/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
leder efter mine rødder
Fra : sommerblomst
Vist : 516 gange
50 point
Dato : 02-01-03 22:33

jeg er er gået helt i stå med mit træ så hvis der er nogle der vil give en hjælpene hånd bliver jeg glad. Hvordan kommer jeg igang og videre ? mange hilsner lilli

Accepteret svar
Fra : Uffe29

Modtaget 60 point
Dato : 02-01-03 22:53

http://www.dis-danmark.dk/forum/index.php
Det er forum for folk der har slægtsforskning som hobby. Mange tilbyder også at hjælpe med opslag på arkiverne, hvis det ligger i den langt væk fra den bopæl.
Taget fra http://www.kandu.dk/dk/tip/2652

Tips om slægtsforskning er nok det som der er blevet skrevet flest tip om, så "hjælp til selvhjælp" er her http://www.kandu.dk/dk/emne/20502 (kig under tips og tricks)

Kommentar
Fra : DagmarTh

Dato : 02-01-03 23:23

Vi kunne måske give dig nogle idéer hvis du skrev om nogle af de problemer du er løbet ind i.

Ellers vis det er generel hjælp du søger skulle den nye bog "På sporet af slægten" være god til at komme igang med. De har også en hjæmmeside som jeg synes er god!
http://www.landsarkivetkbh.dk/genealogi/index.htm

Hilsen, Dagmar

Kommentar
Fra : jkrjk2

Dato : 03-01-03 09:11

Først og fremmest:
Skynd dig at "interviewe" de ældste familemedlemmer. Du kan få ideer fra bl.a På sporet af slægten (DagmarThs link ovenover)

Hvor er det at du er gået i stå? Nogle dele af slægten kommer man forholdsvis nemt tilbage i tiden, andre gang stopper det f.eks. ved morfar.

Skriv lidt mere uddybbende, så er det måske lettere at hjælpe.

Hilsen Jeannie Kristensen

Kommentar
Fra : sommerblomst

Dato : 03-01-03 17:50

hej igen jeg vil først lige sige mange tak for de tilbage svar jeg har fået. jeg har lige modtaget et brev fra min søster som også er interesseret i vores slægt og der i står der følgende
Lars knudsen og ane sophie er mormor´s morfar og mormor

FT 1890 Udby sogn - kisserup , kort 6306 Huss nr. 16 nr. 60-66

Lars knudsen , M, 36 aar, G, Folkekirken, udby dogn, Husfader,Daglejer i Agerbruget
derunder er er 6 forskellige navne hvad det betyder ved jeg ikke lige så jeg vil blive meget glad hvis dette kunne være en hjælp til jer som vil hjælpe mig.

Mange hilsner lilli

Kommentar
Fra : jkrjk2

Dato : 03-01-03 18:59

Det er en folketælling fra 1890. De i alt navne, er dem der bor i husstanden, måske hans kone, børn, evt. tjenestefolk og evt. gamle i familen.

D.v.s at:
Lars knudsen , M, 36 aar, G, Folkekirken, udby dogn, Husfader,Daglejer i Agerbruget
og formentlig den kone han har, er din mormors morfars og mormor, altså dine oldeforældre.

Lars Knudsen er født i Udby sogn. Du kan se hvor Udby ligger i det gamle Holbæk amt:
http://www.geocities.com/Heartland/Flats/9991/amter/holbaek.htm#

Hvad står der ved de 6 andre personer?

Hilsen Jeannie Kristensen

Kommentar
Fra : jkrjk2

Dato : 03-01-03 19:04

Jeg glemte at sige, at det ligger ved Orø

Kommentar
Fra : Uffe29

Dato : 03-01-03 23:26

Sommerblomst, jeg ved godt at jeg lavede en kommentar, men en anden gang så vent med at acceptere svaret før du er færdig med at få hjælp

Kommentar
Fra : Uffe29

Dato : 03-01-03 23:30

rettelse
Jeg lavede et formodet svar, som burde have været en kommentar