/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
maxi vårdt tændrør
Fra : klamtango
Vist : 1389 gange
50 point
Dato : 29-10-06 08:28

min puch maxi starter fint trækker dårligt køre kun 20 km timen
tændrør er vårdt tænding er stillet
dysse er skiftet 40-46
nål er rykket i 4 forskelligt pos.(4kantet kab.)
ny ustødning
kan i hjælpe en ny bruger??

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 29-10-06 08:42

luftfiltret kan være stoppet så den ikke får luft nok

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 29-10-06 08:43

prøv evt. at køre en tur uden luftfilter så vil du opdage om det er der problemet ligger

og er din knallert helt lovlig

Kommentar
Fra : NoShyGuy

Dato : 30-10-06 16:36

hvor meget olie blander du i benzinen og hvad mærke er olien?

Kommentar
Fra : klamtango

Dato : 30-10-06 17:14

tak for jers svar

luftfilter er ok har også prøvet at begrense luften, og køre uden filter det bliver ikke bedre

knallerten er lovlig nyt af det hele cyl-tops-stempel-leje-pakdåser mm.

jeg kører med 4% olie mærke ukent
kan det tænkes det er årsagen med farten - vårdt tændrør?

jeg kender ikke kab. den 4 kante der er 2 dysser i, stråle og tomgangsdyssen
tomgangsdyssens hul er støre end stråledyssen er det rigtig eller er der "pillet" ved den.

knallerten er sammlet af flere så den har alrdrig kørt "sammen"

god aften "den nye bruger"

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 30-10-06 17:52

den skal da vist også kun køre på 2% olie eller

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 50 point
Dato : 30-10-06 18:44

Du bør køre med 2,5 % olie, men selv med 4% skal den køre ordentlig.
Se efter at den er tæt ved bundpakningen mellem cylinder og krumtaphus.
Ligeledes at skruerne er spændt ordentlig mellem karburatorstudsen og cylinderen, og at der er en god pakning.
Tændingen skal stå så de 3 skruer på tændingspladen står i midten af deres aflange huller, og platinerne skal kun åbne 0,4 mm, da det har stor betydning for tændingstidspunktet.
Tomgangsdysen er en fast bestanddel af karburatoren, så den kan ikke ændres, og er jo heller ikke en dyse som hoveddysen, som du kan se igennem. Desuden har hoveddysen et bestemt nummer, feks 44, som står på siden af den.
Dit problem kan være at "Luftskrue for karburtor" er skruet for langt ud, den skal forsiktig skrues i bund, og derefter 1,5 omgang ud.
Tit er problemerne med Maxi, at udstødningsrøret er stoppet, af gamle udstødningsrester og olie, så køb et nyt udstødningsrør, de er latterlig billige. Men du kan som forsøg skrue møtrikken af i enden, og trække "indsats for udstødning" ud.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 30-10-06 18:49

Desuden skal du trække benzinslangen af ved karburator, og tjekke at benzinen kommer hurtig nok ud fra tanken. Og så skrue skruen af på siden af karburatoren så karburatorens benzinstud kan tages af, herunder sidder der et filter, som helt sikkert er snavset:
http://www.thansen.dk/product.asp?c=766538118&n=1709621276&pn=1709622513
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : klamtango

Dato : 30-10-06 19:03

tak palle

pakninger er afprøvet det hjalp lidt
tænding er ok har prøvet andre just. men er stille igen
luftskrue er afprøvet ingen mærkbar ændring
udstødningen er ny har også været løsnet

der står noget med 35 på den faste dyse (bladningen)men hulet er stører en spisedyssen som er46
jeg kenner ikke den 4 kantet kab.
jeg søger efter den runde måske er det løsningen

klamtango

Kommentar
Fra : klamtango

Dato : 30-10-06 19:07

tak palle
benzin tilførsel er ok

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 30-10-06 22:59

Du kunne jo hælde lidt ren benzin i tanken, og ryste knallerten, for at få blandingen mindre fed. Nu er det vel alm. 2-takts olie?
Hvis stempelet vender forkert, kan det også give problemer, for man skal huske at pilen ovenpå stempelet skal pege mod udstødningsrøret, altså nedad på en Maxi.
Og det skulle vel ikke være sådan at nålen som er fastgjort med en clips sammen med gasspjældet, sidder løs, så den ikke længere følger gasspjældet op og ned når man bruger gashåndtaget.?
Clipsen skal sidde i nålens andet hak foroven.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : klamtango

Dato : 01-11-06 18:14

det er ok

måske skulle jeg prøve et værksted men de kender nok ikke de gammle modeler

skriv endelig

Kommentar
Fra : lianes

Dato : 02-11-06 10:30

hej hej.
min søn er næsten 100% sikker på at du skal skifte simmerring,den suger falsk luft ind i motor.derfor den lave fart. vh lianes

Kommentar
Fra : klamtango

Dato : 02-11-06 16:05

ok prøver at krontroler den

Godkendelse af svar
Fra : klamtango

Dato : 06-11-06 17:41

Tak for svaret pallebhansen.

Kommentar
Fra : klamtango

Dato : 03-12-06 13:28

ny info efter at have skifte kab. til en anden fant jeg ud af det var det nye stempel
der var forkert længde var 55 mm det skulle være 52,5 det fremgik ikke i kataloget
fra t-hansen den trækker som en ny knallert "et godt råd er tykke pakniger ved insugning og bag cyl.
ved motor hus da man ikke kan hører om de er utætte"

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 03-12-06 13:44

Ja, det er rigtigt at der er forskel på den gl. og den nye models stempler, men det fremgår dog i kataloget, hvis man da bemærker dette:
http://thansen.dk/product.asp?c=781798072&n=1709621119&pn=1709621461
http://thansen.dk/product.asp?c=781798072&n=1709621230&pn=1709622366
VH Palle Hansen