/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Kobling af SACHS Dolmar112 ?
Fra : madsrkristensen
Vist : 907 gange
20 point
Dato : 03-11-06 17:20

Ja,
Skal have smidt en SACHS Dolmar 112-motor, på en Puch maxi.

Jeg vil have direkte træk, og vil derfor have koblingen af.

Spørgsmålet er abre hvordan jeg gør dette ? - Jeg har spurgt flere, samt forsøgt at undersøge det uden held.

Jeg har prøvet, at tage fjedderen ud, der holder koblingen så den ikke "går ud" ved for lave omdrejninger. Dette hjalp dog ikke.

Spørgsmålet er så om der skal bruges en special aftrækker el .lign. ?

Håber i kan hjælpe mig.

MVH,
Mads Kristensen.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 03-11-06 17:36

Du skal bruge en aftrækker evt en universal med kløer

Kommentar
Fra : madsrkristensen

Dato : 03-11-06 17:41

Nu er jeg ikke ekspert inden for aftrækkere. Men en aftrækker, den drejer ikke koblingen rundt gør den ? Rykker den ikke bare "lige ud" ?

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 03-11-06 18:55

Jo er det ikke en slyngkobling der sidder på

Kommentar
Fra : madsrkristensen

Dato : 04-11-06 12:55

Jo, det er en slyngkobling der sidder på.

Skålen sidder inde bag ved selve koblingen, og kæden (som self. kører på skålen) ligger HELT inde mod krumtaphuset.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 04-11-06 15:35

Så forstår jeg det ikke for det er jo kun slyngklodserne der har forbindelse til drivakslen, det er dem der får skålen til at dreje rundt og dermed kæden. Fjerner du slyngklodserne kommer du ingen vegne. Ellers skal du hive det hel ud og få et tandhjul derkan monteres direkte på drivakslen.

Kommentar
Fra : madsrkristensen

Dato : 04-11-06 15:44

Ja, altså på selve koblingen sidder der nogle "koblingsplader" - De sidder løst på selve koblingen, og bliver hodlt sammen af den fjeder der går igennem koblingen.

Dog er det hele koblingen, skålen og ALT der skal tages af, så jeg KUN har en aksel med gevind tilbage.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 04-11-06 17:10

Jeg mener stadig at hele koblingen med skål og det hele skal af med en aftrækker, lige meget om det er en slyng kobling eller en pladekobling. Hvordan holder du motoren igang når du holde stille.

Kommentar
Fra : madsrkristensen

Dato : 04-11-06 17:42

Motoren skal ikke stå stille.

Ville oprindeligt have fat i en slyngkobling, men efter at have set hvordan raket 85 karts motore virker, samt snakket med en der ved lidt om det, har jeg fundet ud af, at til det jeg skal bruge den til (sjov og ballade :P) er det ikke nødvendigt med en kobling.

Derfor leder jeg bl.a. også efter sådan et "tandhjul" der sidder på krumtappen her: http://www.pcr-shop.dk/Graphics/Products/413_m.jpg
Ellers må jeg jo selv lave det.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 04-11-06 17:52

Så mener jeg stadig at hele skålen skal af med en aftrækker, kan du slå på den bagfra med en mejsel eller lign. forsigtigt kan du måske løsne den, men du må ikke brække i den så risikerer du at bukke akslen. Jeg har løsnet mange sådanne uden aftrækker med lidt små slag hist og pist, men det bedste er en aftrækker.

Kommentar
Fra : madsrkristensen

Dato : 04-11-06 20:49

Altså, jeg har adgang til sådan en aftrækker. Jeg kan bare ikke lige se, hvordan man vha. en aftrækker kan skrue noget ud af et gevind ?

Aftrækker trækker vel bare lige ud ? Og ikke rundt, som det burde ?

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 04-11-06 21:39

Det er da meget rart at vide at den sidder med gevind, og ikke på en aksel med not i.
Selvfølgelig kan du ikke trække den af. Hvis der er gevind så skal den jo skrues af, det skulle ikke indre mig om det er linksgvind, altså at den skal drejes af modat vej som normalt, det har noget og gøre med at den er selvspændende. Har du prøvet at dreje den af??

Kommentar
Fra : madsrkristensen

Dato : 04-11-06 22:15

Kan godt se det nok ikke fremgik tydeligt nok men: "Nu er jeg ikke ekspert inden for aftrækkere. Men en aftrækker, den drejer ikke koblingen rundt gør den ? Rykker den ikke bare "lige ud" ?"

Der stod inddirekte, at der var gevind.

Ham jeg har snakket med, omkring koblingen på den mente også der var links-gevind.

Og ja, jeg har prøvet, at skrue den ad. Jeg har prøvet at tage blæserskjoldet af i den modsatte side, og holde blæserhjulet mens jeg drejede - uden held. Det virker som om den sidder MEGET fast :S

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 04-11-06 23:54

Ja det er nok det der er problemet, prøv med rustløsnende olie. Du kan se om det er linksgevind yderst på akslen.
Jeg tror ikke vi kommer videre