/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / ADSL / Spørgsmål
10  CLAN 640
ADSL med en Zyxel 100h
Fra : oz7z
Vist : 498 gange
100 point
Dato : 02-01-03 23:38

Hej
Jeg har lige bestilt "medarbejder bredbånd", og der er kun 1 fast ip-adr,
og jeg vil gerne have flere PC'er på nettet uden at have en proxy/server
der altid skal være tændt.
Løsningen var selvfølgelig at anskaffe en router, men nu ligger det sådan
at jeg allerede har en zyxel 100h (isdn router) liggende, er der nogen
der har en fornemmelse om den kan anvendes ? Jeg kan fint finde ud af
det til isdn, men hvordan med ADSL...
Jeg har endnu ikke prøvet, da jeg endnu ikke har fået adsl.

-Allan

Accepteret svar
Fra : zonker

Modtaget 110 point
Dato : 02-01-03 23:50

Det kan den ikke.

DU skal have fat i en ethernet baseret router, Linksys, som du kan leje igennem TDC kører upåklageligt og er ret nem at konfigurere.

Kommentar
Fra : oldwiking

Dato : 02-01-03 23:54

Du kan ikke bruge in ISDN router til adsl forbindelsen, men hvis din telefonledning tidligere var en isdn forbindelse og den ikke bliver pillet ned så har du nu mulighed for stadig at anvende ISDN egenskaberne til et par telefon numre i din bolig.
Det bedste er at anskaffe f.eks en EDIMAX EWAN Router pris ca kr 700,00, denne hægtes på efter ADSL modemet som hænger på skillefilteret. EWAN Routeren har en indbygget 10/100 switch med 4 porte, altså tilslutning til 4 PC'er , har du brug for mere, kan du så hægte en switch på der efter.
Routeren etablere en firewall, samt forstår med Net Address Translation at udnytte den faste IP adresse til samtlige PCer, og understøtter DHCP så du bliver fri for at indstille PCernes IP manuelt.
Mvh OW

Kommentar
Fra : zonker

Dato : 02-01-03 23:57

Hvad i alverdne skal han med det ekstra udstyr når en linksys router kan klare det i et hug ? NAT, DHCP og det hele ??

Kommentar
Fra : oz7z

Dato : 03-01-03 00:00

Tak for svarene, jeg håbede at jeg måske kunne anvende en NAT-opsætning, til at løse
problemet med, eller klare mig med min ccproxy, som jeg i dag anvender med mit stofanet.

-Allan

Kommentar
Fra : oz7z

Dato : 03-01-03 00:02

ØH, jeg skrev vist lidt sludder, jeg kan selvfølge stadig anvende ccproxy I KNOW.
Men jeg vil dog prøve at lege lidt med min router aligevel !

-Allan

Kommentar
Fra : oldwiking

Dato : 03-01-03 00:04

Hvad taler du om Zonker
Routeren er et stykke og jeg går ud fra en Linksys router antager den samme form. so what ? OW

Kommentar
Fra : zonker

Dato : 03-01-03 00:13

der er NAT i linksys og TDC yder delvis support på opsætning af denne.

Kommentar
Fra : oldwiking

Dato : 03-01-03 09:22

Til din orientering er her hvad jeg taler om.

Ref http://www.edimax.com.tw/index_Product.htm BR 6001/ BR 6004

Ps: som gammel garvet dansker er TDC ,(tidligere KTAS JTAS etc) med de nedarvede ETATs-holdninger fra dengang, nået jeg i videst muligt omfang går langt udenom.

Produktet som jeg her anbefaler blev bare hægtet på efter ADSL modemet og har kørt siden no problem, skulle der være brug for wn alternativ opsætning så er det ikke noget større problem.