind i et tættere samarbejde, er første skridt vel at
> du kan være dit navn bekendt, så vi ved, hvem vi snakker med?
>
> --
> Venligst
> Poul F. Andersen
>
> Selvfølgelig; men da alle oplysninger står under min profil på Kandu har jeg ikke tænkt på det.
venlig hilsen
Rudolf Foustad

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 05-01-03 21:25

"Rfou" <Rfou.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:Ah0S9.25507$Hl6.2912560@news010.worldonline.dk...
> "Poul F. Andersen" skrev d. 05-01-03 20:22 dette indlæg :
> >
> > Hvis du gerne vil ind i et tættere samarbejde, er første skridt vel at
> > du kan være dit navn bekendt, så vi ved, hvem vi snakker med?
> >
> > --
> > Venligst
> > Poul F. Andersen
> >
> > Selvfølgelig; men da alle oplysninger står under min profil på Kandu
> har jeg ikke tænkt på det.
> venlig hilsen
> Rudolf Foustad
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/

Læg lige mærke til sætningen ovenover.
Rfou skrive gennem www.kandu.dk, som er en web-baseret newsreader. Desværre
tilbyder kandu deres brugere at "smide" indlæggene på nyhedsgruppen, som
Poul F. Andersen bl.a. bruger. Det giver temmelig meget forvirring, for hvis
du vælger "besvar til afsender", her i nyhedsgruppen, på Rfou´s indlæg, får
du en fejlmeddelelse.

Mange brugere på Kandu kender intet til forskellen på browserbaseret/ikke
browserbaseret news, derfor er de (ifølge min opfattelse) "uskyldige ofre" i
misforståelserne som opstår.

Brugere på Kandu kan stille et spørgsmål og den som svarer får point. Der
trækkes lod om en præmie en gang pr. måned. Jo flere point - jo flere
chancer.

Derfor kan der indimellem læses indlæg "leveret af Kandu", som virker helt
hen i vejret, men det er fordi debatørerne tror at debatten kun køres under
kandu, hvor der kan være flere indlæg, end dem der vises på nyhedsgruppen.

Altså en ting er kandu
noget andet nyhedsgruppen news:dk.videnskab.historie.genealogi
men Kandu får den mixet på en ikkealtid heldig måde.

Hilsen Jeannie Kristensen (som også optræder i Kandu som jkrjk2)
---
Dette indlæg er IKKE leveret af Kandu

Kommentar
Fra : Rfou

Dato : 05-01-03 23:30

Der er mange ting jeg ikke ved endnu, og kan derfor ikke undgå at træde lidt ved siden af engang imellem. Det beklager jeg.
Jeg plejer dog at være lærenem
hilsen
rfou = Rudolf

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 06-01-03 08:12

"Rfou" <Rfou.news@kandu.dk> wrote in message
news:Ah0S9.25507$Hl6.2912560@news010.worldonline.dk...

> > Selvfølgelig; men da alle oplysninger står under min profil på Kandu
> har jeg ikke tænkt på det.
> venlig hilsen
> Rudolf Foustad

Problemet her er at ikke alle ønsker adgang til Kandu - en af dem der ikke
synes det er vejen frem er undertegnede.

Vindskibelig hvislen

Børge Askholm

Kommentar
Fra : Rfou

Dato : 06-01-03 12:32

Jeg beklager at der var noget jeg ikke var klar; men jeg lærer noget nyt hver dag. Jeg har dog fået det resultat jeg efterlyste, + lidt mere erfaring, så jeg er godt tilfreds. Problemet med Kandu er måske, at de fleste foretrækker at forblive anonyme, så det troede jeg var kotyme.
hilsen
Rudolf Foustad

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 06-01-03 17:00

Børge Askholm wrote:

> Problemet her er at ikke alle ønsker adgang til Kandu - en
> af dem der ikke synes det er vejen frem er undertegnede.

Børges holdning kan jeg helt tilslutte mig - kandu kan måske noget vi ikke
kan, men at distribuere indlæg korrekt kan kandu absolut ikke og skulle
derfor holde sig helt fra at videresende ufuldstændigt trådede meddelelser
videre til Usenet-grupper hvor de overhovedet ikke har nogen relevans.

Desværre er det vel som at råbe i skoven ;-(
--
Med venlig hilsen Poul Erik Jensen
genealogi@kulturel.dk [2100]
http://www.image.dk/~jep http://www.sundbyoester.igroups.dk
- Leveret af mig selv )