/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Tilstandsrapport
Fra : snusi
Vist : 617 gange
150 point
Dato : 30-10-06 22:24

Vi skal sælge vores hus og har tænkt at gøre det uden mægler. Vi er nu kommet i tvivl om vi skal udlevere en tilstandsrapport første gang eventuelle købere kommer og ser på huset.

snusi

Kommentar
Fra : RyeJensen

Dato : 30-10-06 22:28

Det er ikke nødvendigt, at I udleverer tilstandsrapporten første gang, at køberne kommer. Det er dog vigtigt, at I i købsaftalen oplyser at den findes, og at I tilbyder at betale halvdelen af en ejerskifteforsikring, da I ellers vil hænge på mangelsansvaret.

De fleste interesserede vil dog nok bede om at få den med det samme.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 30-10-06 22:30

Hvis I ikke ved hvor lang tid det tager at sælge kan det være en fordel at vente med, at få den lavet da den ikke kan bruges ubegrænset. 6 mdr. så vidt jeg husker.

Accepteret svar
Fra : blank

Modtaget 160 point
Dato : 30-10-06 22:31

Det er endnu ikke lovpligtigt med tilstandsrapport. Men har I besluttet at sælge med tilstandsrapport behøver den ikke at blive udleveret ved en almindelig besigtigelse.

Dog er det meget vigtigt at den udleveres INDEN køber får købsaftalen. Husk at det er blevet lovpligtigt med en energimærkning.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 30-10-06 22:35

Hvis man gør som RyeJensen beskriver og i øvrigt afgiver sandfærdige oplysninger vil man slippe for ansvar og det kan være meget værd da skader man end ikke kendte til kan blive et økonomisk problem hvis man ikke har fået lavet tilstandsrapport og tilbyder½ betaling af std. ejerskifteforsikring.

Godkendelse af svar
Fra : snusi

Dato : 30-10-06 22:35

Tak for svaret blank.
Dejligt med hurtigt svar. Vi skal vise huset frem første gang i morgen, og tilstandsrapporten kommer først sidst på ugen
Vi havde ikke regnet med at det ville gå så hurtigt, huset kommer først i avisen i morgen.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 30-10-06 22:38

Der var du selv hurtig
Læs hellere dette>: http://www.ebst.dk/file/1495/saelgeromhuseftersyn.pdf

Kommentar
Fra : blank

Dato : 30-10-06 22:46

øøh tak for point, men det var da RyeJensen der kom først!!!