/ Forside/ Teknologi / Internet / E-Mail / Spørgsmål
10  bentjuul 3460
E-mail deling mellem flere PC
Fra : Henrik_i
Vist : 868 gange
50 point
Dato : 02-01-03 21:21

Hvordan deler jeg nemmest (og billigst) een e-mail konto blandt flere pc'ere på lokalnet?
Jeg har prøvet IMAP under Outlook Express, men den kan vist ikke dele et bibliotek på en anden pc (server).
mvh
Henrik

Kommentar
Fra : Smitty

Dato : 02-01-03 21:41

Hej Henrik_I;

Det er du absolut ikke den eneste der vil vide! Dog er det helt sikkert, at OutLook Express er fuldkommen udelukket, da det ikke kan installeres med mappen på et netværksdev.

Du skal først og fremmest have fat i en rigtig OutLook, som følger med i Office pakken.
Denne kan installeres, så mapperne placeres på en server, og der har også mulighed for at dele oplysninger via funktionen net-mapper. Jeg synes ikke det er den mest "smarte" løsning, men det kan fungere.
Helt perfekt bliver det, når den spiller sammen med Exchange, som netop har de muligheder du gerne vil have - til gengæld koster Exchange nogle kroner og stiller lidt "sjove" krav.

Du kan se på f.eks. tucows side efter mail programmer, som bl.a. kan håndtere POP3 konti, da jeg går udfra at du ikke har din egen mail-server stående med eget domæne.
Der var faktisk et program fra LANtastic, som kunne lave det samme som Exchange Server + den kunne håndtere POP3 konti. Du kan prøve at søge på nettet efter information om dette program. Så vidt jeg husker hedder det Xtra Mail

/MVH Smitty

Kommentar
Fra : Smitty

Dato : 02-01-03 21:51

Hej Igen;

Du kan ganske rigtigt gøre som Uffe29 skriver, men husk lige at du garanteret ikke har ubegrænset plads til mail, hvis du har en almindelige POP3 konto ved f.eks. TDC, Get2Net, osv.

Hvis du alene bruger ovenstående råd må du forudse, at du hurtigt løber tør for plads - og så modtager du ingen mails overhovedet før der er ryddet op! Enten skal du have et program der lokalt kan fordele post; eller hvis du vælger ovenstående skal du jævligt ind og manuelt slette. Ikke den mest sjove måde at gøre det på!

/MVH Smitty

Kommentar
Fra : Uffe29

Dato : 02-01-03 21:57

fis i kasketten
de ældste mails bliver automatisk slettet, man skal ikke manuelt slette, og man modtager fortsat mails !!!!

Kommentar
Fra : Uffe29

Dato : 02-01-03 22:01

det er rigtigt at hvis man tager på ferie, og kontoen fyldes, så bliver kontoen overfyldt og spærret for nye mails.
På "min" måde bliver "læst-flaget" sat, og den ældste mail bliver helt automatisk slettet

Kommentar
Fra : Uffe29

Dato : 02-01-03 22:07

Der er også en mulighed mere:
Hvis de andre computere i forvejen har en mailkonto, så kan man fra mange udbydere sætte den til at videresende (og beholde kopi) til andre kontoer

Kommentar
Fra : Henrik_i

Dato : 02-01-03 22:15

Tak for svarene,
Jeg er ikke interesseret i at hente webmails hver gang, så derfor vil jeg nærmere overveje Smittys forslag med at anvende Outlook i stedet.

Kommentar
Fra : Uffe29

Dato : 02-01-03 22:32

Henrik
Der er ikke tale om web-mail, det er en funktion som er direkte indbygget i outlook express. Der er tale om 1 flueben som skal sættes, og derefter ordner outlook express selv hele seancen med mail-serveren. så det kan ikke være nemmere

Kommentar
Fra : Smitty

Dato : 02-01-03 23:00

Hej Henrik;

Lad os lige få den uddybet en ekstra gang. Nogle udbydere har den facilitet, at de automatisk sletter den ældste e-mail, når der er fyldt op; men det er desværre ikke alle!

Rent basalt set, så er der mere logik i at anvende OutLook end OutLook Express, da man får flere muligheder stillet til rådighed. En af dem er bl.a. at man kan placere sin mail-box på en server og på den måde vil den altså medgå i en central back-up af serveren. Jeg sker af naturlige årsager ikke, hvis den er placeret på den enkelte PC.
Jeg går ud fra, at du skal bruge den i firma sammenhæng siden du taler om flere adgange til en konto, og derfor regner jeg også med at i har en procedure for back-up.

Hvis du anvender mit første forlsg med net-mapper, kan du lade jeres server hjemtagelse af mails centralt, og her opstille nogle regler for, i hvilke mapper de enkelte mails skal placeres. Disse mapper kan man så dele som net-mapper.
Bemærk du ikke kan dele Indbakke og Udbakke; men det er heller ikke noget problem, da du via før nævnte regler automatisk flytter indgående mails til andre bakker. Forsendelse klares selvfølgelig fra den enkelte PC, hvis Ind-/Udbakke også er placeret på serveren.

Du kan læse meget mere om dette i diverse billighæfter, og det er faktisk en brugbar løsning, hvis man ikke lige vil investere i en ExchangeServer.

/MVH Smitty

Kommentar
Fra : zonker

Dato : 02-01-03 23:34

Hej Henrik

Hvorfor sætter du ikke en gratis freeware mailserver op ?

Så beder du den hente posten på en mail-adresse og giver alle klienter adgang til den samme postkonto lokalt, eller også kpierer du den modtagne post ud på dem som skal have adgang til denne.

Kommentar
Fra : Henrik_i

Dato : 05-01-03 10:05

Jeg prøvede at installere Outlook med netmapper.
Problemet er at jeg grundlæggende kun har een e-mail adresse, som jeg ønsker alle pc'ere i lokalnettet skal dele (de er for så vidt ens opsat). Outlook forventer at hvis man deler netmapper, så skal det være med andre e-mail adresser.
Jeg vil tro det må være samme problemstilling, hvis jeg installerer en mailserver?
mvh
Henrik

Kommentar
Fra : Smitty

Dato : 05-01-03 11:12

Hej Henrik_I;

Når Netmapper ikke lige er løsningen; og jeg går udfra at du ikke vil bruge penge på en Exchange løsning; så kan du som Zonker foreslog sætte en Free-Ware Mailserver op. Hvis du kigger på www.kandu.dk/dk/spg/9616 kan du her få diverse svar på netop mailservere; samt mit eget "problem" omkring en flerbruger løsning.

Starup kom med alletiders link, og hans kommentar er her;
[citat]

Hej Smitty,

der er også nogle gratis Mailservere her... -->
http://www.webattack.com/freeware/server/fwmailserver.shtml

bl.a. denne her "Mailtraq4Free"... er meget rost... -->
http://www.mailtraq.com/mailtraq4free.html

det ska' lige siges jeg ikke har afprøvet nogle af dem, så hvordan de konkret funker har jeg umiddelbart ingen anelse om...

mvh.

Strarup
[code]

Jeg har prøvet at hente det pågældende program, og det ser rigtig "lækkert" ud; og meget enkelt at gå til.
Der definerer du din nuværende POP3 konto på "ydersiden" af programmet og på "indersiden" kan du så oprette mailadresser til brugerne på nettet. På den måde kan du nemt dele én konti mellem flere brugere - og alle har adgang til alle mail. Jeg tror den kan løse mit behov, og jeg tror bestemt det er et godt alternativ til dig.

.... go så lige en MEGET privat holdning: Kan du bruge ovennævnte, mener jeg det er Starup der skal have point for, at lede os på det rigtige spor.

/MVH Smitty

Accepteret svar
Fra : Smitty

Modtaget 50 point
Dato : 05-01-03 11:14

...... og dermed kan man lære, hvad der sker når man glemmer en skråstreg!

Der skulle ikke have stået kode nederst, men sådan er det når fingrene er hurtigere end .....

/MVH Smitty

Godkendelse af svar
Fra : Henrik_i

Dato : 05-01-03 20:38

Tak for hjælpen Smitty.
Jeg tror det må blive en mailserver som løsning.
mvh
Henrik