/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
forbrug på censor
Fra : CCjunior
Vist : 992 gange
100 point
Dato : 29-10-06 15:33

har hørt at en censor har et forbrug på ca 7w.
Kan man få noget dokumentation på det ?

junior

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 29-10-06 15:59

Det står angivet på censoren.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 29-10-06 16:05

Nogle censorer forbruger 4 - 10 milli-amp. alt efter hvilken tilstand de er i.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 29-10-06 19:53

det kraver du fortæller os produktet den sidder i

Kommentar
Fra : CCjunior

Dato : 29-10-06 22:47

det er en genneralisering.

Det hjælper jo ikke noget hvis censoren bruger 9watt og man kun har en 7 watts pære i.. så er det jo en skidt invistering.
Så vidt jeg kan se på vores lamper, så står der intet om forbrug.
Jeg har fået oplyst af en elektrikker at de bruger 9watt, men er nu noget skeptisk. syntes det lydder helt tåbeligt. Men tilgængæld, så er det ikke noget der bliver oplyst nogen steder, og det er da lidt underligt..

Junior

Accepteret svar
Fra : berpox

Modtaget 100 point
Dato : 30-10-06 04:09

En censor har en typisk lærerlønning - og må nok sætte sit forbrug efter dette

En sensor derimod (hvis vi altså snakker f.eks. en bevægelsessensor), har et typisk årligt forbrug på 9kWh jf. SEAS-NVE.

http://www.seas-nve.dk/Privat/Energiraadgivning/Energisparehus/Udendors.aspx

- kig under afsnittet for bevægelsesmeldere

Dette svarer til en tomgangseffekt på ca. 1W

1W · 24h/døgn · 365døgn/år = 8760Wh/år = 8,8kWh/år

Kommentar
Fra : peterpyt

Dato : 01-11-06 15:13

Nu ved jeg ikke hvilken type sensor der er tale om - men Servodan oplyser i deres hovedkatalog om deres produkters forbrug.
Eksempelvis har en bevægelsessensor type Servodan 41-227 et effektforbrug som er mindre en 1W. Denne type sensor er ret udbredt.
En Servodan bevægelsessensor type 41-222 har et eget forbrug på 1,3W.
Til orientering kan oplyses at et skumringsrelæs eget forbrug også ligger omkring 1W (Servodan 41-047)
mvh
Peter..

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 01-11-06 22:06

Lige lidt pernittengrynsagtigt, men alligevel:

Effektforbrug måles i Wh (altså den energimængde der er omsat i sensoren over en given tid)
1 Wh = J/s·3600s/h·1h = 3600J
1 kWh = 3.6×10^6 J = 3.6 MJ

Effekt måles i W = J/s (den energi der optages pr. tidsenhed)
1 W = 1 J/s
1kW = 1 kJ/s

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 16-11-06 18:40

Hej CCjunior - er dit spørgsmål mon ikke både besvaret og tilstrækkeligt belyst?

Godkendelse af svar
Fra : CCjunior

Dato : 16-11-06 18:55

Tak for svaret berpox.