/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
optagelse af samtale
Fra : jjn31
Vist : 11279 gange
100 point
Dato : 30-10-06 12:41

Hejsa

Ganske kort..Er det lovligt at optage en telefonsamtale uden at gøre opmærksom på at det bliver gjort, det inden samtalen inledes?
Et eventuel link kunne være interesant.

Mvh

Kommentar
Fra : dova

Dato : 30-10-06 12:43

Nej det er IKKE lovligt, medmindre modparten gøres opmærksom på det.

Det kræver en dommerkendelse at få lov til at optage samtaler, og det gives kun i særtilfælde til politiet i forb. med efterforskning.

mvh dova

Kommentar
Fra : dova

Dato : 30-10-06 12:47

Og så lige en uddybelse:

Det er sådan set lovligt nok, at optage det, men det er ulovligt at videregive de oplysninger der kommer frem, eller at afspille det for nogen

http://www.familieadvokaten.dk/Breve-900/b900-100.html

Og:

Citat
Ingen tvivl
Juridisk set er der ingen tvivl: Det er ubetinget tilladt at optage telefonsamtaler, man fører med andre, også uden at orientere dem herom. Tilsvarende må man straffrit optage de møder, man selv deltager i -også ved hjælp af en skjult mikrofon.

Straffeloven strafbelægger kun optagelser af telefonsamtaler, møder med videre, hvis den, der foretager optagelsen, enten ikke selv deltager i samtalen eller mødet, eller ikke har fået lov til at foretage optagelsen af en af samtaledeltagerne. I så fald er praksis streng, og for eksempel i et tilfælde, hvor en ægtemand hemmeligt optog sin ægtefælles telefonsamtale med en anden mand med henblik på at afsløre utroskab og eventuelt senere at afspille telefonsamtalen for ægteparrets biskop, blev ægtemanden dømt. Ægtefællerne boede på optagelsestidspunktet sammen i den lejlighed, hvor optagelsen fandt sted.

fra http://www.samdan.dk/internet/artikler/den.htm

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 30-10-06 12:49

Ikke korrekt Dova.

jvf. Straffelovens §263,3 er det strafbart hemmeligt at aflytte og optage, men domspraksis viser, at det ikke er hemmeligt når blot den ene part er bekendt med optagelsen.

God tone er dog at man mindst ved samtalens ophør gør opmærksom på optagelsen, men det er ikke lovkrav og det er da meget almindeligt at firmaer optager samtaler, hvor det kan bruges til at bevise en mundtlig aftale, som jo ifølge aftaleloven er lige så gyldig som en skriftlig, hvis den kan bevises.

§263
Citat
§ 263. Med bøde eller fængsel indtil 6 måneder straffes den, som uberettiget

1) bryder eller unddrager nogen et brev, telegram eller anden lukket meddelelse eller optegnelse eller gør sig bekendt med indholdet,

2) skaffer sig adgang til andres gemmer,

3) ved hjælp af et apparat hemmeligt aflytter eller optager udtalelser fremsat i enrum, telefonsamtaler eller anden samtale mellem andre eller forhandlinger i lukket møde, som han ikke selv deltager i, eller hvortil han uberettiget har skaffet sig adgang.

Stk. 2. Med bøde eller fængsel indtil 6 måneder straffes den, som uberettiget skaffer sig adgang til en andens oplysninger eller programmer, der er bestemt til at bruges i et anlæg til elektronisk databehandling.

Stk. 3. Begås de i stk. 1 eller 2 nævnte forhold med forsæt til at skaffe sig eller gøre sig bekendt med oplysninger om en virksomheds erhvervshemmeligheder eller under andre særlig skærpende omstændigheder, kan straffen stige til fængsel indtil 4 år.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 30-10-06 12:51

Det var dovas første indlæg der er direkte forkert i denne sammenhæng.
http://www.cfje.dk/cfje/lovbasen.nsf/ID/LB03887305

Kommentar
Fra : RyeJensen

Dato : 30-10-06 12:53

Hvis du selv deltager i samtalen er det helt lovligt at optage den uden at meddele den anden part det, men hvis du ikke er part i samtalen, er det som Dova skriver forbudt. Det fremgår af Straffeloven § 263, stk. 1, nr. 3.

Kommentar
Fra : Moggi

Dato : 30-10-06 13:06

Nu mener Dova jo to forskellige ting. Men tag udgangspunkt i hendes indlæg nr. 2 (hvor hun uddyber indlæg nr. 1, som dog er forkert) samt i BjarneD's og RyeJensens indlæg. Alle disse er korrekte.
Mvh.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 30-10-06 13:10

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 30-10-06 15:16

Så det er altså ikke engang ulovligt at bånde en samtale, hvis man ikke er sikker på, om man kan huske hvad der bliver talt om....

NÅ? Det har jeg gjort masser af gange, men jeg troede, det var drønulovligt... Så jeg har da bare ikke fortalt det til nogen...

Man BURDE da sige det inden man indleder en samtale, men jeg var alt for mange gange ude for, at folk IKKE ville gå med til optagelse... Så derfor lod jeg være med at nævne det..

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 30-10-06 15:39

Birgitta, du skal ikke have dårlig samvittighed for hvis folk ikke holder en aftale eller lyver er de da selv ude om det, og du bruger selvfølgelig ikke optagelsen til noget som helst andet end at minde dem om hvad der egentlig blev sagt.
Hvis man afspiller det for andre så er det jo ud over det rent juridiske, moralsk forkasteligt.