/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Din alderdom
Fra : disken
Vist : 975 gange
100 point
Dato : 29-10-06 18:52

Du er ene, og kan ikke passes hjemme mere, hvad gør du/ vil gøre.
Tænker på personlig hygiejne o.s.v
Lader du dig flytte på et hjem, hvor du bare ligger og visner.
Og så er der sikkert også diverse ''forbud'' så som ingen røg eller en enkelt øl til maden, medmindre man bliver kørt ud på gaden i en seng, væs-go og ryg.

Eller findes der ikke andet, tænker ikke på en overdosis, af et eller andet.
Tanken er Teoretisk, men vil gerne høre om alternativer.

Ment rimeligt alvorligt.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 29-10-06 19:22

Flytte til en ældrevenlig bolig hvis du er gående, så kan du få "fornøden" hjælp til mange ting?
Men er du sengeliggende, såå, er plejehjem nok eneste løsning.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : disken

Dato : 29-10-06 19:41

Tænker på fremtiden, og har hørt/ ved alt om disse pleje/ forvarings foranstaltninger.
Men kan det passe, der ikke findes bedre, i lille DK.
Har engang hørt om private HJEM, men med bedre ''service'' men det var i gamle dage, før ALT blev nedlagt og skulle indgå i det Offentlige system.
Om der skal betales for det, kan vel være lige meget, da man ikke har de helt store ønsker,
bortset fra en cigar og en øl eller 2.

Det jeg nærmest kommer mit spørgsmål, er Hospis ??? hvor der i det mindste bliver udvist EN form for respekt for at man ligger og laver i sengen/ eller det enkelte menneske.

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 29-10-06 19:58

Jeg vil gerne forberede mig før, jeg bliver så gammel.

Flytte i et oldekolle, hvor vi kan hælpe hinanden, og modtage minimum af hjælp fra det offentlige (selvom vi selv betaler for det......og har gjort det hele livet...)

Hanne

Kommentar
Fra : cjaab

Dato : 29-10-06 21:07

Jeg er nu ikke så bange for at visne og blive glemt på et plejehjem. Vi bestemmer jo selv (til dels) hvordan vi vil have det... Så stem egoistisk til valg og glem resten... Ellers går det ud over s selv i sidste ende...

Kommentar
Fra : disken

Dato : 29-10-06 21:18

Citat
Jeg vil gerne forberede mig før, jeg bliver så gammel.
Flytte i et oldekolle, hvor vi kan hælpe hinanden, og modtage minimum af hjælp fra det offentlige (selvom vi selv betaler for det......og har gjort det hele livet...)

Godt ord igen, har forberedt mig hele livet.

Men tror selv. st dem du bor sammen med, på et TISSEPUNKT, ikke gider mere, eller også er du bare irriterrende at have/ passe, men du er inde på det rigtige.

Men som du selv skriver, hvor finder man ''denne'' bolig/ mennesker henne, NU OMDAGE.
Når man kan læse sig til, at unge mennesker ikke vil passe ældre mennesker, men sparer op til deres egen DITTO.

Tror der skal en NYTÆNKNING til, før det problem bliver løst, også for mennekerne, der bare er hjemløse, og har et eneste ønske--- at blive respekteret som et menneske, ikke en BUMS,
der muligvis gik fra familie og andet godtskab, bare for at give SIN egen familie chancen for et bedre liv, med et andet menneske, men det er VIST længere ude, end det jeg tænkte mig, eller?

Kun for at skabe en lille debat, for at det er for visse ER -----uundgåeligt.
Så jeg lader den stå åben lidt endnu.
Og håber du finder de RETTE.

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 29-10-06 21:24

Det er nærliggende at tale med sine venner om et oldekolle - folk man kender godt.

Evt. annoncere efter folk, der også tænker på et oldekolle.

Lære hinanden at kende nu, og finde ud af, om man vil kunne lave det sammen, når den tid kommer.

Kommentar
Fra : disken

Dato : 29-10-06 21:31

Jo, meningen er i orden, men kender ikke mange, der gider/ orker den livsform/ førelse.
Og jeg kunne ikke tænke mig det, at skulle være afhængig af andres, HUMØR
Håber du forstår, meningen er eller god nok, men man skal passe på, med det, du tænker på, det kunne være det kun var for pengenes/tilskud og andet´s skyld, skal lige se Film på Tv2, så vender lige tilbage.

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 100 point
Dato : 29-10-06 22:05

Man kommer jo ikke på oldekolle hvis man er hjælpeløs sengeliggende, desuden heller ikke på hospice.
Desuden er der tit lange ventetider til hospice.

http://www.ankerfjord.dk/default.asp?id=168 Citat:

Hvem kan komme på hospice:

For at komme på hospice skal man være uhelbredeligt syg. Den helbredende behandling skal være afsluttet, så pleje og behandling fremover vil være af lindrende karakter.

Årsager til indlæggelse kan være:

Indlæggelse med henblik på livets afslutning
Indlæggelse til symptomlindring
Indlæggelse til aflastning
Indlæggelse til rehabilitering
Hospiceophold er gratis for alle borgere.

Der er frit Hospicevalg i Danmark, hvilket kan sidestilles med frit sygehusvalg.

Ved visitation til Anker Fjord Hospice tages der stilling til indlæggelse ud fra følgende kriterier:

At patienten selv ønsker indlæggelse på hospice
At den helbredende behandling er afsluttet
At patienten er velinformeret om og indforstået med, at det nu drejer sig om lindrende behandling, og at fortsat kurativ indsats er udsigtsløs.
At patienten er i den terminale fase, dvs. døende.
Når der er plads på Anker Fjord Hospice foretages en prioritering blandt henvisningerne af det tværfaglige team.

Vi kan altid diskutere vores behandling af vore ældre, også på plejehjem, men at det altid er dårligt, er vist en overdrivelse. Men tit er vores frygt, for at komme til at sidder der og "kigge", i virkeligheden en form for dødsfrygt.
Der er da stadig gode plejehjem, hvor du kan få god pleje, med mange aktiviteter.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 29-10-06 23:07

Nå, men skal vi så ikke bare mødes på Ringgadebroen, når vi synes, vi har fået nok?

Kommentar
Fra : disken

Dato : 29-10-06 23:42

pallebhansen
Har siden 1984 forbandet regeringens flygtninge politik, de nedlå en/ et afdeling der hørte under mit Amt, og lavede det til et flygtninge center, som blev brugt et ½ år, så blev det solgt videre, expro?? et eller andet, men det endte med, at der blev lavet byens første Hospice !
Men synd for de mennesker, der brugte den lille Lokale afdeling af det Hospital, det hørte under - da der var alt, nærvær, ømhed og tid, for ikke at sige, det var Lokale Nonner, der drev butikken, så der blev passet på indboérne.
Men tiderne skifter desværre, hvilket kun kan blive værre.

Dengang 1984.
Om man var troende eller ej, det var de ligeglad med, de passede på OS.
Mener at huske, at der lå mange - idag få småbørn på afsnittet.
Og alle var uhelbredelige syge af canser, og/ eller datidens pest AIDS.

Håber den bliver forstået som skrevet.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 30-10-06 16:51

Camillasmoster, du mener vel ikke det jeg tænker, om Ringgadebroen.
http://www.aarhuskommune.dk/portal/erhverv/kort_og_tal/bykort_fotos/billed99_10_2
Og hvorfor skal jeg køre helt derop, og hvem skal hjælpe mig med det, hvis jeg er sengeliggende, plejehjemmet gider nok ikke. Det er der ikke midler til i Horsens Kommune.
Desuden har jeg nok glemt det når jeg "bliver" senil. Hva var det egentlig vi snakkede om?

disken, (Laserdisken hæ hæ)
Har siden 1984 forbandet regeringens flygtninge politik, de nedlå en/ et
Har siden 1984 forbandet regeringernes flygtninge politik, de nedlagde en
Det er da godt det blev hospice, dem er der jo mangel på !
Forøvrig mindes jeg med gru, da jeg som lille blev lagt i en seng, uden et ord fra nonnen, på Sant Marias hospital. Så kom hun og trak mig op af en lang mørk trappe, midt om natten.
Så greb hun mig bagfra, og holdt en klud æter for min næse, og inden bevistheden svandt ind så jeg en lille ond mand med et pandespejl. Nå nok om det, det var mine polypper der skulle fjernes, og det skal jeg love for de blev.

VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 30-10-06 18:31

Jo Palle, jeg mener, det du tror.

Hvis det virkelig ser så håbløst ud, vil jeg godt selv bestemme, hvor og hvornår, det skal ske

Det vil jeg også gerne alligevel...

Kommentar
Fra : gribben1

Dato : 31-10-06 01:40

M.h.t hospice sorterer de med meget hård hånd ansøgerne til de få ledige pladser der er - en ting som kræft prioriteres højt, da man ved der er begrænset levetid i modsætning til andre sygdomme, hvor prognosen er mere variabel.

Min mand passede sidste år sin kusine i ca. 14 uger i hendes hjem, rigtig godt hjulpet af hjemmeplejen og den lokale læge, der absolut ikke var karrig med smertestillende midler, og sådan skal det bare være.
Det var ingen dans på roser for nogen af os, men alternativet var sygehuset - alene.
Der var absolut ingen plads på Skt. Maria hospice i Vejle (der faktisk betjener hele Jylland med ganske få sengepladser.)

Når alt kommer til alt er vi slet ikke så dårlig stillet med den hjemmepleje, der stilles til rådighed sammen med den smertelindring, der vitterlig gives.
Ingen af os ønsker at dø alene, men eftersom så mange i dag vælger at bo alene, må det jo blive konsekvensen i den sidste ende, hvis ikke man ønsker afslutningen på sygehuset.

Livet er en seksuelt overført sygdom, der ender med døden.

Kommentar
Fra : disken

Dato : 01-11-06 21:06

Citat
Forøvrig mindes jeg med gru, da jeg som lille blev lagt i en seng, uden et ord fra nonnen, på Sant Marias hospital. Så kom hun og trak mig op af en lang mørk trappe, midt om natten.
Så greb hun mig bagfra, og holdt en klud æter for min næse, og inden bevistheden svandt ind så jeg en lille ond mand med et pandespejl. Nå nok om det, det var mine polypper der skulle fjernes, og det skal jeg love for de blev.

Hvis alt BARE gik så langsomt, HæHæ
kender du mit AMT / Nord - før sidste sammenlægning - eller er det bare en personlig NONNE.

Kunne da huske, fra GAMMel tid, at de var da ikke bange for, at GIVE en hånd med (/%(!%"#=!
UPS, og så siger de damer ikke er trængen¤¤¤¤

Kommentar
Fra : disken

Dato : 01-11-06 21:13

Men ikke helt hvad jeg havde tænkt PÅ, da alle ''anstalter'' mere eller mindre giver en HÅND med til YOU NAME IT, men hvad F______ men tager sgu da alt med- eller´s er man sgu da DUM.

Laserdisken, kender du DEN. - Kunne være jeg kom forbi dig, med en gammel Whiskye/ i...

Kommentar
Fra : disken

Dato : 01-11-06 21:14

Glemte denne-
HOST ####

Godkendelse af svar
Fra : disken

Dato : 01-11-06 21:41

Tror det var i den mening det bør siges, men TAK.
Det bliver vel THE MENING MED LIVET, men ville have en bajer.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 02-11-06 23:49

Fint, men hvad konkluderer vi, skal vi tage nonnerne, eller skal vi lade dem tage os.
De har i hvertfald taget røven på mig en gang.
Nåå, nej det var i den anden ende.
VH Palle Hansen