/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Religion / Spørgsmål
10  molokyle 587
Sekter..
Fra : Linkin_noller
Vist : 665 gange
20 point
Dato : 02-01-03 21:21

Ville lige høre om der er nogle, der kender nogle gode sider med info om diverse sekter? Fx folk der fortæller om oplevelser derfra osv. Det skal helst være 'kritiske' sider, da det ikk er for at melde mig ind i noget af det!
Kram.

Accepteret svar
Fra : summer

Modtaget 30 point
Dato : 02-01-03 21:58

http://www.tagryggen.dk/
http://www.malka.info/elever/sekter/faq.html
http://search.freefind.com/find.html?id=327701&pageid=r&mode=ALL&query=sekter
http://www.danmarkforjesus.dk/shop/falsklaere.asp
http://www.infoguide.dk/CategoryProcessor.pub?catid=1589
og mange, mange flere.

Jeg har i mit lange kristne liv ofte været i kontakt med sekter og mennesker som er eller har været dybt involveret i disse. Fælles for alle sekter er, at en eller flere personer sætter sig over Bibelens tekst. Sådan er det også for andre religioner. Som kristen har jeg selvfølgelig mest kendskab til sekter inden for den kristne sfære.
Et sikkert kendetegn for en sekt, er når medlemmerne inddoktrineres til blindt at adlyde/følge hvad pastor/leder siger. Bibelen er en stor bog, og enhver kan plukke skriftsteder efter forgodtbefindende, og sætte disse sammen som #sandheden# . Det kan man også kalde vranglære. Det står bl.a. i Bibelen, at "Det er summen af Guds ord, der er sandhed" - Et andet sted: "Intet er større end kærligheden, uden den er vi intet"
Derfor skal man være på vagt, hvis man kommer et sted, hvor et eller flere af disse tegn foregår. Man skal føle sig tryg og godt tilpas i en forsamling af kristne - mærke den indbyrdes kærlighed, og ikke mindst skal forkyndelsen ære og ophøje Jesus, og budskabet skal være gennemsyret af den nåde, kærlighed, omsorg, tilgivelse, m.m., som er den røde tråd gennem hele Bibelen. Hvis du ikke oplever dette, så løb skrigende bort - gå under alle omstændigheder. Så er det med 99% sikkerhed en sekterisk forsamling du har været i.

mvh.
summer

Kommentar
Fra : kanduolsen

Dato : 02-01-03 22:20

"'kritiske' sider,"
Kritiske sider, hvem skal bestemme det, i hvert fald ikke mig !! -
Som "summer" siger så findes der mange sider om sekter, så ..
Men kan ikke lade være med at lægge dette link ind. En spændende side - tro hvad du vil..
http://www.selvet.dk/dbsite/default.asp?id=69

Kommentar
Fra : Linkin_noller

Dato : 02-01-03 23:13

Mener bare sider, hvor folk ser kritisk på det.. altså ikk dem der er med i dem! For det der facinerer mig, er det at de kan hjernevaske folk på den måde..

Kommentar
Fra : summer

Dato : 03-01-03 00:11

Linkin_noller, hvis nu du har en bog med religiøst indhold, enten det er Bibelen, Koranen, eller noget helt tredie, som de religiøse anser for fuldkommen sandfærdig, kan du så ikke se hvor rimelig nemt det er at manipulere med de "sande" skrifter, så de får din "udlægning". Den tilsyneladende sande udlægning du forkynder for din skare af tilhængere, bliver også deres "sandhed". Med andre ord, fordi du er kyndig, kender skrifterne og er en overbevisende, karismatisk leder, stoler din lille flok blindt på dig og så har du en sekt. Så enkelt og skrækindjagende er det.
mvh
summer

Kommentar
Fra : kanduolsen

Dato : 03-01-03 01:06

Linkin_noller og summer, - er helt enig, det er både fascinerende og skrækindjagende.

Kommentar
Fra : Linkin_noller

Dato : 03-01-03 15:42

Hvad jeg gerne vil læse mere om, er deres metoder, altså hvordan de får folk med på den, og hvad de 'bilder' dem ind. For har kun hørt kort om hvad det er folk er blevet lovet gennem disse sekter, men vil gerne læse mere detaljeret om dem... For det er noget jeg nok aldrig lærer at forstå, og det er sq skræmmende hvad de kan få folk til! =)
L_N

Kommentar
Fra : Linkin_noller

Dato : 03-01-03 15:44

Men glemte lige at takke for jeres links, forresten!! Takker! :D

Godkendelse af svar
Fra : Linkin_noller

Dato : 03-01-03 15:45

Tak for svaret summer.
By the way, er nu herinde, så ved ikk så meget om hvordan siden virker.. Med svar, point osv.. Men nu er dit svar accepteret! :D

Kommentar
Fra : summer

Dato : 03-01-03 16:28

Linkin_noller, velbekomme.
Som jeg skrev 03-01-03 00:11, er det ret enkelt at forføre/hjernevaske folk. Det foregår såmænd også i mange ikke religiøse sammenhænge. Hvis man kan få folk til at tro, at hvis de gør som man siger, så opnår de lykke, salighed, penge, fremgang, what ever, så har du en sekterisk forsamling.
På regeringsplan kan vi jo f.eks. tage Sadam Hussein. 90% af irakerne tror jo fuldt og fast på hans løfter om evig paradisiske forhold, hvis de er parate til at gå i døden p.g.a. det han siger. Det er en sekt af dimensioner.
mvh
summer