/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Radiatorer duer ikke
Fra : Axelise
Vist : 1195 gange
100 point
Dato : 03-11-06 09:48

Det er jo blevet koldt på det sidste, så jeg har tæbdt for vores radiatorer herhjemme, men surt show....der er kun 1 enkelt der duer!
De andre år har jeg klaret æreterne selv ved at pille termostaten af med en lille 2mm umbragonøgle og skubbe stiften omme bagved ind og ud. Nogle gange har stiften sat sig lidt fast i sommernes løb. Og så har jeg selvfølgelig tjekket, om der er vand nok på radiatorerne, og det er der. Der er ingen luft at lufte ud.
Her i København koster det en formue at få en VVS-mand ud og kigge på noget, så jeg vil meget gerne spare den udgift, hvis det kan lade sig gøre.
Jeg er rimeligt praktisk anlagt, så er der andet jeg kan gøre for at få radiatorerne til at fungere?
Lige nu har jeg skruet op på højeste niveau på alle radiatorer, har pillet termostaterne af og sørget for at stifterne er ude, så der burde løbe varmt vand ind i radiatorerne. Der er varmt vand i rørene, kan jeg mærke. Og 1 enkelt radiator duer somsagt.
Vi bor i andelsbolig, og her skal man selv bekoste udgiften, hvis radiatorerne ikke virker.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 03-11-06 09:51

husket at lufte ventilerne ud ??

Kommentar
Fra : cigi

Dato : 03-11-06 09:58

Stiften som styrer varmetilførselen til radiatoren kan ofte sætte sig fast hvis den her været lukket i en længere periode.

Prøv at tage termostaten af og så maserer den stift som sidder inde bag ved.
Den skulle gerne springe ud af sig selv når den ikke er trykket ind.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 03-11-06 10:45

Bag den omtalte stift sidder der en fjeder der skal trykke den ud. Denne fjeder bliver holdt fast af en omløber som du kan skrue af og rense for kalk eller hvad det er der holder fjederen tilbage. Du skal tydeligt kunne mærke modstand når du trykker pinden ind, det er ikke nok at kunne trække pinden ud fjederen skal følge med det er den der lukker og åbner for varmen. Det er jo heller ikke ordentligt udluftet før termostaten er åben.

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 03-11-06 11:09

Når du har taget termostaten af, sprøjter du en ordentlig gang WD40 på, og venter, så kommer den forhåebntlig ud.

Et lille fif. Om sommeren når man lukker ned for sin radiotor, skal man sætte termostaten på 5(max), så er stiften nemlig helt ude, når man så skal til at fyre igen, skruer man blot på termostanen og stiften vil blive tvunget ind, selv om den skulle have sat sig fast.

Problemet er når de sætter sig fast helt inde.

Ved godt det er lidt sent at komme med dette tip.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 03-11-06 11:13

Du har vand nok på siger du............men trykket kan også vises hvis der ikke er vand nok.
Hvis du lufter ud og trykket ikke falder med det samme - så er der meget luft i systemet.
Luften kan gemme sig rundt omkring, men som regel oppe.

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 03-11-06 11:32

Der kommer somsagt ingen luft ud, når jeg åbner for ventilerne - kun vand!

Jeg ved godt at stifterne skal skubbes ud og ind - det har jeg gjort, som jeg skrev i mit indledende spørgsmål.

Thulin, hvad er WD40??? Du bør iøvrigt lægge dette råd ind som tip, når vi når til foråret/sommeren det vil folk nok være glade for!

Stig54 - jeg prøver lige dit råd!

Accepteret svar
Fra : e.c

Modtaget 100 point
Dato : 03-11-06 12:11

Danfoss Thermostatventiler:
Den yderste stift sidder som regel ikke ikke fast, men den påvirker en fjederbelastet ventil som helst vil være i åben tilstand. (når den virker)
Når ventilen er ok, så vil stiften kunne trykkes ind og selv komme ud igen.
Det er få milimeter den bevæger sig og den er ret stram at trykke ind. Tryk med en mønt eller andet hårdt.
Bevæger den sig bare lidt - så vent til den er varm, og prøv igen.
Inden du sætter thermostathovedet på, så skru den helt op på max åben (mod uret).
Er der ingen skruer, men kun en riflet ring så drej den mod uret og den kan tages af.
Den siger klik når den sættes ind igen i det rigtige hak. (hold øje med pilen ude for enden når du tager den af.
Kan den ikke komme på, så skal den lige åbnes igen med den riflede ring.
Eyvind.

Kommentar
Fra : JanusN

Dato : 03-11-06 13:27

Som stig54 skriver er det ikke helt nok at afmontere termostaterne og massere stifterne.
Du skal også fjerne omløberne der holder stifterne og fx med din 2 mm umbrokonøgle vrikke lidt fra side til side på den plade der sidder foran den fjeder der nu kan ses, så den springer ca 5 mm ud.
Der kan godt komme lidt vand ud ved denne manøvre så hold en klud under.
vh
Janus

Godkendelse af svar
Fra : Axelise

Dato : 03-11-06 14:27

Tak for svaret e.c.
Så lykkedes det!
Stifterne skulle - som du sagde - trykkes ret hårdt ind flere gange, før de løsnede sig og kom helt ud.
Nu er der varme i hytten igen
God weekend!

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 03-11-06 15:53

Det var da godt. Ja Danfoss skal desværre hjælpes hver efterår.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 03-11-06 17:29

Men husk fiffet med hvert forår, når varmesæsonen er slut, at sætte grebet på max (5)