/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
kampestensmur
Fra : mikse01
Vist : 3926 gange
20 point
Dato : 30-10-06 15:39

Hejsa

Er der ikke nogen, som kan give nogle link til nettet, hvor man kan se/læse sig til, hvordan man opfører en kampestensmur korrekt?

Hej M.

Kommentar
Fra : Tikker

Dato : 30-10-06 16:09

Hej
Når jeg er i tvivl om noget, slår jeg op på Google. www.google.dk
På spørgsmålet kampestensmur kommer der 317 svar.
Prøv det og læs om ikke der er noget du kan bruge.
Hvis du bor i nærheden af Roskilde kan du købe nogle sten billigt hos mig.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 30-10-06 16:44

Den meste lærdom om den slags er fra før googles tid. Du skal nok have fat i nogle manuskripter fra romertiden og måske også nogle tidlige frimurerskrifter. Det sidste kan knibe at få fat i; de holdt kortene og arbejdsinstruktionerne tæt ind til kroppen. Men af nyere kilder kan jeg da anbefale dig at gå på antikvariat, evt på bibliotek og se, om du kan finde tidlige versioner af "Opfindelsernes Bog" og lignende værker, som beskrev teknikkens forunderlige verden af dengang.
mvh
pbp

Kommentar
Fra : mikse01

Dato : 30-10-06 18:21

Ja det er meget godt.

Men de sider, som umiddelbart ses på Google (eller anden webbrowser) løser ikke mit problem. Der er ingen af de direkte søgte sider, som løfter hemmeligheden fra romertiden eller giver en Google-søger noget hjælp.
SÅ.... hvis der - udover de intelligente svar jeg har fået - alligevel er nogle, der er stødt på en side, (eller som har personlig erfaring på "stenlægger området") og som kan løse problemet om hvordan de skide kampesten lægges korrekt så de ikke vælter - så ville jeg spare en del tid på Google/yahoo/jubii und so weiter. Det er noget med at de skal låse hinanden (1 på 2 ???)....

Hej M

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 30-10-06 18:33

Til mikse01

At bygge en kampestens mur er tungt, men ikke så svært.
Jeg kan ikke henvise dig til nogen side, men kun videregive nogle af mine egne erfaringer.
Begynd med at beslutte hvormeget tilbagefald du vil have på muren, for hvis det er en havemur er det godt at den falder lidt tilbage f.eks. 10 cm pr. m. højde
Så sætter du 2 vertikale brædre op, et i hver ende af muren, de kan f.eks være 10 cm brede.
Mellem disse brædrer føre du snore. De må gerne være lette at tage ned når du skal tilføre nye sten.
Start med de største sten forneden. Læg stenene en brædtbrede fra snoren, du måler med et lille stykke brædt. på den måde undgår du at trykke snoren.
Det kan ikke undgås at enkelte dele af stenene kommer nærmere snoren end brædtbreden, men pyt, brug dit øjemål.
De næste rækker sten skal lægges så de har mest vægt bagud. Hvis det en en støttemur, fylder du op med jord/sand samtidig med at du bygger,
Hvis det er en fritstående læmur skal du have vertikalt brædt i begge sider og fylde med cement efter hånden som du bygger. Husk at vaske godt af.
Jeg har på TV set nogle der byggede mur imellem to Rionet, den tror jeg ikke på. Når netten ruster falder muren sammen.

Bjørn

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 30-10-06 21:57

Fortæl, om det er en mur eller et stengærde, du skal ha lavet. Der er meget stor forskel på, om det er til pynt eller til brug. Hvis det er til brug, så tænk på, at det ikke var bare for sjovs skyld, at man kom i mesterlære for at lære sådan noget, og at de oprindelige frimurere havde deres faglige hemmeligheder, somt de vogtede over. Stenmure er fra dengang man i håndværkene ikke bare skulle købe et næringsbrev for at kalde sig håndværksmester. Man skulle faktisk også bestå en mesterprøve - selvfølgelig efter at man havde stået en del år i lære og havde bestået en svendeprøve. Det er ikke alt, der er lige så let, som de viser på TV.
mvh
pbp

Kommentar
Fra : Steinarr

Dato : 31-10-06 10:38

Hej Mikse, prøv at skrive "How to build a stonewall" i Google. Du får nogle sider der måske kan bruges, f.eks. http://www.woodspiritgardens.com/press100805.html eller
mindflight.plymouth.edu/icet/2002/icet2002/projects/winnisquam/stonewall/video.htm

Go´ arbejdslyst!

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 31-10-06 11:10

Til mikse01

På Steinarrs link kan du se de vertikale brædre der er rejst.
De er rejst til en mur, og det se ud som om de falder ca. 10 cm. bagover som jeg anbefalede.
pbp_et er fagforskrækket. der er indtet der er sværere end at det kan læres.
Du gør det rigtige, søger råd. Se at komme igang, det er dejligt at bakse med tunge ting.

Bjørn

Kommentar
Fra : mikse01

Dato : 31-10-06 11:57

Tak for besvarelserne...

Linket som steinarr henviser til er oplysende, men det ser dog ud til at der bruges sten med rette linier. Det jeg er interesseret i er et kampestengærde (som pbp anfører, er der vel en forskel mellem en kampestensmur og et gærde) lavet af almindelige runde marksten. Bjørns opskrift er god, men det er min fejl, at jeg ikke fra starten af var opmærksom på forskellen. Jeg tror, at Bjørns metode godt kan bruges til at få hældningen på gærdet etableret (det er også sådan linket gør - som han anfører i sit svar), men jeg har set, at de gærder, der er rejst som markskel o.lign., ikke har en decideret hældning. Kan man ikke låse stenene uden at bruge cement? Som jeg tidligere har spurgt ser det ud som om, man placerer, der bygges ovenpå, mellem to allerede lagte sten, således at de ligesom holder de allerede lagte sten i spænd, så de ikke skrider ud. Ved I om det er en metode der er holdbar...??

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 31-10-06 12:34

Når det er et gærde, du vil lave, er der helt andre krav end til fundamentet på en katedral. Hvad det angår, er det sandt, at jeg er fagforskrækket. Jeg har erfaret, at ordentligt håndværk er noget man skal øve sig på, selv om man da kan blive inspireret af google. Men jeg tror bjornj misforstår nogen ting: Jeg har eksperimenteret med mange forskellige håndværk og har konstateret, at for de flestes vedkommende er der en god grund til 3-4½ års læretid.
For en ordens skyld: Jeg er udlært håndværker med prædikatet "særdeles vel udført" på svendebrevet. I mit fag har man aldrig givet medaljer i forbindelse med svendeprøven.
>mikse01: Du har fat i meget af det rigtige mht. opbygningen. Jeg kan anbefale dig at gå på feltarbejde og kigge f. eks. på gamle kirkegårdsgærder. Hellere metoder, der har stået deres prøve end "smarte" metoder på glittet papir. Held og lykke med foretagendet, men virkeligheden er nok en bedre læremester end google.
mvh
pbp

Accepteret svar
Fra : BjornJ

Modtaget 20 point
Dato : 31-10-06 12:41

Mikse01

Her Bjørn igen.

Du kan godt bygge lodret men det er sikrer med et lille bagfald.
Det er rigtigt at stenene låser hinanden, det er her slævet kommer ind.
Ind til man får trænet sit øjemål til størrelse og facon skal man ofte prøve med mange sten før man finder den rette. Man er tilbøjelig til at fejlbedømme og prøve med for store sten.
Det aller vigtigeste er som jeg tidligere har skrevet at stenene har den største vægt ind i diget/vægen og at de ligger så de ikke skrider ud.
Hvis du får dem lagt sådan kan det sagtens holde uden cement. Alle de stengærder der er rundt i landet er lavet uden cement. Tag en tur ud i marken og se på dem.

Bjørn

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 31-10-06 13:01

Til pbp_et

Mit synpunkt er at hvis man er håndværker kan man let glide fra det ene håndværk til det andet og det har du jo også gjort.
Det er da rigtigt at det første, man laver inden for et nyt område, måske ikke bliver et svendestykke, men så må man jo lave det om.
Mit motto er: Evenen til at kunne er viljen til at ville.
Så hvis mikse01 vil så får han det nok lært.

Bjørn

Godkendelse af svar
Fra : mikse01

Dato : 31-10-06 15:35

Tak for svaret BjornJ.

jeg er ny påsiden, men har accepteret dit savr som det bedste. Går ud fra at du mine få (som nystartet) point jeg kan tildele.

Hej M.

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 31-10-06 16:04

Til M

Jeg takker og bukker. Jeg er også ny og forstår ikke helt pointsystemet, men har dog erfaret at det er nødvendigt med point hvis man vil stille spørgsmål.
Når jeg skriver er det allene for at andre kan få glæde af de erfaringer jeg har fået i gemmen et langt knokleliv.
Jeg komme i tanke om at jeg har set nogle steder hvor der engangimellem er anbragt en flad sten der går langt ind i kampestensmuren, der er ingen tvivl om at det er godt, den holder sammen på det hele.
Jeg misunder dig når du retter din værkbrudne ryg og betrakter dit værk.
Systemet med at måle tilbage fra en snor er gammelkendt. Tømrer bruger det ved al opretning.
( Jeg er tømrer)

Bjørn

Kommentar
Fra : mikse01

Dato : 06-11-06 09:45

Hej Bjørn

Jeg har først fået tid nu til at læse din sidste kommentar. - Ideen med den flade sten virker rigtig.
Den vil sandsynligvis binde de to sider sten (dobbelt"mur") - som jeg planlægger at rejse for at få en god bredde på gærdet - sammen på samme måde som en slags murbinder gør.

M.h.t. pointsystemet så koster det - som jeg forstår det - rigtig nok point for at kunne stille spørgsmål.
Men du får 20 point hver gang du logger på første gang pr.dag. - Så hvis du ikke har spørgsmål men - som du skriver - hovedsagelig vil bruge siden her til at øse at dine erfaringer - så kan du på sigt optjene en del point ved blot at logge dig på - altså så vidt jeg kan følge min pointudvikling.
Hvad pointsystemet egentlig gør godt for er lidt uforståeligt, men det er vel fordi, at man så kan "lokke" de rigtig gode svar ud af brugerne ved at kunne tilbyde mange point, som så kan bruges til at "handle" med for svarerene, når de på et tidspunkt selv har brug for gode svar på et spørgsmål.
For det er vel i sig selv ikke et mål at stå øverst på pointlisten.....

Hej M.