/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Male køkkenbord
Fra : jesper.s
Vist : 5410 gange
100 point
Dato : 01-11-06 08:37

Hej.

Jeg har et køkkenbord med laminat, som jeg gerne vil male. Nu er spørgsmålet hvordan og hvad slags maling jeg skal bruge, så det er holdbart?

På forhånd Tak!

Kommentar
Fra : nsl

Dato : 01-11-06 08:43

brug samme maling som på brændeovne altså varmebestandig husk lige at slibe først med en korn 180
mvh nsl

Accepteret svar
Fra : miritdk

Modtaget 110 point
Dato : 01-11-06 08:46

du KAN gøre det at du vasker med grundrens og slibesvamp - måske skal der slibes let - bruge en grunder og vente nogen dage til det er helt tørt - derpå bruge alcydmaling.

den eneste gang jeg har set det måtte der slibes temmelig meget først - og familien lakerede med en meget holdbar lak efter kort tid fordi netop bordpladen er meget udsat.

Kommentar
Fra : jesper.s

Dato : 01-11-06 08:49

Skal det være nogen bestemt slags lak?

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 01-11-06 08:52

Jeg vil ikke mene at varmebestandigt er godt da det er beregnet til varme flader, bordpladen er ikke varm og varmen fra gryder vil trænge igennem og ødelægge laminaten.
Skal du endelig male bordpladen, hvilket jeg ikke havde gjort, så skal du have en hæftegrunder først og derefter den endelige maling.
Bordpladen skal total matslibes først. Pladen bliver ikke særlig brugbar som køkkenbord

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 01-11-06 08:58

jesper.s ..... jeg ved ikke mere om det - blot at familien gjorde det i et sommerhus og det faldt rimelig godt ud - jeg ville nok heller ikke anbefale det

Kommentar
Fra : dova

Dato : 01-11-06 10:36

Du får aldrig et godt, holdbart og brugbart resultat ud af at male en køkkenbordsplade, der er udsat for meget slid, redskaber, vand, rengøring o.s.v.

Og materialer til "operationen" vil hurtigt blive så dyr, at det vil være både hurtigere og meget bedre, at skifte bordpladen ud.

mvh dova

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 01-11-06 12:22

Lad være! Køb en ny plade på tilbud i Silvan samt en stiksav til vaske-hullet. Det blir ikke dyrere, ikke mere besværligt, men meget bedre.
mvh
pbp

Godkendelse af svar
Fra : jesper.s

Dato : 08-11-06 09:06

Tak for svaret miritdk.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 08-11-06 10:55

selvtak - håber du finder en løsning der holder - det er godt nok noget jeg næppe selv ville begive mig ud i