/ Forside/ Interesser / Fritid / Musik / Spørgsmål
10  tedd 8824
Stemme ukulele
Fra : Hoegh
Vist : 8934 gange
100 point
Dato : 31-10-06 21:00

Hejsa,
Jeg har købt en ukulele, jeg gerne vil lære at spille på. Jeg er bare i tvivl om, hvordan sådan en fætter skal stemmes? Jeg har en kromatisk stemmemaskine, som jeg stemmer min guitar efter, og bruger remsen En Abe Drak Gammel Besk Eddike for at kunne huske hvordan de forskellige strenge skal stemmes. Hvordan stemmer man en ukulele?
Høgh

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 31-10-06 21:23

G - C - E - A

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 31-10-06 21:31

http://www.webtorget.no/index.php?cat_id=182&catname='Ukulele' bare lige for at underbygge min påstand

ps - klik for at høre tonerne på tuning

Kommentar
Fra : Hoegh

Dato : 31-10-06 21:34

Jeg har fundet en bog hvor der står det skal være A D FIS H, --- kan det passe? Eller kan det være de kan stemmes på flere måder?

Kommentar
Fra : Hoegh

Dato : 31-10-06 21:53

Jeg kan ikke få det TUNING til at virke, der sker ingeting...

Accepteret svar
Fra : miritdk

Modtaget 60 point
Dato : 31-10-06 21:56

jeg kender selv kun den første måde at stemme på - og så at ukulelen kan stemmes som en violin til særlige lejligheder g- d - a - e

hvad er det du ikke kan få til at virke ???????

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 31-10-06 22:00

aha - nu forstår jeg - du skal muligvis klikke på shift for at åbne (eller ctrl)

Kommentar
Fra : Hoegh

Dato : 31-10-06 22:03

Nej jeg er lidt lost med det shift/ctrl, der sker ingenting, jo noget med at jeg skal hente noget på nettet, en adresse eller noget...

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 31-10-06 22:05

nej - den åbner blot i windows media player

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 31-10-06 22:08

hmm kom i tanke om at en ukulele da sagtens kan stemmes på flere måder - de jeg nævnte er de mest almindelige - dertil kommer at den kan stemmes som en banjo hvad der er meget almindeligt i visse lande - og som en guitar - firstrenget - (jeg tror du skal få fat på en bog om det

kan du ikke stemme efter den kromatiske stemmemaskine du har ???

Kommentar
Fra : Hoegh

Dato : 31-10-06 22:11

Hmm, jo det kan jeg sikkert, men jeg har ikke så meget forstand på musik teori og ved ikke hvad stemmeren skal "lyse" når jeg slår de forskellige strenge an..

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 31-10-06 22:19

hmm - jeg kan desværre ikke hjælpe dig - bruger altid en stemmegaffel (A) og gå ud fra den

kan du stemme toner efter gehør kan du ramme

Godkendelse af svar
Fra : Hoegh

Dato : 05-02-07 21:33

Tak for svaret miritdk.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 05-02-07 22:21

selvtak- håber du er kommet videre i foretagenet