/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
konstruktions problemer
Fra : AlexBJeppesen
Vist : 1318 gange
100 point
Dato : 04-11-06 15:33

Jeg skal til at bygge en garage på 40 kvm,da den ikke må være højere end 2,5 grundet den ligger en meter fra skel,opstår flg problem,da der er 15 % hældning på vejen ude foran vil garagen være ubrugelig i den ene ende hvis denne regel skal overholdes,den ligger en meter inde på min egen grund fra vejen(lukket vej),bredden på garagen bliver cirka 4,5meter og den bliver bygget med 7 muret søjler og tagpap på toppen,jeg har spurgt teknisk forvirring om der skulle pejles ud fra et punkt for at finde niveau og det ønskede man ikke,hvordan løses dette..
Og der er givet tilladelse til at opføre fra kommunens side dog ved de ikke at der er hældning på vejen..
MVh Alex

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 04-11-06 16:04

Hvis det er muligt at bygge 1 meter længere inde på grunden, kan du hæve garagen 80 cm.

Hvis dette ikke er mulig, så få en nabohøring via kommunen, så kan det være du kan få tilladelse
til at bygge højere

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 04-11-06 16:40

Kommunen har planer og ved da godt hvor højderne måles fra.
Ellers kan hegnssynet da heller ikke arbejde i tvist og tvivlstilfælde.
(med en haveslange fuld af vand kan du måle lige højt, så du nogenlunde ved hvor du er.)

Kommentar
Fra : AlexBJeppesen

Dato : 04-11-06 16:53

Naboen er ligeglad med højder,men hvad med den dag han sælger,så er hans accept da intet værd?
Mvh Alex

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 04-11-06 16:59

Hvis naboerne accepterer via en nabohøring, får du en tilladelse, som ingen kan røre ved, heller ikke ved salg

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 04-11-06 17:56

Ja det er faktisk rigtigt hvad Nordsted1 påpeger.
Da vi skulle bygge vores garageunder lignende omstændigheder, fik min nabo en plantegning over projektet og godkendte dette (med sin underskrift). Dette blev "tinglyst" på byggesagen hos kommunen og kan ikke ændres/reklameres imod fordi der kommer en ny nabo!

Så prøv at lave en nabohøring...det kan jo ikke blive "værre"

Mvh
Palle Jensen

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 04-11-06 23:17

Til AlexBJepsen

Som jeg forståre din sagsfremstilling skal du bygge en garage en meter fra skel på en skrånenen grund.
Når grunden skråner måles højden midt på bygningen i længderetningen. D,v.s. at garagen godt kan være højere en 2,5 m i den ene ende, men den bliver så lavere i den anden.
Hvis din grund skråner mod vejen kan du udnytte dette ved at lade taget have fald mod vejen.
Hvis grunden falder væk fra vejen skal du også lade taget falde væk fra vejen for at få den så høj som muligt der hvor du køre ind.

Bjørn

Kommentar
Fra : maskinsnedker

Dato : 04-11-06 23:20

ha ha du er fucked !!! du SKAL have skriftlig accept både fra kommune OG fra landmåler om at det du vil er indenfor normal byggetilladelsespraksis (nabohøring og lign, duer ikke i en retssag med fremtidige ejere)( har lige selv vundet en sådan sag vedr vejbredde) Du skal have det tinglyst at du har en dispensation fra kommunoe, der er udarbejdet på baggrund af en NY, og uvildig landmåler rapport, som oplyser om nuværendene fald og stigning på din grund, først derefter kan du bygge din garage

Kommentar
Fra : AlexBJeppesen

Dato : 04-11-06 23:44

For at komme lettest gennem dette kan jeg jo også vælge at bygge to sammen hængende garager(side mod side) med en højde forskel på cirka en meter,da dette lyder en del mere kompliceret end jeg havde regnet med..,der skal være plads til to biler..
Mvh alex

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 05-11-06 07:43

Det nemmeste er via kommunen at få en nabohøring, hvis naboerne så giver tilladelse, kan du komme hurtigt igang, med dit byggeri.

Din ide med to garager, lyder da også god nok, men er det ikke ærgeligt, at du ikke får det som
du ønskede i starten?

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 05-11-06 09:14

Nu forstår jeg problemet, din grund stiger, elller falder, i forhold til det skel du skal bygge ved.
Løsningen er at købe en sportsvogn til den lave side.---Det er en vits!
Kan du ikke spørge teknisk forvaltning om du må lave en terrænændring så din indkørsel bliver vandret.
Iden med to carporte kan da også som om den kan bruges.
Hvis der muligt kan du jo også bygge længere tilbage fra vejen, så kan du vride din indkørsel fra vejens hældning til vandret.
Det er også en fordel at have vognen uden for carporten når man skal vaske og vedligeholde.
Er du opmærksom på at du når du er 2,5 m fra skel kan lade taget stige 45 grader.

Bjørn

Kommentar
Fra : AlexBJeppesen

Dato : 05-11-06 10:05

Problemet er flg,vi starter fra enden af vejen her ligger mit hus,ved enden af mit hus ligger der en nedkørsel til en tidligere 60 garage under huset,den ene betonside af denne nedkørsel bliver garagens start,jeg har allerede trukket mig 1 meter tilbage på grunden,(40 kvm garage)kan ikke komme længere tilbage da jeg så rammer hjørnet af mit eget hus(bag gagragen det eneste stykke have vi har tilbage),betonsiden jeg starter på ligger næsten i niveau med vejen og med brug af nivellerings måler bliver soklen 40 cm højere i skellet,hvis den skal ligge i niveau,naboen vil give lov til alt efter som jeg tror de påtænker at sælge,så det jeg får lavet skal jo ikke kunne røres,jeg kan ikke vride noget over en meter til et tilfredstillende resultat,gulvet sænker jeg i starten i den ene side hvorefter det stiger niveau med det andet gulv lidt længer inde under porten så bilen ikke kommer til at hænge..
Eneste løsning bliver jo nok en landmåler,hvad står sådan en i betaling?
Mvh Alex

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 100 point
Dato : 05-11-06 10:14

Alex, som jeg før har skrevet, henvend dig til kommunen, og fortæl om dit problem, og sig du ønsker at der skal være en nabohøring, dvs. naboerne får brev fra kommunen, om de vil være med
til at du bygger din garage med en højde ud over normalen, når/hvis de skriver under på det, får du
en tilladelse fra kommunen, som ingen ny ejer af nabohuset/genbohuset kan rører ved

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 05-11-06 10:29

Du kunne måske sænke garagen lidt.

Godkendelse af svar
Fra : AlexBJeppesen

Dato : 05-11-06 12:04

Tak for svaret Nordsted1.
Nu henvender vi os hos dem til en start

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 05-11-06 12:43

Selv tak, pøj pøj med byggeriet

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 05-11-06 15:42

Landmålerer er dyre, meget dyre.
Landmåleren løser ikke dit problem, men måler det op for dig.
Det billigste er at du selv, f.eks. som e.c. foreslå, laver dine egne beregninger med en vandslange, og så får landmåleren til at konfimere dem.
Man kan også købe mget billige nevileringseinstrumenter i f.eks Jem og Fiks. De er ikke nøjagtige, men gode nok til at få et overblig over forholdene.
Hvis din nabo vil sælge kan det da også være at han er tilbageholdende med at give tilladelse til noget som helst af skræk for at det vil afskrække en køber.

Bjørn