/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Ej start eft. strømafbrydelse
Fra : wacher
Vist : 677 gange
500 point
Dato : 01-11-06 07:10

Jeg har haft strømafbrydelse og selvfølgelig er strømmen også gået til mine PCere.
Jeg har flere PCere....men 2 af dem vil ikke starte efter strømafbrydelsen. Der
sker intet når jeg trykker på startknappen. Jeg har prøvet at tage strømmen fra
PCerene ved at fjerne strømkablet. Når jeg så sætter kablet tilbage i PCerene og trykker på
start så starter de op i få sekunder idet jeg kan høre at kølerne kører og der er lys
i grøn og rød lampe...men så slukker de og jeg kan ikke starte dem igen. Der sker
intet ved at jeg holder tændknappen inde i lang tid.

Hvordan får jeg liv i dem igen og hvorfor sker dette?

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 01-11-06 08:09

Tag powerkablet af maskinen, tryk på startknappen - hold den inde i ca. 10 sekunder, tilslut kablet og prøv igen. Derved skulee den indbyggede automatsikring i PSU være resettet.

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 01-11-06 08:10

Med powerkablet mener jeg 220 volt kavlet, som går til stikkontakten.

Kommentar
Fra : wacher

Dato : 01-11-06 08:58

Det virkede på den ene. Dem kom der liv i. Den anden vil stadig ikke starte.

Accepteret svar
Fra : peet49

Modtaget 500 point
Dato : 01-11-06 09:01

Så er PSUèn sikkert stået af.

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 01-11-06 09:02

PSU=PowerSuplyUnit=strømforsyning.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 01-11-06 10:26

Er der ikke sådan en lille "tænd/sluk-kontakt" bag på computeren?

Det er der på min, og den skal jeg nogen gange bruge, såfremt strømmen slår fra.

mvh dova

Godkendelse af svar
Fra : wacher

Dato : 01-11-06 19:23

Var inde i maskinen og tog alle strøm kablerne fra enhederne og prøvede at starte maskinen. Det gik fint. Satte så alle strømkablerne på igen... og maskinen ville ikke starte. Tog alle kablene fra og satte dem på en efter en og konstaterede så at når der blev sat strøm på slaveharddisken så ville maskinen ikke starte. Startede så maskinen op uden slaven og XP startede op med et hav af fejlmeddelelser. Prøvede at tænde og slukke maskinen via start...men maskinen kunne ikke slukkes.
Når man trykkede på powerknappen slukkede maskinen ikke og jeg blev enig med mig selv om at PSUen på en eller anden måde må være gået i stykker. Havde tilfældigvis en ekstra identisk strømforsyning liggende og satte den i og maskinen startede fint op med strøm på alle enhederne og tænder og slukker fint nu. Til gengæld er der ingen lyd... Den er forsvundet

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 01-11-06 19:58

Lydkortet kan du bare indstallere igen, eller brug systemgendannelsen til det.