/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Hvorfor dugger vinduerne?
Fra : kanduvildu
Vist : 3035 gange
45 point
Dato : 01-11-06 14:56

Om vinteren når jeg har sat varme på dugger mine vinduer, de er faktisk helt våde nede i kanten.
Jeg bor i et typisk 80'er hus med termoruder, jeg vil tro at der ikke er noget galt med huset.
Men hvorfor dugger ruderne?

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 55 point
Dato : 01-11-06 14:58

Luftfugtigheden er for høj indendørs. Klares ved at øge udluftningen.

Vinduernes isolation er for dårlig. Udskiftning af disse kan hjælpe.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 01-11-06 15:11

Hvis termoruder dugger indvendig er der noget alvorligt galt.

Der er for høj fugtighed indvendig. så skimmelsvampe, støvmider, og tropiske planter trives sikkert fint hos dig.
du skal se at få åbnet op igen for husets udluftninger i køkken og bad mv.

Kommentar
Fra : lianes

Dato : 01-11-06 15:13

hej. ja jeg ville jo også sige udluftning, men ellers er det vel noget med kulde og varme der mødes, det giver ( så vidt jeg husker) vand / dug. vh lianes

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 01-11-06 15:20

Den korrekte tekniske forklaring er:

Ruden er koldere end indeluften. Indeluften rammer ruden og luften afkøles under dens dugpunkt. Vandet vil så udkondensere og sætte sig som frit vand på ruden. Løsningsmetodikken er at sørge for at indeluftens indhold af vand sænkes. Det klares almindeligvis ved at øge udluftningen og ligeledes forsøge at minemere fugttilvæksten i huset. Altså lade være med at tørre tøj på radiatoren. Husk og bruge emhætten mv.

Høj luftfugtighed er ikke godt for dit helbred. Ikke så meget fugten, men mere følgerne af fugten. Som anført ovenfor med skimmelsvamp husstøvmider mv.

Ultimativ løsninger er et mekanisk ventilationsanlæg, men det koster en del penge. En simpel affugter vil dog også hjælpe. Men køb nu ikke et klimaanlæg, selv om fjolserne skriver de affugter. Det gør de kun når de køler, og det har man vist ikke behov for idag!

Kommentar
Fra : Katherine

Dato : 01-11-06 15:43

Det er fuldstændig korrekt som 3773 skriver det. Men det skal lige tilføjes at vi mennesker danner også fugtighed ved vores ånde. Specielt vinduer i soveværelset har det med at dugge, men der sover som regel mere end 1, så der bliver dannet noget fugtighed i rummet. Derfor er det super vigtigt at lufte ud hver dag og gerne et par gange. Så skulle det hjælpe.

Hilsen Katherine

Kommentar
Fra : f.elsborg

Dato : 01-11-06 16:30

rigtigt som de foregående skriver: UDLUFTNING!!!!

Og skal vi så også lige tage, hvordan det gøres korrekt; Sus og gennemtræk 3 til 5 gange om dagen af hver 5 minutters varighed, og mindst hver gang man har lavet noget, der danner fugt (sovet, badet, lavet mad,osv.). Det gælder om at få skubbet den fugtige luft ud af boligen, og få frisk og tør luft ind. Derfor hjælper det ikke at have et vindue stående på klem i længere tid.

Vh
Finn

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 01-11-06 16:34

Og ikke noget med 26 gr. i stuen. Det gør sagen værre.

Kommentar
Fra : klamtango

Dato : 01-11-06 17:40

jeg har samme problem udluftning ja men mit nye vindue 1af2 i samme rum dugger ikke
har sat udluftningsrør i alle rum det hjalp ikke så mit råd er nye vinduer prøv evt med 1 af gangen

hilsen husejeren fra 1984

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 01-11-06 18:09

Udluftning helt klart.

er termovinduerne gamle så skift dem ud med nye der har en højere isoleringgrad, så dugger de ikke så let, men luft ud kort og ofte, det slipper du ikke for.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 01-11-06 21:18

Det hjælper ikke at skifte vinduer. Dggen på vinduet er kun et symptom på for fugtig indeluft. du kan selvfølgelig varme vinduerne( f.eks ved at få nogle beder isolerende), så duggen forsvinder, men det bliver luften ikke mere tør af.

Højere indetemperatur vil- alt andet lige- gøre luften relativt mere tør, men det eneste, som hjælper i længden er ordentlig ventillation.

Godkendelse af svar
Fra : kanduvildu

Dato : 02-11-06 08:07

Tak for svaret 3773.

Kommentar
Fra : Hvidtiger01

Dato : 03-01-08 18:22

Jeg har læst alle jeres gode råd, ja det lyder enkelt, men hos os dugger de uanset hvad vi gør. Vi har boet i huset fra det var nyt for 23 år siden og i al den tid har der været problemer. Vi har luftet ud, men når vinduerne bliver lukket dugger de igen, emhætten kører under madlavning og fugtigheden ligger på 49-55, ja selv når vi ikke er hjemme dugger de, det er dog kun når det er frostvejr. Vores naboer har ikke disse problemer selvom de ikke lufter ud flere gange om dagen. Hvad kan vi gøre, vi syntes vi har prøvet alt, så det er måske nye vinduer?
hilsen Else-Marie

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 03-01-08 18:46

Nye vinduer isolerer bedre så de er varmere og så dannes der ikke så let dug, vi har lige skiftet et 28 år gammelt termovindue med et nyt, det dugger ikke, men de gamle gør. Men glem stadig ikke udluftning

Kommentar
Fra : f.elsborg

Dato : 03-01-08 22:34

Nye vinduer alene gør det ikke.
Jeg har for under 2 år siden skiftet alle vores thermo vinduer fra midt i halvfjerdserne ud med moderne lavenergi ruder.
Ud over, at huset er blevet mere tæt end det var før (=større behov for udluftning) har det haft den virkning, at duggen som før satte sig på glasset, nu sidder langs det træværk ruderne er monteret i. Dette skyldes, at glasset isolerer bedre end træet, hvorfor det nu er træet, der er koldest.
Alt i alt er det dog min opfattelse, at vores energi forbrug er faldet, også selv om der skal luftes mere ud.
Det er jo ikke luften der koster penge at varme op - det er det vand der er i den, der koster.

Om en udskiftning af vinduerne i huset så kan forrente sig inden for en overskuelig årrække er en enden sag (det er godt nok noget af en udskrivning at skifte f.eks. 18 vinduer og 2 hoveddøre. Også hvis man selv udskifter)
Jeg tror det næppe det kan spares hjem, hvis det kun er for at spare lidt energi. Her vil forsatsruder nok være en økonomisk bedre løsning, forudsat at de vinduer du har i dag er i orden.

Hvis du har pengene, var det måske en ide at montere et udluftnings anlæg med en krydsveksler (f.eks. "Genveks"), som kan suge den fugtige luft ud af boligen, samtidigt med at den varmer den luft op du skal have ind i stedet, ved hjælp af varmen fra udblæsningsluften.

Vh.
Finn