/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Fugt, skimmel og skimmelsvampe
Fra : spimmer
Vist : 2901 gange
200 point
Dato : 29-10-06 13:48

Hej.
Min datter har en lille kælderleljighed. Efter at sommeren er der blevet så fugtigt, at alt hvad der er i nærheden af gulv og vægge bliver dækket med skimmel og skimmelsvampe.
Udlejeren er flere gange gjort opmærksom på problemerne. Han har prøvet fra badeværelsessiden af (Det varede flere måneder, inden han fik taget sig sammen - og mindst lige så længe inden han blev færdig).
Men det har hjulpet i badeværelset, men bare sendt problemet ind i datterens værelser. Hender nøbler ting er efterhånden helt ødelagt. Nu orker hun ikke mere - hvad kan hun gøre? Det er nødvendig vis noget, hvor der hurtigt skal ske noget, da hendes astma, som ellers var under kontrol, er vendt tilbage - bare meget værre end tidligere.
mvh
spimmer.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 29-10-06 13:56

meld udlejeren til politi og lokale boligmyndugheder!
mvh
pbp

Accepteret svar
Fra : punkler

Modtaget 210 point
Dato : 29-10-06 14:13

Hejsa...
Vi har samme problemer i vores lejemål (dog ikke så slemt som ved din datter). For at få udlejer til at "lytte" på os (hvilket mange gange kan være MEGET svært) har vi måtte indbringe sagen for husklagenævnet. Dette har medvirket en nedsættelse af huslejen. Prøv at kontakte LLO (lejernes landsorganisation (http://www.lejerneslo.dk)), de hjælper meget gerne. Det skal lige nævnes, at indbringelse af en sag for husklagenævnet ikke er særligt omstændigt.

Skimmelsvamp er iøvrigt ikke noget man skal lege med, det kan give sundhedsskadelige konsekvenser så som fx. astma og alergi. Hvis det er så slemt som du beskriver, havde jeg flyttet.

Håber i finder ud af det - husk at i ikke skal finde jer i hvad som helst!!

Mvh.
Thomas

Kommentar
Fra : punkler

Dato : 29-10-06 14:24

Skriver lige linket igen, der er fejl i det andet

http://www.lejerneslo.dk

Kommentar
Fra : spimmer

Dato : 29-10-06 14:53

Hej.

Tak for hjælpen indtil videre. Jeg vil gerne udvide lidt: Kan hun deponere huslejen, for at lægge pres på udlejeren, uden at komme galt af sted? Hvis ja: Hvordan gør man det i praksis?

spimmer.

Kommentar
Fra : punkler

Dato : 29-10-06 16:52

rent juridisk ved jeg ikke hvordan man bør deponere huslejen, men det er ihvertfald vigtigt at udlejer får oplyst (via af anbefalet brev), at huslejen "er betalt".

Men inden du gør noget, så ring lige til tidligerenævnete LLO, de har mange af disse sager liggende. - Kan du ikke selv køre sagen, kan LLO også gøre det for dig.

Husk iøvrigt altid at kommunikere med udlejer via brev(med dato) - specielt med sådanne sager, da de kan være nyttige i det videre forløb.

Personligt ville jeg ikke deponere huslejen, får du medhold i klagen til husklagenævnet, vil du få del af huslejen tilbage som der er betalt for meget - med tilbagevirkende kraft.

Thomas

Kommentar
Fra : punkler

Dato : 29-10-06 17:20

kommer lige med en rettelse, det hedder ikke husklagenævnet men huslejenævnet

Kommentar
Fra : mingg

Dato : 30-10-06 07:06

se da og få hende til at flytte hurtigst mulig, skimmelsvampe kommer igen hvis der ikke gøres noget DRASKISK , det ver jo hendes helbred det går ud over.og så kan i jo slåds med udlejer bagefter

Kommentar
Fra : spimmer

Dato : 30-10-06 07:23

Hej.
Hun ER ved at blive flyttet, men hun skal jo gerne så "uskadt" derfra som muligt. Tak for alle jeres gode råd og ideer. Jeg overvejer hvem, der skal have pointene.
mvh
spimmer.

Godkendelse af svar
Fra : spimmer

Dato : 30-10-06 16:26

Tak for svaret punkler.