/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Forskel på acajou og nyatoh?
Fra : sprit73
Vist : 9836 gange
200 point
Dato : 04-11-06 21:10

Hej med jer,

Jeg er ved at lave nyt køkken og skal selvfølgelig i den forbindelse have en ny bordplade. Mit nye køkken får hvide låger - sådan nogle fine nogle med udskæringer (romantiske)

Jeg forestiller mig, at min nye bordplade skal være en mørk træbordplade. I byggemarkederne kan jeg finde acajou og nyatoh plader. Men hvad er forskellen? Og hvilken vil du foretrække? (hvis du altså kender noget til disse plader) *SS*

Ellers nogle gode råd og erfaringer?

/sprit

Accepteret svar
Fra : maskinsnedker

Modtaget 200 point
Dato : 05-11-06 00:45

Det lyder til at blive et rigtigt hyggeligt køkken. :) På de 2 træsorter er der ikke den store forskel, hvad angår holdbarhed. De bliver, (desværre) porøse efter ca 5 år i vores klima, uanset, om de er brugt til havemøbler eller til bordplader i dit køkken. De kræver ufattelig meget olie,og slibning, HELE tiden, og det fiser lige igennem, bare for at holde dem splintfri(prøv at mærke bagsiden af en plade)( det er derfor du ikke kan købe dem i en køkkenforr) Jeg vil anbefale, at hvis du vil have en mørk/ billig køkkenbordplade, så bejds noget bøg. Det kan holde. Glem ALT om oversøisk billligt træ. Der er en jo en grund til at det er billigt. Hvis du vil ofre noget på din bordplade ca(2500 pr lbm,og op efter) så ring 60172564, så vil jeg gerne guide dig til en god OG holdbar bordplade

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 05-11-06 18:10

Hvis du kan få fat i en bordplade af IROKO, ser det ikke så tosset ud. Den er stort set lige så holdbar som teak, men mangler noget af farvespillet, og sidst jeg så priser, kostede irokoen bare en fjerdedel af teaktræets pris. Men den kan virke noget dyster at se på.

Godkendelse af svar
Fra : sprit73

Dato : 06-11-06 16:54

Tak for svaret maskinsnedker.