/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Min Puch Maxi har problemmer!?
Fra : hotdp
Vist : 3432 gange
40 point
Dato : 31-10-06 19:01

Min Puch Mini-Maxi er 100% standart og har kørt rigtigt godt sidden jeg fik den og fik renset karburatoren. Fint optræk og startede på 2-3 kick. Men de sidste 4 ture jeg har taget på den gav det problemer. Mens jeg kørte gik den bare ligepludselig ud selv om jeg gav gas stoppede den alligevel. Men efter at have jogget på den i 10 min tid kunne jeg få gang i den.. Igår skete det så igen efter ca.7 min kørsel på den går den ud. Men denne gang kunne jeg ikke starte den igen! tændrøret er fugtigt af benzin og den slår en OK hvid gnist. Men valgte at skifte platin og kondensator og så indstillede tændingen. Men den kan stadig ikke starte! Hvad skal jeg gøre?
Håber virkeligt der er en der kan hjælpe mig!

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 31-10-06 19:06

Prøv lige at checke den benzin du har puttet i tanken.........Det kan jo også være dit tændrør som kommer med en periodisk fejl??

Kommentar
Fra : hotdp

Dato : 31-10-06 19:10

Jeg skiftede også min Benzin til noget jeg havde i en benzin dunk som burde være tæt.. Hvor lang tid kan Benzin holde i sådan en Maxi? Det er nok 14 dage gammelt ca.
tændrøret har ikke kørt 40 km? Kan det allerede være defekt?

Kommentar
Fra : hotdp

Dato : 31-10-06 19:16

Måske er det 3 uger gammelt.. Men den kørte jo på det, og så gik ud...

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 31-10-06 22:06

Hvis tændrøret er vådt, er den i hvert fald druknet, og skal udluftes sådan:
Luk for benzinen, skru tændrør af, giv bundgas, og træd mindst 20 gange hårdt på kickstarteren.
Tændrør tørres, evnt med varmen fra en lighter, så sættes det i, men vent med at åbne for benzinen, til du har forsøgt mindst 10 kickstart.
Hvis den starter, men drukner senere, så er det svømmerventilen i karburatoren der er beskidt eller defekt, så benzinstanden stiger for højt i svømmekammeret som sidder i bunden af karburatoren.
Tændrørsgnisten skal have kraftig blå gnist.
Selvom du ser en lille gnist, kan det stadig være tændrøret der er defekt, eller tændrørshætten, og tit er der dårlig forbindelse mellem tændrørskabelet og tændrørshætten.
Tændrørshætten skrues nemlig på tændkabelet, og hvis der skrues formeget trækkes og knækkes de små tråde i kabelet i stykker.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : hotdp

Dato : 31-10-06 22:46

Mange tak for det grundige svar!
Jeg vil prøve de ting i morgen du nævner...
Er det egentlig normalt at man "mister benzin" når man glemmer og slukke for hannen? Kan se hver gang den har stået stille og jeg så dreje på hannen ryger en masse ned i ´karburatoren..
Nu er jeg bare nervøs for om jeg har instillet tændingen korrekt, men den skulle tænde ca. 1½ mm før top og så åbne ca. 0.4mm

Men jeg udlufter i morgen som du nævner og skifter tændrør kabel hvis det kan hjælpe.. Men da jeg har skiftet kondensator og platin er det så kun tændrøret der kan være skyld i at knisten ikke er kraftigere? Den har været blå for ikke så lang tid siden...
Er der andet jeg kan gøre tjekke mens jeg er i gang? Evt. i karburatoren eller lign?

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 01-11-06 00:26

Det kan også være pga at den sorte ledning der går fra tændingen er afisoleret et sted på sin vej til slukkeknappen og evt periodisk rører stel.
Mvh sune

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 01-11-06 00:31

Er der olie i benzinen du hældte på ?Da den gik i stå gik den så langsomt ned eller ?Er kompressionen ok prøv at sætte tommelfingeren i hullet og tryk på kickstartet så skal din finger trykkes væk så du kan mærke trykket.
Mvh Sune

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 01-11-06 00:36

De fleste puch knallerter er utætte i benzinsystemet det skyldes ofte Benzhanen /slangen der er blevet stiv /eller kaburatoren
Mvh Sune

Kommentar
Fra : hotdp

Dato : 01-11-06 08:46

Komprossionen er rigtig god! Den gik bare ud! Som hvis man trykker på sluk knappen! Kørte lige ud og så stoppede den...
Når jeg så jokkede og jokkede på kick starteren kom den i 2-3 sec hvor efter den gik ud...
?

Kommentar
Fra : hotdp

Dato : 01-11-06 14:26

Opdatering:
Jeg har idag gjort følgende:
Kigget på tændingen igen og vil mene den er korrekt indstillet.
Skilt karboratoren af og konstateret at alt ser fint ud.
Skitftet tændkablet.

Resultat:
Kan stadig ikke starte!
Synes gnisten er blevet bedre, blå og rimelig konstant.

Kom til at tænke på, da jeg købte knallerten sad der et tændrør der hed BKR6E Men da jeg så ville sætte den i stand (kunne ikke køre da jeg købte den) GIk jeg til cykel smeden for at få et tændrør og han sagde at jeg skulle købe et B8E S. Jeg har også kørt med det tændrør. Nok sammenlagt 50-70 km før at den slet ikke kunne køre mere.. Hvor problemerne nok begyndte 10-20 km før..

Nogle der kan hjælpe?

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 01-11-06 17:24

Normalt skal der ikke løbe noget extra ned når man åbner hanen, så det kan være din "svømmernål i karburatoren" der er beskidt eller defekt som jeg har sagt før, ELLER at du er kommet til at bøje ophænget til svømmeren.
"svømmernål i karburatoren" tages af ved at skubbe "stift for svømmer" sidelæns ud, og fjerne svømmer og "svømmernål i karburatoren" for at se dens tilstand.
Man kan også kontrollere om "svømmernål i karburatoren" lukker tæt, ved at fjerne bundkarret, holde svømmeren oppe med et elastik, holde karburatoren helt lige over en spand eller lign. og så åbne for benzinen, så må der ikke dryppe noget ned.
http://www.thansen.dk/products.asp?c=767790876&n=1709621276
Det er også galt hvis knallerten står på sidestøttefod, så kan benzinen nogle gange løbe ovenud af nåledysen, og ned i cylinderen/krumtaphuset.
Men prøv også med et nyt tændrør.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : hotdp

Dato : 01-11-06 19:35

Tak igen Palle..
Da jeg skilte karboratoren af idag tog jeg svømmernålen ud og kiggede på den. Den så "fin" ud kunne ikke se nogen fejl på den, gummien var blød osv. Men vil da prøve trikket som du snakker om med elastiken for at se om den lukker helt tæt. Hvis ikke den lukker tæt hvad vil der så ske? Kan det være derfor den bare ligepludselig ikke kunne kører mere?
Kan ikke forstå at det kan være tændrøret da den har kørt med det?
Er der andre ting jeg kan tjekke nu når jeg alligevel har beskidte fingre?

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 02-11-06 00:27

Ja du kan også tjekke at benzinen ikke løber over i karburatoren, når den er samlet, og du kigger ind i den med åbent gasspjæld, og åben benzinhane. Den behøver ikke være sat på studsen, bare du holder den nogenlunde lige. Tjek også om nålen sidder ordentlig fast i gasspjældet.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : hotdp

Dato : 02-11-06 08:35

Okay nu er jeg ikke helt med...
Jeg skal kigge ind i den og se om der løber benzin ind i karburatoren? Hvor skal jeg se det løbe?
Altså jeg tager den af studsen, kigger ind i det hul, tænder for benzin hanen og giver fuld gas og så skal jeg se om der kommer benzin hvor?

Kommentar
Fra : lianes

Dato : 02-11-06 10:38

hej eller du kan prøve at kikke på stempel og cyl, måske har du tabt en G RING. vh lianes

Kommentar
Fra : hotdp

Dato : 02-11-06 14:49

Opdatering:

Jeg har idag skilt karburatoren af igen for at tjekke om svømmenålen virkede som den skulle.. Og det gjorde den.. Der kom ingen benzin ud når der var en elastik på.

Er løbet tør for kræfter og har prøvet alt hvad jeg har fået at vide så har afleveret den på en cykelværksted idag hvor en ung knægt skal lave den

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 02-11-06 15:06

Nå? ok!!!

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 02-11-06 23:50

Ja, så bliver det spændende hvad han finder ud af.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 11-11-06 23:58

Og hva så, hvorn går det?

Kommentar
Fra : hotdp

Dato : 12-11-06 12:19

Jamen det endte med at det var tændspolet det var galt med så nu starter den i første kick igen...
Men lidt ærgeligt at det kom til at koste mig 630kr når en tændspole ved T-Hansen koster 99kr

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 12-11-06 14:37

Jamen godt der blev en startende knallert ud af det.
Men så kan du jo godt lukke spørgsmålet.
VH Palle Hansen

Annuller spørgsmålet
Fra : hotdp

Dato : 12-11-06 14:43

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål