/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Kan ikke forstå varmeforbrug.
Fra : bassenborg
Vist : 10123 gange
100 point
Dato : 30-10-06 22:38

Jeg bor i lejet lejlighed i en boligforening. Der har lige været en fra Brunata for at aflæse varmeforbruget. Jeg spørger ham om måleren på radiatoren i stuen vil påvirkes, hvis jeg køber en gasovn som ekstra varmekilde. Det siger han at det vil, og han siger også (da vi snakker lidt videre) at f.eks solens varme om sommeren også påvirker måleren som om det er forbrug.
Brunata-manden fortæller videre, at ud af de byer han aflæser målere i, er denne den eneste der stadig har de gamle fordampningsmålere og ikke de mere præcise elektroniske målere.
Jeg tænker så, er der nogen form for retfærdighed i, at der skal betales for den varme solen bringer os? Kan det virkelig passe at man skal betale for en ydelse man ikke får?
Kan det være helt lovligt?
Er der nogen der har oplevet noget lignende, og kan man gøre noget ved det?

Kommentar
Fra : CCjunior

Dato : 30-10-06 22:47

du skal være glad for at det ikke er de nye nøjagtige.. Der har været flere eksempler på at de ikke har målt rigtigt. Mener det var i århus boligforening der var problemer for nogen år siden.

Hvis du vil snyde, kan du jo fylde hulrummet op bag måleren. Så kan væsken ikke fordampe.
Men det er jo en risikabel og ulovlig ting at gøre.

Vi købte en zibro ovn, hvilket er en ganske god invistering, og satte vores sofa foran rediatoren. Så blev den ikke så varm af ovnen og den ekstra fordampning var minimal.. ( tror vi )

Junior

Accepteret svar
Fra : blank

Modtaget 110 point
Dato : 30-10-06 22:57

Det er fuldstændigt korrekt det Brunata-manden har fortalt dig.

Jeg er dog også enig med dig i, at det er på en forkert grundlag forbruget bliver målt på, men spørger du Brunata er deres svar til dig, at så må I jo anskaffe de nye målere, hvilke som CCjunior så sandt siger, heller ikke er helt fejlfrie.

Og så koster de også. Men på sigt er det nok det billigste.

Kommentar
Fra : betonjens1

Dato : 31-10-06 00:33

Der bliver taget højde for at du bord til solsiden ved at der bliver trukket et antal streger fra,kik på din varmeregning og snak med naboerne om dem og du vil finde ud af at de sikkert betaler lige så meget i varme som dig ellers se på det samlede varmeforbrug på hele ejendommen om du kan se noget misvisene ved den tal evnt. med beboerformanden som formendelig kan forklare dig om regningen.
Jeg vil på det kraftigeste fraråde dig at begynde at pille ved måleren det er bedragerri over for de andre lejere. det er også en dårlig ide at sætte en ovn op for du vil komme til at betale det doppelte i varme da radiatorene vil registrere varmen fra ovnen

Kommentar
Fra : bassenborg

Dato : 31-10-06 07:19

Hej betonjens1. Jeg kan ikke se på min varmeregning at der er trukket nogle streger fra.
Jeg tror heller ikke det hjælper noget at sammenligne med naboerne (hvilket jeg har gjort), da de har de samme målere som mig. Det eneste jeg får ud af at sammenligne er, at jeg kan se at alle betaler meget i varme. Jeg bor i en 80 m2 lejlighed, og betaler over 10.000 kr i varme og alle radiatorer er lukkede fra maj til hen i september, men det hjælper jo ikke noget når man også betaler for solen.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 31-10-06 08:31

I "gamle dage" ( nej hvor det lyder ) lagde man en våd klud over måleren og mente det havde en virkning....

Hvorvidt det er tilfældet skal jeg ikke gøre mig klog på, men det "kølede" måleren.

Kluden skal så skiftes ret ofte da den jo tørrer.

Kommentar
Fra : Tikker

Dato : 31-10-06 08:51

Hej
Du har ikke forklaret hvordan afregningen foregår men jeg tror det er således:
Ejendommen som helhed har "rigtig" varmemåler, som registrerer mængden af vand der går gennem systemet og temperatur på indgangs- og udgangssiden.
Fordampningsvarmemålerne registrerer forbruget i den enkelte lejlighed således at man kan fordele den samlede omkostning ud på lejerne.
Hvis der er et stort varmeforbrug for alle, er det altså ikke fordi der opkræves for meget varme, men fordi lejlighederne er dårligt isolerede - eller beboerne ikke sparer på varmen.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 31-10-06 09:29

Sansynligvis afregner ejendommen/komplexet varme som en enhed efter en "rigtig" varmemåler. Derefter bruger man de gode gamle fordampningsmålere til at udregne den indbyrdes fordeling af afregningen. Udregningsmetoden er lettere indviklet og indeholder parametre som radiatorstørrelser mv. Men da alle i ejendommen afregner efter samme metodik og samlet betaler for anvendt varme + selvfølgelig varmemandens honorar for udregning af fordelingsnøgle, må det siges at være tæt på meget retfærdig. At himle over solindfald er u-snu. Husk på at når solen skinner på din varmemåler, skinner den også på de andres varmemålere, såehhh.... I forvejen er fjernvarme af politiske årsager ophævet til tabsfri varmekilde og normalt forsynet med tilskud af den ene eller den anden slags i røven. Ergo har i billig varme og de småfejl der måtte komme i udregningen er det rene detaljerytteri.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 31-10-06 10:29

Hej 3773
Det er længe siden, der blev givet tilskud til fjernvarme. I de sidste år har det været sådan, at kommunerne har brugt det som ekstra indtægtskilde. Sidst jeg havde ungkarlelejlighed oplevede jeg, at ejendommen skiftede oliefyret ud med en fjernvarmeinstallation. Min varmeregning blev fordoblet! Og det var ikke til at betale installationen; den blev betalt af opsparede midler. Og HC-Ørstedværket (i København) lå inden for synsvidde, så transmissionen tog ikke særlig meget af energien.
Jeg har også set stedet, hvor der før var meget billig fjernvarme, blive belastet med noget jeg vil kalde en misundelsesafgift. Min bror nordvest for Esbjerg fik i hvert fald femdoblet sin forbrugsudgift over et år, mens udgifter til aflæsning, drift af rørsystemer mv. blev holdt i ro.
Men til bassenborg: Vær glad for, at du alligevel har relativt billig varme og for, at det er andre der sørger for det til dig. Det er jo rent faktisk et resultat af en masse fremsynede menneskers indsats, at du ikke selv skal ud i skoven og fælde træer, save dem op, kløve, lægge på lager 1½ år og slæbe op af trapperne.
mvh
pbp

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 31-10-06 11:09

Fair at man skal betale for den varme man får. Alt andet ville være uretfærdigt. En masse varme i dk produceres dog vha af affaldsforbrænding og køling af el-værker. Denne varme er i sagens natur billigere end den tilsvarende varme fra afbrænding af fossilt brændsel. Fjernvarmepriserne svinger fuldstændigt vildt rundt om i landet. Ekempelvis har jeg fået at vide at indenfor voldene i Fredericia får folk nærmest varmen for kr 0. Udenfor kr mange, uden at jeg dog har tal på det.

En lille sidebemærkning. I det nye BE06 beregningsprogram, udtænkt af SBI er fjernvarme ophævet til en tabsfri opvarmningskilde!?!?!?!?

Kommentar
Fra : f.elsborg

Dato : 31-10-06 16:49

Hej.
Det er rigtigt, som det er nævnt i tidligere indlæg, at varmen i beboelses ejendomme afregnes efter en "rigtig" varmemåler. Denne måler viser, hvor meget varme blokken eller ejendommen har modtaget. Den er som regel temmelig præcis.
De fordampningsmålere du har siddende på din radiator viser, hvor varm din radiator har været og hvor længe (højere temperatur og/eller længere tid = større fordampning fra røret). Disse er normalt også temmeligt præcise, hvis de alle sammen sidder under de samme forhold. Det gør de bare sjældent. Derfor kan de vise forskelligt, efter om de sidder i et "tørt" eller "fugtigt" rum.
Som 3773 skriver, er dette noget, der gælder for alle fordelingsmålerne i hele ejendommen, så det udligner sig nok set over et, så alle kommer til at betale for den del af den modtagne fjernvarme, som de har forbrugt.
Hvis du synes din varmeregning er for stor, så var det måske en ide, at snakke med de andre beboere, om størrelsen af deres regninger. Hvis i alle betaler nogenlunde lige meget pr. m2, så er det ikke på varmemålerne i skal finde besparelser.
Prøv at tale med jeres varmemester om, om i har CTS-styring på jeres varme anlæg.
Hvordan er jeres varme vand indrettet? Er det en meget stor, og måske dårligt isoleret, varmtvands beholder? Hvis det er, kan den skiftes ud med en gennemløbs vandvarmer, der ikke kræver så meget varme for at holde en masse vand varmt døgnet rundt.
Det var måske også på tide, at få kigget på jeres tage, vinduer og ydervæge. Hvis du bor i almen boligforening. kan i måske få tilskud til renovering/efterisolering fra landsbyggefonden. (Hvis det er tilfældet, er det bare om at komme i gang, inden Fogh-regeringen løber med alle milliarderne )
Er i tiæknyttet en ELO-konsulent? Han skal efter hver gennemgang af ejendommen komme med en rapport, hvori han foreslår miljø mæssige tiltag. Kig i den, det kan være der står noget, i kan bruge.

At anskaffe sig en gas ovn som ekstra varmekilde, vil jeg mene, er direkte dumt. Gas bliver til en frygtelig masse vanddamp når det brændes af. Så enten skal du lufte ud hele tiden for at komme af med fugten, eller også vil du inden længe stå med nogle ganske voldsomme indeklima problemer (skimmelsvamp). Så uanset om det påvirker dine fordelingsmålere eller ej, er det en rigtig dårlig løsning.
Hvis du absolut på egen hånd vil gøre noget ved din varmeregning, så brug pengene på thermostater på radiatorerne, tætningslister eller fortsatsvinduer (men husk lige at lufte rigtigt ud = gennemtræk 5 minutter 3-4 gange om dagen) og sidst, køb dig et gammeldags thermometer, og sænk så temperaturen til 20 - 22 grader. Hvis du fryser, så tag en trøje på, eller luft ud! ( - Ja, der står luft ud)

God fornøjelse
Finn

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 31-10-06 23:23

Det var en masse fornuftige råd fra Finn Elsborg. Følg dem og bliv glad.

Kommentar
Fra : f.elsborg

Dato : 31-10-06 23:56

Tak for de rosende ord pbp_et, men det var nu mest en opsummering af, hvad alle i andre har skrevet, krydret med mine egne erfaringer som ejendomsserviceteknikker (=vicevært (længere tittel - lavere løn )
I sær det der med udluftningen er der mange der snubler over. Jeg er tit oppe hos beboere, der ikke kan forstå at de har problemer med fugt. De lufter jo ud hele dagen. Når man så går dem lidt på klingen, viser det sig ofte, at de har et vindue i bad eller køkken stående åbent hele dagen. Det giver jo ikke det store luftskifte, men det kan saftsusemig få temperaturen til at falde drastisk i nærheden af gulvet. Så ud over, at de ikke får skiftet deres luft i lejligheden, bliver der fodkoldt, så alle thermostater bliver snydt og åbner for radiatorerne, selv om rumtemperaturen i hovedhøjde er over 20 grader.
Vand er det dyreste vi mennesker kan finde på at varme op. Derfor skal det ud af boligen!

Vh
Finn

Kommentar
Fra : JensJ

Dato : 02-11-06 12:28

Hej.

Hvis man stiller termostaten så radiatorerne kun bliver varme OVENOVER varmemåleren, så fordamper der ikke så meget. (Det er målerens TEMPERATUR som bestemmer hvor meget den "tæller". Da vi boede i andelsboligforening varmede vi 67 m2 op for under 1500 kr om året, og vi frøs ikke. Vi luftede ud med gennemtræk 1 eller 2 gange om dagen.

mvh
Jens

Godkendelse af svar
Fra : bassenborg

Dato : 13-12-06 19:15

Tak for svaret blank.