/ Forside/ Teknologi / Multimedie & design / Andet multimedie / Spørgsmål
10  miritdk 2644
hyletone
Fra : 0463
Vist : 718 gange
100 point
Dato : 04-11-06 19:08

Jeg har netop købt en combi maskine DVD/video Lumatron,
og mit fjernsyn B og O har kun scart stik (gammel model)

Når jeg er færdig med at bruge video eller dvd, og ønsker
at se tv, er der en konstant hyletone i højtaleren på tv´et,
og hvordan løses dette problem?

På forhånd tak for hjælpen

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 04-11-06 20:01

Det kan være liniefrekvensen du hører.
Den ligger på omkring 16.000 Hz

Kommentar
Fra : 0463

Dato : 04-11-06 22:13

Hvordan får jeg lyden væk, før jeg fik combi maskinen var
lyden der ikke?

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 05-11-06 08:05

Det kan en servicetekniker.

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 05-11-06 08:10

Sluk for maskinen på afbryderknappen når du er færdig med at bruge den så spare du også strøm og tænd for den når du skal bruge den igen.

dr.dem

Accepteret svar
Fra : Højris

Modtaget 100 point
Dato : 05-11-06 10:48

Teil har du fået løst dit problem ?

Det kan meget vel være linjefrekvensen på 16 Khz. Som xxxx siger det stammer fra højspændings trafoen der er en transformator der både giver højspænding til horisontal og vertikal afbøjning,samt også arbejdsspændinger til diverse andre kredsløb.
Du kender sikkert den brummelyd der kommer fra div. strømforsyninger og akkumulator lader det er 50 Hz. .Den hyletone der kommer, er fra liniefrekvens ossiliatoren den får, omtalte trafo til at svinge med og hvis den ikke har fået lak nok da den blev produceret går der resonans i det materiale der er rundt om spolen. Det kan imidlertid også være et begyndende alderssvækkelse tegn,med risiko for at der kommer overslag i trafoen, der er jo for et farve tv tale om en spænding på omkring de 20 Kv.
Jeg har nok ikke løst dit problem, men håber, at have bibragt dig lidt forståelse af ”HVORFÅR”
Mvh. John.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 05-11-06 11:56

Højris.
Jeg har ikke problem med hyletone.

Godkendelse af svar
Fra : 0463

Dato : 17-12-06 19:50

Tak for svaret Højris.