/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Jordvarme- en evighedsmaskine?
Fra : lham
Vist : 8089 gange
200 point
Dato : 05-11-06 09:06

Står overfor i forbindelse med ombygning at skulle vælge mellem nyt oliefyrssystem og jordvarmesystem.

Jordvarmeproducenter reklamerer med at man ved at "hælde 1kw støm på får 3 kw varme ud " for mig lyder det som en oplagt fidus-nærmest en evighedsmaskine (man kunne jo bare lave 1 af de 3 kw varme om til el og tilbageføre det til systemet -så ville det hele snurre af sig selv og i tilgift levere 2 kw varme kvit og frit )

Selvfølgelig er det ikke sådan men hvor er hunden begravet hvad er den rigtige ( kw el til kw varme pris ) økonomi i sådant et anlæg ??

PS. Svar ønskes der ikke kræver altfor meget kendskab til termodynamik eller avanserede økonomiske teorier.

Kommentar
Fra : marxisme

Dato : 05-11-06 09:40

Jordvarme er et godt alternativ til oliefyring, økonomien i det kommer jo an på forbruget, men jeg vil tro at du minimum kan spare ca. 1/3 af dit nuværende forbrug. Der findes på nettet nogle omregningstabeller hvor du kan udregne hvad du kan spare. Anlægsudgiften er ca. 100.000,- mange penge men holdbarheden skulle efter sigende være ca. 50 år. Der skal jo nok udskiftet nogle pumper undervejs. Har du overvejet stokerfyr? (pillefyr) kig på pilleklub.dk hvis du er til alternativ opvarmning, anlægsudgiften er knap så stor. Har selv lige installeret stoker, havde elvarme før, forventer at spare ca. 50% på udgiften.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 05-11-06 09:44

Det kræver en del strømforbrug, hvis jeg husker rigtigt er det ca 4 - 5 KW /år.
Anlæget koster ca 100.000 Kr.
Du halverer varmeregningen i forhold til oliefyret.
Kompressoren i anlæget holder ca 10 år. En ny koster 10.000 - 20.000 Kr.
Øvrige reparationer er ikke kostbare.
Slangerne i jorden ligger i 50 år.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 05-11-06 09:46
Kommentar
Fra : Teil

Dato : 05-11-06 09:54

Varmeveksleren fungerer på den måde at eks. vis 100 liter 8 gr. vand giver dig.
(et skud i tågen) 10 liter 20 gr. vand. Dette kun for at illustrere hvad der sker.
Mine tal kan være forkerte, men forholdet er noget i den retning.
At 1 KW giver 3 tilbage er nok rigtigt med tidsforløbet ændrer på overskudet.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 05-11-06 11:23

En varmepumpe (jordvame / luftvarme) virker på denne måde

En kompressor trækker varmen ud af vandet (brine) og komprimerer denne varme eks. 8 gr.
Den komprimerede varme ledes over i varmeanlæget (ca. 50 gr.)
Jorden vil til stadighed afgive ca. 8 gr.

Med jordvarmepumpe skal du bruge 1 kW for at få den samme varme som et 3 kw varmelegeme ville yde. Det er sådan at man regner.

Den bedste udnyttelse af varmepumper, er når huset opvarmes med gulvvarmeslanger hvor det er nok med fremløbstemperatur på 30 - 40 gr.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 05-11-06 14:04

Nix Teil, kompressorer i nye(re) varmepumper er langt bedre end som så.

Dem der pilles ned idag og erstattes med nye, har mellem 20 og 30 år på bagen.

Jordvarme er ikke fidusmageri, du skal bare læse reklamerne rigitigt. Et jordvarmeanlæg laver ikke varme. Det flytter varme. Fra jorden og ind i huset. Drivkraften der bruges, skal du bruge for at hæve temperatursættet fra 0-5° op til de 50°-60° du skal bruge i huset. Et jordvarmeanlæg er om man så må sige anvendelse af opsparet solenergi.

Forsvinder det så ikke. Nej. Jorden opvarmes igen henover sommeren - dels ovenfra og dels nedefra.

Der kan opnås effektfaktorer på hen imod fire, hvis hele huset er med gulvvarme og derfor kan køre med lave fremløbstemperaturer. Dette giver en besparelse på ikke under 50% set i forhold til olie. Selv stoker og piller følger i den virkelige vedren ikke med.

Flere oplysninger gives på hvac(snabela)sol.dk

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 05-11-06 14:17

De 100.000 skal også iberegnes prisen for opvarmningen, x antal år. Plus renter.

Stoker får de fleste skorstensfejere at gå amok, mange betragter stoker som langt mere brandfarlig end oliefyr. Der er forskel på om man installerer stoker på sit gamle oliefyr, eller om man bygger nyt. Mange har opgivet nybyggeri p.g.a. skorstensfejerens krav.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 05-11-06 15:54

Ja det har du ret i 3773.............

Desværre er der mange firmaer som tager sig godt betalt for at videresælge og indstallere varmepumper.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 05-11-06 18:06

Dit energiregnskab ser besnærende ud, MEN du kan ikke bruge 1 kiloWatt lavtemperatur gulvvarme til at trække kompressormotoren. Med den lave temperatur kan du måske for en formue få konstrueret en kondenserende dampmaskine med en virkningsgrad på (gættet!) 10 %, og den skal ligge på 33% bare for at det løber rundt uden varme til dig! Så du kan ikke bygge dig en evighedsmaskine, men se på de kompetente kommentarer og check også lige prisen og driftsudgifter ved pillefyr med stoker. I hypermoderne kraftværker med overhedet damp er man så småt ved at nærme sig 40 % i virkningsgrad, og det er ved damptemperaturer på 400+ grader og kondensatortemperaturer omkring de 20 grader.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 05-11-06 18:57

Har du plads til 500 meter slange på din grund/undergrund?

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 05-11-06 20:37

Hej iham...........

Jeg vil anbefale dig at investere i en varmepumpe...Fordi: Det er miljøvenlig-ikke meget vedligehold-rimelig i brug-og tidløs.

Du ser en masse mennesker som prøver at spare en krone her og der ved at fyre med piller-korn-kirsebærsten-og hvad ved jeg.
Et sådant anlæg kræver vedligehold og rensning og ikke mindst bestilling af brænde (eller hentining i Tyskland) Her er du også afhængig af priser fra leverandøren. Pillepriserne er jo steget meget i samme tid som flere bruger dem.
En varmepumpe til jordvarme er idag af en helt anden kvalitet end de første som kom frem.Det er en myte med permafrost og puklet græsplæne ...det var engang .Idag bruges et helt andet medie til at flytte varmen ind til kompressoren med.
Jeg skal selv have en sådan installeret i fritidshuset og have slanger i jorden-

Til Teil : der kræves ikke mere end ca 200 m2 grund for at have nok plads til sine slanger.Et alternativ er at få lavet en dybboring på ca 120 meter og hente sin varme derfra .
http://www.dr.dk/DR2/VidenOm/Programmer/2005/11/29/20060405132958.htm Prøv at se på disse filmklip de fortæller mere end ordene her.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 06-11-06 09:13

en 6 kW VP kræver 275 meter slange. Kan nedgraves på 300 - 400 m2 uden problemer.

9 kW kræver 420 meter og fordrer derfor en plæne på godt 500 m2 der kan opgraves. Eksempelvis IVT anvender Mitsubishi Scroll kompressorer. Scroll'en ved man ikke helt endnu, men det er set langt mere end ofte at Mitsubishi har holdt +25 år uden der nogensinde har været skruet i skidtet.

Kommentar
Fra : 21jk04

Dato : 06-11-06 13:07

der er et alternativ til almindelig jordvarme, men med samme besparelse i f.t. anden opvarmningsform.Jeg har et sådan anlæg, og er meget tilfreds med dette,ydermere er det væsenligt billiger en alm.jordvarme ( 34.000,00 til 46.900,00), og din have skal ikke kulegraves. Du kan ringe 4115.9389, hvis yderligere information ønskes.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 06-11-06 13:15

Tja der er vist mange muligheder.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 06-11-06 15:31

21jk04's varmepumpe hedder Octopus, og ligner i nogen grad Luft/vand vp'erne. Bortset fra at den udendørs er støjfri, lider den af samme problemer som Luft/vand'erne, dvs vigende ydelse ved lave ude temperaturer.

Kommentar
Fra : lham

Dato : 07-11-06 09:50

Tak for mange indlæg.
Det står dog ikke endnu helt klart for mig lhvad der lige er bedst , men vigtigst lige nu er at få bekræftiget e.c forklarning : ved jordvarme får jeg for 1kw el det der svarer til 3 kw el brændt af i en varmepatron det er jo en besparelse på 67 % !

Hvis man så sammenligner med at 1 ltr olie svarer til 10 kwh ( ca 0,8 kr pr kwh ) og 1 kwh el til jordvarmeanlægget ( ca 1,6 kr ) giver værdi for 3kwh ( e.c påstand ) "oliepris " ( 2,4 kr ) giver dette en besparelse på jorvarmen på 33%-herfra fragår selvfølgelig udgiftertil afdrag og renter på merpris for jordvarmeanlæg ( i mit tilfælde 200.000-80.000= 120.000 )
,men så er der jo lige det med virkningsgrader på olianlæg contra jordvarmeanlæg ??? det skal vist også regnes ind.

Ja der er plads til mindst 600 mtr rør i 90 cm dybde

desværre er der ikke gulvarme i huset så vi må op på en højere temp og dermed lavere virkningsgrad ( ? graf over fremløbstemp kontra virkningsgrad for jordvarmeanlæg )

Pille/stoker anlæg har af praktiske grunde ingen interresse .

Jeg tillader mig at lade spørsmålet stå åbent et stykke tid endnu for yderlige indlæg/kommentarer

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 07-11-06 12:08

Korrekt at brænder du en liter olie af, får du ca 10 kWh ud af det. Meeeen et oliefyr er ikke et tabsfrit apparat. Som tommelfingerregel spildes mellem nogle få procent og op til 35% gennem skorsten og ikke nyttiggjort spildvarme. Et godt gennemsnit er 25%. Ergo nyttiggør du 7,5 kWh. Ved en pris på 7,5 kr/l olie koster en kWh varme ca 1 kr. Ved direkte el ca 1,5 kr.

En IVT Greenline HT+C9 har ved 50° fremløb og 0° i jordslangen en virkningsgrad på 3,2. Ved 35° fremløb og 0° isvand ligger virkningsgraden på 4,55. Da IVT'en bevidst udnytter "flydende kondensering" vha den indbyggede vejrkompensering at fremløbstemperaturen i størstedelen af året kan holdes lavere. Derved fåes nogle ret imponerende lave energiforbrug. Endvidere er fordampningstemperaturerne i størstedelen af året væsentlig højere end ovenfor nævnt, hvilket ligeledes hjælper til bedre virkningsgrader. Mit klare valg er klart Greenlinen - selvom den bestemt ikke er den billigste.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 07-11-06 12:11

Jeg var ude at se en HT+C7'er. Gutten der havde den havde separat elmåler på. Han havde i løbet af Maj -> midt august brugt for 750 kr strøm. Og i Maj måned havde han haft varme på radiatoren. Så bestilte jeg min nier.

Kommentar
Fra : vandmand16

Dato : 08-11-06 10:58

Jeg har investeret i en IVT X15 varmepumpe, der henter varme fra grundvandet. Rørene bores ned efter en måling af grundvandsdybden og X15 reguleres trinløst efter hvor meget varmebehov du har brug for. Anlægget koster mellem 180-240.000 afhængigt af dit hus størrelse. Men det er en god investering, da du sparer op mod 70% i forhold til olie.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 08-11-06 11:04

X15'eren er en vildt blæret maskine, men er for stor til almindelige huse idet den anbefales til huse med temmelig stor topeffekt. Men alle de funktioner den kan byder på, bliver man noget svedt og svimmel af! I "normale" parcelhuse er 6, 7 og 9 rigeligt store. Og det er halv pris af hvad du siger der.

Kommentar
Fra : vandmand16

Dato : 09-11-06 13:28

X15 har den fordel, at den reguleres trinløst. Den anpasser sig alle vejrforhold, -30 grader til +30 grader. Men jeg har selv en ejendom på 550 m2, hvor de 450 m2 opvarmes af x15'eren. Men den er også god til huse på min. 250 m2, specielt, hvis de er gamle og ikke så superisolerede som moderne typehuse. Jeg kan anbefale X15, da der heller ikke behøves nogen supplerende varmekilde.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 09-11-06 13:58

Enig Vandmand, men den er ikke officielt i handelen i DK endnu!

Kommentar
Fra : lham

Dato : 09-11-06 16:36

Til vandmand 16
X-15 var jo engang et meget hurtigt og blæret "raketfly " så det lyder jo godt. Kan du give mig nogle links til produktet-og ikke mindst noget om hvordan man får lov til at sætte rør ned i grundvandet -har for en del år siden forsøgt at få lov til at etablere en privat vandboring-det blev afvist ved højeste indstans-bla grundet nedsivningsfare langs rør/ lækage det problem kan vel også opstå med X-15

Vi har 300 m2 bolig der skal opvarmes i et hulmursisoleret gammelt hus hvor tagetagen pt er ved at blive opgraderet til gældende isoleringskrav for nybyggeri Dertil kommer ca 100 m2 nyopførte værkstedsbygninger.

Hvad er det med at x-15 ikke officiet er i handlen endnu-problemer eller hvad

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 09-11-06 17:00

Modellen er helt ny, og kan iflg importøren ikke hjemtages til DK før en gang til næste år. Dem der kører i Sverige er åbenbart fiels-test, selvom man reklamerer med den på IVT's svenske hjemmeside.

www.ivt.se

300 renoverede m2 har en topeffekt omkring de 9 kW 100 m2 nyopført værksted ikke over 3 kW. Samlet topeffekt max 12 kW, hvorfor bedste valg vil være en IVT HT+C11. Opstil denne med en ekstra buffertank, med mindre du har 100% gulvvarme.

...ilfg IVT er x15'eren tænkt til huse med væsentlig større topeffekt end du har.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 09-11-06 17:01

Iøvrigt bør du lige konfirmere den med grundvandsboringen med de lokale myndigheder. Man er ikke så glad for den slags, mange steder i landet!

Kommentar
Fra : vandmand16

Dato : 10-11-06 12:48

Hej Iham!

som 3773 pointerer var X15 "ikke engang", da den i Sverige lanceredes hos forhandlerne i midten af september. En superfordel er, at man i forhold til nogle af de store greenline E, F osv. ikke behøver at bruge hele sin livsopsparing på at få lagt flere Ampere ind. De offentlige myndigheder accepterer som regel dybdeboringer, hvis det er i landzone. Men bor man i et parcelhus i et parcelhuskvarter er Luft/vand optima serien nok at foretrække. Hvis man bygger et helt nyt hus kan Twin-serien være en fordel. www.ivt.se har mange fede modeller - de arbejder sammen med Mitsubishi, der leverer flere af delene.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 10-11-06 12:54

Njaee Vandmand, Greenline'n er klart fedest. Opbygningen er bare bedre, ligeledes driftøkonomien. Optimaerne dør ligesom alle andre i stærk frost. Og selve princippet på Twin er jeg godt nok ikke begejstret for.
X15 er klart det allerfedeste (og dyreste).

PS Hvordan hulen har du fået din - jeg har fået at vide den slet ikke sælges i DK?

Kommentar
Fra : lham

Dato : 10-11-06 18:44

til vandmand 16 og 3773

bor i landzone men fik alligevel afslag på privat boring til grundvand -nå men hvordan fik du fat i en x15 og hvem skulle godkende insallation af hele systemet før der var go.-og ca sagsbehandlingstid

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 13-11-06 08:42

Jeg skal have 600 meter slange i jorden. 430 er godt nok rigeligt, men jeg har pladsen. Sagsbehandlingstid ved det offentlige ca 4 uger fordi det skulle omkring amtet. Per fra Naturvarme-Jylland ordnede det hele.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 15-11-06 09:36

PSPS Vandmand, hvod'den kører den i praksis den der X15. Fortæl fortæl. Hvad med støj? Motorer du frekvensregulerer har det med at hyle! Iøvrigt er det åndsvagt at e-scroll teknologien ikke tidligere har vundet indpas i vand/vand varmepumper. Man benytter det jo i stort set alle seriøse luft/luft varmepumper.

Kommentar
Fra : lham

Dato : 16-11-06 06:30

vandmand 16

Har prøvet at finde ud af mere om x-15 og den teknik med at bore rør ned i stedet for den besværlige slangeudlægning-ved du noget mere præsist om det eller hvor jeg kan finde det da kommunen godt vil høre lidt mere om teknikken -de steder jeg fundet omtaler kun slanger til x-15 og ikke "jordspyd "

på forhånd tak

Kommentar
Fra : vandmand16

Dato : 16-11-06 11:04

Hej Iham!

Det mest fornuftige er nok at henvende sig til IVT direkte i Tranås; da det ikke er en forespørgsel fra privatkunde.

Boringen foretages som ganske almindelige brøndboringer, hvor der bores ned til grundvandet - samme teknik som til bjergvarme, bare ikke ned i bjerget, men i jorden. Man skal forbi ler og kalk etc. og ned til grundvandet.

Der skal være minimum 18 meter mellem boringerne, der installeres lokale pumper i rørene, der pumper vandet rundt; vandet, der cirkulerer igennem slanger fra rør til rør gennem grundvandet og varmes op, igennem kompressor, ind i varmeveksleren, ind gennem varmvandtbeholder, igennem varmepumpens system og ud i radiatorerne og skaber varme. Et lukket system. Jeg gav ca. 230.000 for min løsning.

Kommentar
Fra : lham

Dato : 17-11-06 07:06

vandmand16

Skulle du have adresse/telf/link til det firma der lavede dine boringer mv til X-15 anlægget ville jeg blive svært glad for det

Accepteret svar
Fra : vandmand16

Modtaget 200 point
Dato : 17-11-06 09:02

Hej Iham!

Värme & Energipunkten
Box 145
Pumpvägen 2
243 34 Höör
Telefon: 0413-242 33
E-post: info@varme-energi.se, info@udc.se
Hemsida: http://www.varme-energi.se/

De er absolut kompetente. Hils fra Peter Frölich!

Godkendelse af svar
Fra : lham

Dato : 18-11-06 06:58

Tak for svarene vandmand16.
og tak for alle andres indlæg-jeg føler mig rustet til at gå i gang med projektering af jordvarmeanlæg

Kommentar
Fra : suskasuska

Dato : 18-04-07 00:41

Har selv fået jordvarmeanlæg installeret 2005. Opvarmer 550 m2 hus - / med et strømforbrug på ca. på ca. 40.000 incl. forbrug til computer, telefax, lys, fryser, køleskab, fjernsyn, tørretumbler, opvaskemaskine, to vandvarmere (støtte til badevand), alarmanlæg, o.s.v. Skal lige sige jeg arbejder hjemmefra og er enlig mand.

Med venlig hilsen
Kai

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 18-04-07 08:44

X15 er nu i handelen i DK. Kan leveres fra sensommeren.

Kommentar
Fra : jens-lyn

Dato : 30-12-09 07:37

Hej
Hvordan er erfaringen nu med X11 / X15 ???
Er der nogen steder man kan checke priser, kun på kompressoren ???
mvh jens