/ Forside/ Teknologi / Internet / Hjemme sider / Spørgsmål
10  refi 3578
1024x768 vs 800x600
Fra : zlug
Vist : 569 gange
50 point
Dato : 30-10-06 09:31

okay... har altid lavet mine sider til 800x600 da det jo er meningen at alle skal kunne se dem..

men arbejder på et projekt lige nu hvor jeg er blevet bedt om at lave den til 1024x768...

vil dette være fornuftigt???? vil lige nævne at siden er for pokemon ligaer i dk så målgruppen vil nok hovedsagligt være børn/unge mennesker.. det er derfor min opfattelse at de fleste nok sidder på en stasionær (eller hvordan det nu staves)

er der desuden ikke lavet tests på området??

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 30-10-06 10:04

For et par år tilbage blev næsten alt webdesign (ca 75%) lavet i 800x600. Idag går tendensen imod 1024x768 og endda højere eller måske ligefrem hen imod et decideret "bredformat" efterhånden som disse skærme vinder mere og mere frem. Det er typisk disse skærme som bærbare typisk har og når folk skifter til fladskærme...som mange jo allerede har fået.

Så der er (efter min mening: OVERHOVEDET) intet at "frygte" ved at designe dit nye site i 1024x768
Alle de sites jeg pt og fremover vil have disse mål eller større, så bare klø på

Mvh
Palle Jensen

Kommentar
Fra : peque

Dato : 30-10-06 10:23

Tja - Landet ligger sådanne.

Går du efter den officielle standart - jamen så ER den 800X600. Hvilket også er standart instillingen på en skærm efter en installation af de forskellige styresystemer.

Dog vil jeg da sige - at det efterhånden er flere måneder siden jeg sidst har set en PC køre 800X600 på skærmen.

Generelt vil der ikke ske en skid ved at du baserer skabelonen på 1024X768 - Tværtimod - Om ikke andet vil der i de enkelte tilfælde hvor du løber på en 800X600 skærm - være en scrollbar i bunden!!

Jamen man burde sgu generelt lave standarten om.
Men TJa det er jo M$ der tit og ofte hellere vil holde på deres eget produkt istedet for at udvikle for verden! Det ser man gang på gang, og specielt deres IE6 er nok en af de slemme til at "lave" deres egne standarter indenfor dette område - nu ikke skærm men generelt prgrammering/hjemmeside blablalba

Kommentar
Fra : surfsusan

Dato : 30-10-06 12:55

Hvis du vil se, hvordan din side ser ud i andre formater, browsere osv. er her en god website

http://www.anybrowser.com/

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 30-10-06 15:00

Hvorfor ikke blot laden websiden tilpasse sig bredden (skærmopløsningen) på skærmen.......?

Kommentar
Fra : severino

Dato : 30-10-06 17:38

Nu kan du jo lave siderne på to måder. Statisk og Dynamisk.

Med en statisk side, låser du siden fast med en fast bredde, hvilket er iriterende for de få der er tilbage på 800x600, så her er løsningen at du laver den i fx. to udgaver, og med en fælles indgangsside, som leder den besøgende hen på den rigtige side, alt efter dennes opløsning.

Med en dynamisk side, vil siden blot tilpasse sig den opløsning den vises på hos den besøgende. Det kan dog have den ulempe at tingene flytter rundt, alt efter opløsningen, men det er dog muligt at styre dette.