/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
ridset plade
Fra : chicapigen
Vist : 581 gange
100 point
Dato : 01-11-06 14:52

hejsa

jeg har en cd rom plade med ca. 700 billeder på og den har ligget på bordet og er blevet ridset jeg kan ikke få billederne frem når jeg sætter pladen i drevfet. jeg har prøvet at rense den i en cd rense maskine men det hjalp ikke. er der nogen der kender til hvordan jeg kan få billederne frem igen eller er pladen helt ødelagt ??
venlig hilsen chicapigen

Kommentar
Fra : 1133

Dato : 01-11-06 14:56

jeg har sommetider reddet en cd ved prøve
at tage en kopi af den
virker ikke altid men et forsøg værd

Kommentar
Fra : slander

Dato : 01-11-06 14:56

jeg ved ikke om det hjælper i dit tilfælde.. men jeg har med held redet en cd ved at pollere den i slippol..
jeg ved at der findes nogle sæt der er beregnet til at pollere cder men de er lidt dyrer..
har også hørt om nogen der har brugt tandpaster?? tror bare det sviner lidt mere..

men et fint poller middel kan måske hjælpe dig.

mvh slander

Kommentar
Fra : bja2

Dato : 01-11-06 15:04

Har du prver stte den et et andet drev. PS: Helst brnderdrevet

Kommentar
Fra : f.elsborg

Dato : 01-11-06 16:33

hej.
Når du pudser den, så husk at køre på tværs af pladen. Du må IKKE tørre den af med cirkelbevægelser rundt på pladen.

Jeg har nogen gange reddet sådan en skive, ved at sætte læsehastigheden ned på drevet, eller smække den i et æld gammelt 4-spins drev

Vh
Finn

Kommentar
Fra : akle

Dato : 01-11-06 16:42

Du skal i hvert fald ikke bruge tandpasta, det er en "røverhistorie"!
Tag skiven til en fotohandler og forhør dig dér, om de har remedier og udstyr til at brænde en ny skive til dig, som vil kunne fungere i dit drev.
MVH Akle

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 100 point
Dato : 02-11-06 03:57

IsoBuster kan hente data fra ridsede CDer og DVDer og gemme dem på computeren, så du kan brænde en ny skive, læs om programmet her, det er gratis at hente og bruge: http://www.isobuster.com/

Godkendelse af svar
Fra : chicapigen

Dato : 02-11-06 14:36

Tak for svaret o.v.n..

og til alle jer der har svaret på mit spørgsmål.