/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Grænse for RAM-mængde
Fra : jabogo
Vist : 438 gange
100 point
Dato : 28-10-06 15:01

Hej
Kan nogen fortælle mig, om det principielt til hver en tid og på hvilken som helst PC vil optimere hastigheden på den ved at sætte det maximale antal RAM i, som bundkortet understøtter. For rammene er vel ikke altid 100% udnyttede under arbejde eller spil eller hvad man nu laver.

Kommentar
Fra : risper

Dato : 28-10-06 15:12

Du kan på i-nettet finde et utal af diskussioner om dette emne og folks formening om, hvad max antal mb ram de forskellige styresystemer formår at udnytte. Hvis du har råd så fyld dine dimm slots op til det bundkortet er skabt til

Kommentar
Fra : severino

Dato : 28-10-06 15:13

Ved maximalt ram opnår man en gang imellem en øget hastighed. Det er oftest der hvor softwaren er meget ramkrævende, at man kan mærke forskellen.
Nogel PC'er bruger også ramplads til grafiske formål, men det ses nu om dage ikke så meget mere, da grafikkortet i dag, har sin egen hukommelse.
Når der er for lidt ram i maskinen, vil der ofte ske det, at der bruges noget af harddisken som midlertidig ramplads, hvilket vil tage toppen af farten.
Så maximal ram af samme slags og hastighed, er en fordel, men ikke en nødvendighed.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 28-10-06 15:20

Moderne styresystemer som winxp og det kommende Vista udnytter RAM optimalt, så med et 32 bit winxp vil det være en fordel med den max RAM som styresystem og bundkort understøtter (op til 4 GB RAM) Et RAM lager vil altid være langt hurtigere end f.eks en harddisk! At man så ikke altid kan måle det via benchmark er en anden sag, men winxp bruger osse RAM til baggrundsbehandling af data, så osse her er det en fordel med max RAM da styresystem så kan bruge og styre RAM til multitaskning (igen langt hurtigere end den virtuelle RAM styresystemet har reserveret til samme brug på harddisken)!

Men her er lidt langhåret læsning http://home19.inet.tele.dk/vikinger/PcViden/Processor.htm

Kommentar
Fra : severino

Dato : 28-10-06 15:29

Nemlig tedd!
XP har den fordel, at den frigiver den ramplads som ikke mere bruges.
Min gamle PC med 98, har dette problem, at rammen kan blive opbrugt. Men her har jeg så et program Turbo Mem som holder øje med det, og cleaner op i rammen, når den ikke er i brug mere.
Det er gud-ske-lov en af de gode ting ved XP!

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 28-10-06 16:14

Jeg har 4 gig ram(433mhz) installeret
Bios ser 4 gig
Xp Pro kan kun se 3 GiG inde i systemet(normalt)
De to gig bliver brugt normalt af programmer o.a .
De øvrige 2 GB er reserveret til systemet og f.eks.
hardware operattioner I/O o.a
alle ram bliver brugt det kan jeg se på rammene's lys dioder-
Udemærket beskrivelser>
The Virtual-Memory Manager in Windows NT

http://msdn.microsoft.com/library/default.asp?url=/library/en-us/dngenlib/html/msdn_ntvmm.asp

Windows XP, 2000, NT4 Performance

http://smallvoid.com/tweak/winnt/tweak.html

http://smallvoid.com/tweak/winnt/tweak.html#PAGEPOOL
Manse9933

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 28-10-06 16:25

tidligere kun Nt i mange tilfælde(kommer an på system opsætning) kun se 2 gig men efter sp2 er PAE indstillet
som standart og win XP/pro kan se 3 gig i systemet.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 28-10-06 16:40
Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 28-10-06 16:59

jeg har kun 4 gig fordi jeg har tænkt mig at opdaterer til 64 bit styre system på et tids punkt(lidt fremtids sikring) Linux/vista ultimate(fuld udnyttelse af ram) sidste kommer and på deres OEM licens udformning,der er ikke nogen årsag til at have 4 gig i et 32bit system,fordi det ikke udnytter ramene optimalt,jeg kan godt mærke en foreskæl (multitasking,med ram krævende programmer)men på hastigsiden siden er det minimalt(32 bit system er det optimalt med 2 gig,man kan bedre OC).

Kommentar
Fra : jabogo

Dato : 03-11-06 22:49

Mange tak for svarene - har været lidt fraværende de sidste dage. Men hellere sendt end aldrig
Jeg er da blevet lidt klogere..........

Kommentar
Fra : severino

Dato : 04-11-06 00:01

Fraværende ??? - Du mener vel at alt RAM er opbrugt for tiden
Visse typer maskiner med grafikkortet på bundkortet, kan bruge af den ram der er i maskinen, så det kan være det der tager toppen af din ram.