/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Vaskemaskine slår el-sikring
Fra : hcnhcn
Vist : 3131 gange
20 point
Dato : 29-10-06 17:37

Min Bauknecht vaskemaskine WA 7337 (eller 3773) fra 1999 får HFIrelæ til at slå fra. Der sidder ikke noget fast i filteret. Når vaskemaskinens program forsøges at sættes igang igen, slår HFIrelæ fra igen. Hvad er der mon galt? Kan det betale sig at få en tekniker til kigge på det?
Vaskemaskinen fungerer ellers upåklageligt på 7. år og den vasker dagligt.

På forhånd tak.

Hans

Accepteret svar
Fra : stig54

Modtaget 30 point
Dato : 29-10-06 18:17

Når et hfi relæ slår fra er det fordi nogt af strømmen forsvinder til jord eller et andet sted, altså noget unormalt. I dit tilfælde en fejl på vaskemaskinen, en overgang til stel måske.
Havde det derimod været en sikring der gik så er det overbelastning af gruppen. (sikringen)
Det er svært at svare på om det kan betale sig at reparere oftest kan det ikke. En elektriker koster over 400 i timen og han laver den ikke hos dig så kommer reservedelene til hvis han kan finde fejlen.
Jeg havde købt en ny. 7 år er meget for en maskine idag den har måske kun et par år tilbage før der går noget andet. Det var kun i gamle dage at de holdt i tyve år.

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 29-10-06 18:32

der er 2 ting der typisk kommer efter nogle år og som netop får den til at tage hfi relæ
enten er der slidt hul på en ledning der ligger over en kant i bunden af maskinen , eller den er utæt ved pumpen eller en af gummislangerne der forbinder pumpen
kan være svært at finde , da det tit kun sker under pumpning eller centrifugering

Kommentar
Fra : hcnhcn

Dato : 29-10-06 19:38

Tak for svarene. HFIrelæ har tidligere sået fra, når der har været en mønt eller lignende i filteret. Er det muligt at dette igen er årsagen, men mønten nu findes et andet sted i maskinen?

mvHans

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 29-10-06 19:43

Næppe sandsynligt.
Uden strøm på kan du kontrollere om pumpen kan køre rundt ved at dreje på plastchjulet helt inderst når du har filteret ude, der kan sidde noget på tværs en tandstikker el.lign. men du ved ikke om den kører når maskinen er tændt.
Det kan også være en mus der er ristet derinde og kortslutter, det kan være så meget.
Køb en ny.

Godkendelse af svar
Fra : hcnhcn

Dato : 29-10-06 19:46

Tak for svaret stig54. Jeg har lige tilføjet et tillægsspørgsmål, hvis du gider kigge på det.

mvHans

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 29-10-06 19:59

er det i starten af programmet ? der hvor den skal varme vandet op eller er det midt i programmet der hvor den skal pumpe vandet ud eller er det når den skal centrafugere prøv at ringe hertil http://hvidevaredele.dk/shop/default.asp ring til dem mange gange kan de hjælpe

Kommentar
Fra : hcnhcn

Dato : 29-10-06 20:05

jeg er overbevist om, atjeg ikke har ristet en mus derinde. Jeg tænkte bare på, om det er en god ide, at jeg selv prøver at skille maskinen og går på opdagelse. Hvor skal jeg i givet fald lede efter årsagen?

mvHans

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 29-10-06 20:09

1. hvorlangt inde i programmet er den når den slå relæet?

Kommentar
Fra : hcnhcn

Dato : 29-10-06 20:17

jeg vil tro den er i den første halvdel af programmet, jeg mener ikke, at det er ikke i forbindelse med centrifugering.

mvHans

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 29-10-06 20:21

kan være varmelegmet den er gal med ring til http://hvidevaredele.dk/shop/default.asp ring

Kommentar
Fra : hcnhcn

Dato : 29-10-06 20:29

Jeg siger tak for svarene stig54, bredker, rotw.
Jeg kæmper videre med "dyret" i morgen. Måske vender jeg tilbage med flere dumme spørgsmål.

mvHans