/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Frostprop løsnet i Carina II
Fra : jensviggo
Vist : 1600 gange
50 point
Dato : 05-11-06 14:33

Hej

Ja så skete det der aldrig måtte ske. jeg havde fået ny toppakning i og glemte selvfølgelig at hælde frostvæske på, med det resultat, at proppen røg delvis ud.

Kan jeg proppe den ind igen, ved du hvilken diameter den har, hvordan man piller den gamle ud, hvis den ikke kan bruges.

jensviggo

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 05-11-06 15:05

Ved ikke om du kan sette den gamle frostprop ind igen den kan være oval. Jeg ville købe en ny frostprop og banke den forsiktig på plads igen.
alimak

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 05-11-06 15:19

Man bør ikke genbruge en frostprop da den sandsynligvis ikke vil blive tæt.
Bestil en ny hos forhandleren og husk at hullet skal renses grundigt, men forsigtigt.
En frostprop er enten buet eller med en kant der er større end hullet så den skal presss ind. Den buede får en større diameter når man formindsker buen ved pres og bliver derved tæt.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 05-11-06 19:33

når den gamle skal ud, slår man med en dorn ( gammel skruetrækker) i den ene side så den kommer til at sidde så skævt, at man kan få fat med en tang og trække den ud.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 05-11-06 19:38

Ovennævnte metode kan ødelægge den reces proppen skal sidde i og derfor er det bedre at bore et lille hul hvr man sætter en selvskærende skrue i for at få fat, men det er jo slet ikke nødvendigt her hvor proppen er ude.

Mvh
En der blev udlært dengang den slags udskiftninger var mere almindeligt.

Kommentar
Fra : gulvang

Dato : 06-11-06 02:56

skær gevind i frostproppen og skru en slagaftrækker i d.v.s. en jernstang med en forholdsvis tung jernklods gennemboret med samme diameter som jernstangen der har samme gevind som i frostproppen der så virker som aftrækker smør hullet til frostproppen med paksalve " curil " det brugte vi automekanikkere i gamle dage vh.

Kommentar
Fra : gulvang

Dato : 06-11-06 03:04

P.S. frostproppen er måske ikke så nem at købe men prøv et værsted der kan levere ombytnings motorer mangler du detaljer så spørg her vh.

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 06-11-06 11:32

Vær meget forsigtigmed diverse råd om at bore og skrue i en frostprop!!!
Jeg har oplevet GRELLE eksempler på ødelagte foringer og (køle)vandindtrængen i forbrændingskammer ved sådanne "operationer", som så i værste fald kan betyde store motorreperationer efterfølgende.
Har man ikke helt check/styr på dette, eller er usikker, så gå til en fagmand/prof-værksted.

Held og Lykke

Mvh
Palle Jensen

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 06-11-06 11:44

Pjat med dig Pallenoc.

Gevind er der næppe gods nok til, men man skal altså ikke bore ind i cylinderen og der er som regel plads nok til at man kan stoppe når boret er gået igennem frostproppen.
Forbrændingskammeret sidder jo i topstykket så det skal da være de små propper som jeg aldrig har set gå ved frost som skal skiftes for at komme i forbrændingskammmeret.

Det du har set er nok nogle fuskere der har været på spil.

Bortset fra det så er frostproppen jo ude i dette tilfælde.

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 06-11-06 12:03

BjarneD:
Kald du det bare for "pjat"!
Jeg ved godt du er gammel mek. og har styr på disse ting, men som "glad amatør" (jeg kender ikke spørgerens "kvalifikationer") bør man være varsom!!!
De "formildende" omstændigheder lige i dette konkrete tilfælde, er slevfølgelig at den sidder "løst", og netop årsagen til den er gået løs, kan jo (desværre)"gemme" på flere ubehagelige overraskelser.

Jeg vil lade det være op til spørgeren om min kommentar bør "negligéres"

Mvh
Palle

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 06-11-06 12:09

Du har haft nogle usædvanlige errfaringer på området Palle.

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 06-11-06 13:08

Nu kan jeg måske selvfølgelig have misforstået spørgsmålet, så det "kun" drejer sig om frostproppen i topstykket (hvad det givetvis gør), men jeg har oplevet at under monteringen af en motorvarmer i en Volvo 740, borede mekanikeren hul igennem foring og ind i cylinderen, med vandindtrængning til følge.
Om det er usædvanligt kan man vel nok blive enige om, men vær dog alligevel EKSTRA opmærksom når der skal bores eller på anden måde arbejdes med "løse frostpropper" på motoren.

Set ud fra spørgerens profil må man dog formode at han ved hvad han har med at gøre