/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Hvalpe på er "ældre" tæve
Fra : modersvilje
Vist : 941 gange
100 point
Dato : 29-10-06 20:12

Vi har en tæve (stor hund ca 60 kg.) på 6 år,
og har talt om at prøve at lade hende få hvalpe!

Fordi vi har lyst til at prøve det,
og fordi at hun bliver MEGET hvalpe-syg ca 10 uger efter hver løbetid

Er hunden for gammel?
Vi har hørt at hunden helst ikke skal være over 3 år ved første kuld!

Og vi har også hørt at det er ligegyldigt,
hvis hunden kan blive gravid kan den også tåle en fødsel!

Har du/i gode eller dårlige erfaringer med "gamle" hunde og hvalpefødsler

MVH
Modersvilje

Kommentar
Fra : Angelica

Dato : 29-10-06 20:18

altså man siger det skal ihvertfald ikk være over 8 år gammel for så er det synd at lade de få hvalpe.. så 6 år tror jeg der er ingen farer.. men held og lykke da.. du skal nok få en del svar på dit spørgsmål..

mvh
angel

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 29-10-06 20:19

få lige tjekket hunden få sukkersuge har haft problemmet med tidliger hund nerveøsgravidlitet kan udvikle sukkersuge hos store hunde

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 29-10-06 20:22

Ps: jeg skrev ikke helt klart
at det er førstegangs fødsel for vores hund

MVH
Modersvilje

Accepteret svar
Fra : bevi54

Modtaget 110 point
Dato : 29-10-06 20:24

Er din hund sund og rask og ikke virker træt af dage, så ser jeg ikke der er noget i vejen for at i kan lægge hvalpe til.
Men i skal være klar over at det tager mange krafter fra hunden at gå med hvalpe og den efterfølgende tid hunden skal passe dem er også hårdt for den, den kan reagere sådan at den efter 3 måneder efter fødslen kommer til at se meget ældre ud, der kan komme hårændring med hvid pigmentering efter sådan en fødsel i den alder, i river nok et år ud af dens levetid.
Hvis i skønner at det er det vær, så find en god partner til hunden.
Er det en DKK HUND? altså en registreret med papirerne i orden, så skal i lige tjekke dens papirer for at der ikke er nogle restriktioner der først skal være opfyldt inden i går igang med at parre.
Er alle betingelserne på plads så skal i huske at lave en parringsattest og indsende den til dkk.
Med venlig hilsen Bevi54

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 29-10-06 21:54

Min veninde fik hvalpe på sin 5-årige tæve for første gang. Dels var tæven meget nervøs og uforstående overfor, hvad der foregik, -dels var fødslen ret hård og langvarig (selvfølgelig en søndag i sommerferien så det ikke var til at få dyrlægebesøg)-første hvalp sad fast og var skindød ved fødslen. Og sidst, tæven havde ikke ret meget mælk til hvalpene. De begyndte først at vokse for alvor, da de kom på tilskudsfoder.

Jeg ved ikke, hvor meget, der skyldtes den sene førstegangsfødsel, men jeg ville ALDRIG risikere det med Silke, der nu er 4½ år.

Hvis din hund er meget hvalpesyg, så lad hende sterilisere. Hun er alligevel ved at være i en alder, hvor der bliver større og større risiko for livmoderbetændelse, som kan slå en tæve ihjel i løbet af få timer efter de første symptomer har vist sig.

Og hvis I alligevel vil have hvalpe, så vælg en han, der er væsentlig mindre end tæven, og tal med dyrlægen om evt. indlæggelse i forbindelse med fødslen.

Kommentar
Fra : jkrjk2

Dato : 29-10-06 22:59

På DKKs opdrætterkursus lærte vi at grænsen er 5 år for førstegangsfødende, fordi deres bækken "kalker" til og de bliver meget usmidige i bækkenpartiet.

Jeannie

Godkendelse af svar
Fra : modersvilje

Dato : 30-10-06 07:54

Tak for svaret bevi54.

Det var et flot og meget uddybende svar!
Pga.det har vi har vi aflyst at lade hende få hvalpe,
det er en ægte hund, men da hun er den eneste i Danmark,
ville vi have lavet et kuld uægte hvalpe bare for at beholde en selv!!!!
Dette vil jeg ikke udsætte min smukke hund for, så hellere købe en hvalp til "hende" og os.

Hvis du vi se hvor smuk hun er:
www.sitecenter.dk/sarplaninac

MVH
Modersvilje

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 30-10-06 10:02

Hej
Det var en smuk tanke i har givet jeres hund og nok også bedre for hunden.
Mvh Bevi54