/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Morsø 2 b o brændeovn
Fra : bublebee
Vist : 2083 gange
100 point
Dato : 03-11-06 16:35

Vi har en gammel morsø 2 b o brændeovn (egern støbejernsovn). Nu er spørgsmålet så om vi, hvis vi køber en koks indsats kan fyre med koks i ovnen ???

Nogle der har erfaringer med dette ?

Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 03-11-06 19:29

ingen grund til 2 tråde. Luk hellere den ene

Accepteret svar
Fra : qfha

Modtaget 100 point
Dato : 03-11-06 23:57

Det mener jeg ikke der skulle være noget i vejen for. Jeg har set insatserne brugt i andre typer brændeovne, og 2BO'eren er jo en gammel gedin støbejernsovn. Dog er åbningen ikke særlig stor så det kan måske være lidt praktisk besværligt at gøre det, men det kommer selvfølgelig an på formen af indsatsen. Du kan evt for en sikkersheds skyld kontakte Morsø eller en pejsebutik og spørge om det.

mvh
qfha

Godkendelse af svar
Fra : bublebee

Dato : 19-12-06 14:09

Tak for svaret qfha.
Det kan lade sig gøre med en indsats, men ovnen er ikke beregnet til det. I den nyere udgave af denne morsø (2 buo) er der et luftpjæl længere nede, så der kan komme luft ind under denne indsats og give en bedre forklaring. Men med lidt god vilje, kunne det godt lade sig gøre