/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
Rygproblemer
Fra : Kyck
Vist : 1687 gange
50 point
Dato : 31-10-06 16:17

Jeg har nu i over et år haft rygproblemer. Det startede efter at jeg havde haft sukkersyge i 3 uger og tabt 8 kilo (jeg var/er meget tynd i forvejen). Jeg kom til kiropraktor, idrætslæge og går nu til fysioterapi.

Jeg har smerter i lænden og er tit øm i den øverste del er ryggen.

Jeg er 19 år og 196 cm høj.

Nogen der har prøvet det samme? og har nogle forslag til hvad man kan prøve?

Kommentar
Fra : hasselbalch

Dato : 31-10-06 16:51

er din ryg blevet røngtenfotograferet? foreslå undersøgelse for scheuermanns syndrom, der bliver synligt i rygvirvlerne omkring teenage-alderen. det sidder ofte øverst i ryggen

Kommentar
Fra : Kyck

Dato : 31-10-06 16:53

Ja er blevet røngtetfotograferet, og den viste ik det helt store andet end jeg havde en lille smule skæv ryg, men de mener ikke at det kan være det som giver smerterne

Kommentar
Fra : Kyck

Dato : 31-10-06 17:07

Det kunne godt lyde som det der scheuermanns syndrom, men mener dog ikke at jeg krummer i ryggen, men jeg har problemer med at få lænden tilbage. Jeg har fået afvide at jeg mangler muskler i min ryg, men min træning virker bare ikke det helt store så jeg begynder at tvivle på det.

Kommentar
Fra : hasselbalch

Dato : 31-10-06 17:12

prøv om du kan komme på rygskole http://www.fysio.dk/sw62350.asp

Accepteret svar
Fra : Axelise

Modtaget 50 point
Dato : 31-10-06 17:40

Du bør nok sørge for at træne dine ryg- og mavemuskler, begge dele er nødvendige at styrke for at få en sund ryg. Det er selvfølgelig under forudsætning af, at din læge siger god for at du må rygtræne.
Gennem din læge kan du få en henvisning til ryghold og fysioterapeuter, som viser dig, hvordan man styrker alle de rette muskelgrupper.
Svømning er også godt.
Og så kan jeg anbefale dig Callanetics, som er en bestemt form for styrke- og smidighedstræning for folk med rygproblemer. Man kan få bøger, bånd og dvd'er med træningsprogrammer, man kan arbejde efter. Kvinden, der opfandt Callanetics, havde selv voldsomt mange rygproblemer og lægerne spåede hende et liv i rullestol, men hun tænkte, at det skulle bare ikke ske, så hun studerede yogateknikker og andre programmer og udviklede sit eget rygtræningsprogram, som alle kan følge UDEN at gøre skade på deres ryg. Forudsat selvfølgelig, at de har lægens ord for at de MÅ træne ryggen.
Jeg har selv lidt meget af rygproblemer og havde en periode på et par måneder engang, hvor jeg kun kunne kravle, men hverken stå, gå eller ligge for bare smerter. Lægerne kunne ikke finde ud af andet end at min ryg var en lille smule skæv, men ikke nok til at forårsage alle de smerter, jeg havde. Blokader og smertestillende hjalp ikke spor.
Men så hørte jeg om Callanetics og købte mig et videobånd med et træningsprogram for begyndere - og det skal være for begyndere, for man skal være meget stærk for at kunne klare programmerne for de øvede. Det træningsprogram jeg har på video hedder "Beginning Callanetics" og er med Callan Pinckney, som er kvinden der opfandt Callanetics.
Jeg lavede øvelserne stille og roligt hver dag i 1 uge, og så begyndte jeg at kunne gå igen. For mig har de øvelser været helt uvurderlige, og så snart jeg får rygproblemer, begynder jeg på hendes øvelser igen. De er virkelig effektive, og man får det så godt.
Jeg er en høj pige ligesom dig, dog ikke SÅ høj som du er. Det er jo meget almindeligt for folk med lange rygge, at de får problemer og smerter, så det er SÅ vigtigt at holde sig i form.
Rigtig god bedring, håber meget at du finder ud af noget, som kan hjælpe dig!

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 31-10-06 17:47

http://www.iform.dk/Crosslink.jsp?d=643&a=2753

Her står der lidt om Callanetics

Kommentar
Fra : Kyck

Dato : 31-10-06 17:52

Jeg går allerede til fys hvor jeg modtager muskeltræende behandling. Det er Callanetics lyder, som noget der er vær at prøve.

Jeg har før fået at vide at min ryg var for lige. Altså den har ikke den normale bøjning i ryggen.

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 31-10-06 17:52
Kommentar
Fra : Kyck

Dato : 31-10-06 17:55

Det virker dog, som om det ikke er noget der decideret hjælper mod ryggen

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 31-10-06 18:03

Men det GØR det! Øvelserne hjælper én med at strække og smidiggøre og styrke muskelgrupper, som alle er med til at støtte en sund ryg.
Du kan sikkert låne en bog på biblioteket med øvelserne, men fordelen med videoen er, at du kan se på en instruktør. I videoen præsenteres forskellige eleveri alle aldre, som hver især har ondt i ryggen eller en svag ryg eller en anden undskyldning for ikke at kunne træne. Øvelserne bliver vist med hensyntagen til svage rygge og folk med rygproblemer og man får vist nøjagtigt, hvordan man skal udføre øvelserne for at belaste ryggen mindst muligt og bruge musklerne mest konstruktivt.

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 31-10-06 19:59

Skal lige vide, har du arbejder, arbejdsløs eller er bistands klient, måske hjemmegående.

dr.dem

Kommentar
Fra : Kyck

Dato : 31-10-06 20:25

Har ik haft et arbejde siden jeg fik ondt i ryggen

Er studerende og går på HHx

Kommentar
Fra : karenD

Dato : 01-11-06 10:31

Hej Kyck

Min mand har også store problemer med sin ryg, bl.a. har han en lille Scheuermann - men også en alvorlig arbejdsskade. Han har haft god gavn af akupunktur til at afslappe musklerne omkring de ømme steder.

Måske var det noget for dig at prøve.

Venlig hilsen Karen

Godkendelse af svar
Fra : Kyck

Dato : 06-02-07 18:19

Tak for svaret Axelise.

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 06-02-07 18:44

Selv tak
Håber du har det lidt bedre i ryggen.