/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
årlig afgifter på varevogn
Fra : risvej07
Vist : 502 gange
50 point
Dato : 29-10-06 16:12

jeg vil gerne vide hvad det koster at køre en varevogn med en total vægt under 2000 kg. i privat kørelse

mvh
poul

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 29-10-06 16:24

Det kan ikke umiddelbart besvares.
Der er forskel om det er diesel eller benzin?
Er den på guleplader?
Er det betalt moms?
Grøn afgift afhænger af hvad den kører pr. liter.
Der er flere ting der spille en rolle.
Det bedste svar får du ved at ringe til motorkontoret og have de omtalte ting klar.

Med venlig hilsen
hawaii7

Kommentar
Fra : risvej07

Dato : 29-10-06 16:28

den er på guleplader og der er betalt moms

Kommentar
Fra : disken

Dato : 29-10-06 16:33
Accepteret svar
Fra : disken

Modtaget 60 point
Dato : 29-10-06 16:34

Biler på gule plader

Registreringsafgift
For biler (varebiler og mindre lastbiler) med tilladt totalvægt ikke over 2 t og visse biler med totalvægt mellem 2 t og 4 t, som utvivlsomt er konstrueret og indrettet til godstransport, udgør afgiften 0 kr. af de første (2006: 15.500 kr.; 2005: 15.100 kr.) og 95 % af resten1). For andre nye biler samt for biler, der har mistet deres identitet, med tilladt totalvægt over 2 t, men ikke over 4 t, som utvivlsomt er konstrueret og indrettet til godstransport, udgør afgiften 0 kr. af de første 34.100 kr. af den afgiftspligtige værdi og 30 % af resten. For biler over 3 t kan afgiften dog højst udgøre 56.800 kr2).

Gulpladebiler må ikke anvendes til transport af personer uden for førerrummet3).

Vægtafgift
Der skal betales vægtafgift af biler på gule plader4). I det omfang gulpladebiler anvendes privat, skal der desuden betales tillæg for privat anvendelse5). Dette tillæg udgør pr. år:

Totalvægt indtil 2 ton: 900 kr.
Totalvægt over 2 ton: 5.040 kr.

For biler på gule plader som anvendes blandet privat og erhvervsmæssigt, betales tillæg med 50 pct. af tillægget for udelukkende privat anvendelse6).

Moms
Moms vedrørende anskaffelse af gulpladebiler med en tilladt totalvægt på højst 3 tons kan ikke fradrages, medmindre køretøjerne udelukkende bruges i forbindelse med virksomhedens momspligtige leverancer7). Der kan derfor ikke ske fradrag af moms, hvor en bil på gule plader anvendes blandet privat og erhvervsmæssigt.

Der kan derimod fradrages moms vedrørende drift af en sådan gulpladebil uanset bilen kun delvis anvendes til fradragsberettigede formål i virksomheden8).

Godkendelse af svar
Fra : risvej07

Dato : 29-10-06 16:37

Tak for svaret disken. den grønneafgift + 900 kr det er nemt

Kommentar
Fra : disken

Dato : 29-10-06 16:37

Det da IKKE der.

Kommentar
Fra : disken

Dato : 29-10-06 16:39

Håber du kunne bruge det, og takker.

Kommentar
Fra : disken

Dato : 29-10-06 16:41

Citat
Vægtafgift
Der skal betales vægtafgift af biler på gule plader4). I det omfang gulpladebiler anvendes privat, skal der desuden betales tillæg for privat anvendelse5). Dette tillæg udgør pr. år:

Så må vægt afgiften da lægges til, eller ?