/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Backup
Fra : ipbirk
Vist : 745 gange
20 point
Dato : 02-11-06 10:31

Hej
Jeg har fået et problem med backup som jeg ikke har haft før. Jeg tager daglig backup over på en extern harddisk som er tilsluttet med USB. Jeg bruger programmet SYNCBACK som er et udmærket program. Når jeg har taget backup trækker jeg USB stikket ud sammen med harddisken og ligger den i pengeskabet. Problemet er at nu er nogle af mine opsætninger i syncback bacprogrammet forsvundet.
Jeg mener at have læst et sted at man ikke bare kan trække usp stikket ud, men skal gøre noget andet, men hvad?
Det mærkelige er at det har kørt fint i over et år uden problemer, hvorfor nu pludselig, jeg har ikke ændret på noget.

Accepteret svar
Fra : invisible

Modtaget 20 point
Dato : 02-11-06 10:38

For at beskytte det som sidder i den ene ende af dit USB stik, i dette tilfælde din eksterne harddisk, skal man klikke på "sikker fjernelse af hardware" ikonet ligger på din menubar til højre bund. Et gråt ikon, med en grøn pil på. Ligger ikonet ikke i din menubar kan du aktivere det inde på kontrol panelet.

Grunden til at man skal "meddele" computeren at man har tænkt sig at fjerne stikket, er at det hardware som sidder i enden af USB stikket, skal have en chance for at lukke ned, dvs. gemme data, sørge for at der ikke sendes data frem og tilbage imellem computeren og USB enheden.

Du kan forstille dig en bil midt på en bro, som går op for et skib..... Det skal jo gå galt.
Fortæller man bilerne at broen går op lige om lidt, stopper bilerne og problemer undgåes.

Generelt siger man at WinXP godt kan styre at man "bare" flår USB stikket ud, men køres der ældre styresystemer Win 2000 og bagud, skal man forvente at kan ske grimme ting med ens data.

Det kan være det som er sket for din USB enhed, at den har mistet nogle indstillinger, grundet "uanmeldt" fjernelse at enheden, mens det var ved at skrive på den eksterne USB harddisk, du slukker jo også for strømme når du tager USB stikket ud, så harddisken kan ikke nå at låse skrivehoved eller stoppe datastrømmen.

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 02-11-06 10:47

Det sker yderst sjælden at man brænder en USB enhed af på den måde.
Jeg har fået ødelagt en USBstick på win2000, da den blev fjernet mens den flyttede data.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 02-11-06 17:38

Hvordan arter fejlen sig. Kan du slet ikke komme ind på disken.

Hvilket filsystem viser disken.

Kommentar
Fra : ipbirk

Dato : 02-11-06 18:46

til fijala
Jeg har aacepteres svaret fra invisible

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 02-11-06 18:52

ok det er helt fint, så skulle du lige tage at klikke på - accepter svar - ud for hans svar så lukker du spørgsmålet.

Held og lykke fremover

Kommentar
Fra : ipbirk

Dato : 02-11-06 20:48

det har jeg gjort, og jeg kan se at der er flueben i accepter

Godkendelse af svar
Fra : ipbirk

Dato : 03-11-06 09:12

Tak for svaret invisible.