/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
firewall
Fra : gamle61
Vist : 863 gange
100 point
Dato : 28-10-06 10:34

har xp home + office 11 + flere småprogrammer
har observeret at et af programmerne lukker min firewall op og ikke lukker igen - har jeg mulighed for at finde synderen og klapse ham - man kan jo godt lukke firewall op for en kort , men synes ikke om at have den stående åben - håber i kan hjælpe - på forhånd tak - m.v.h. gamle 61

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 28-10-06 10:42

du kan jo prøve at åbne et ad gangen for at finde ud af hvad for program der driller

Office 11 er det ikke mest beregnet til store og mellemstore firmaer

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 28-10-06 10:43

og hvilken firewall bruger du

Kommentar
Fra : gamle61

Dato : 28-10-06 10:48

Fijala - ved ikke hvad office 11 er beregnet til , er et godt program der dækker mine behov for office - jeg bruger windows firewall

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 28-10-06 10:52

Det er da helt ok med Office 11, men da jeg ikke ret støder på det blev jag nysgerrig pga. uvidenhed. Jeg mener at have læst at det var lavet til virksomheder. Derfor dækker det da sikkert fuld og helt dit behov.

I XP´s indbyggede firewall kan du gå ind og lave regler for firewallen (undtagelser)

Kommentar
Fra : gamle61

Dato : 28-10-06 11:02

Fijala - ja jeg har set det , men bliver ikke klogere - jeg ved jo ikke hvad "hpqcopy.exe" og " "hpqkygrp" og " hpqscnvw" betyder

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 28-10-06 11:06

det tyder på at det er din printer der er inde i billedet. Er det en multifunktions netværksprinter

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 28-10-06 11:07

hpqcopy.exe - hører til hp scanner/visse printere ... det gør de to andre også - så det lader til at der er en forbindelse der der laver knuder - opsætning for eks eller lign

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 28-10-06 11:12

som også miritdk har observeret tror jeg netop det samme

Kommentar
Fra : gamle61

Dato : 28-10-06 11:19

er en multifunktionsprinter med netværk jeg har - men kan jeg ikke slå det fra - jeg printer jo aldrig fra netværket - al min forbindelse til netværket foregår jo gennem pc'en og det må vel være mig der bestemmer hvem der bruger dørene ud til verden

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 28-10-06 11:22

ved ikke hvilken model du har men kig i vejledningen - muligheden for at deaktivere muligheden for netværk bør kunne slåes fra

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 28-10-06 11:25

BTW.. windows firewall er ikke nok i sig selv - jeg vil anbefale dig den lille firewall goldtach - den er meget "hårdfør" overfor forsøg på at lukke den ned ved angreb og er supergod og tilmed gratis - den støjer lidt i første omgang når den farer op for at få tilladelse - men derpå hører du ikke meget tilden medmindre den vil have dig til at godkende noget nyt (genstart efter installation)
www.goldtach.com

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 28-10-06 11:36

Uden at kende den printer.
Kunne det tænkes, at det er printeren der får lov til at melde tilbage.
På nogle HP-printere er der et "løst" netkort i. Men da du ikke printer over lokalnetværk bør du kunne tage kortet ud, hvis det er netkortet som driller.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 28-10-06 11:39

synes som e.c - og kan netkortet ikke uvilkårligt tages ud kan det deaktiveres under enhedshåndtering

Kommentar
Fra : gamle61

Dato : 28-10-06 11:40

er en 3310 fotosmart - er ingen netkort i - ved ikke om den melder tilbage - kan jeg mon se det i opsætningen

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 28-10-06 11:48

Jeg tænkte det nok at det var en netværksprinter

Windows firewall er god nok til at regulere indgående trafik men ikke til udgående. Det er korrekt at det er dig de skal bestemme hvad der skal ind og ud men så er nødt til at lade den få tilladesle til netværket ellers kan du jo ikke printe. Ved printning vil der jo foregå både ind- og udgående trafik da den jo både skal modtage og melde tilbage. Jeg har selv en netværksprinter trådløs endda og jeg kører un med xp indbyggede firewall. Det der er nemmest for at sikre sig er at i routerens opsætning laver du en macadresse godkendelse på alle det netværksdimser der skal have tilladelse til at bruge netværket og kommer der så en ude fra for vedkomne ikke lov.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 28-10-06 11:51

Der er jo nogle af disse programmer/driver som under opsætningen lynhurtigt får en til at acceptere at "dimsen" kan kalde firmaet op for evt opdateringer.

Jeg holder også på at det helst er mig som styrer adgangen til det store net.

Kommentar
Fra : gamle61

Dato : 28-10-06 11:56

gider du prøve at forklare mig hvad den har brug for netværket til - får jo besked om det den skal gennem ledning fra pc. - fatter ikke i mit gamle hoved hvad den skal på nettet - kan jo bare nøjes med at gøre det den er købt til - "at printe det den får besked om over kabelforbindelse" - hvor er vi henne hvis både pc. og printer begynder at tænke selv

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 28-10-06 12:00

da din printer er forbundet via et netværk er den jo nødt til at have forbindelse til nettet. Du kan jo også fra en fjern pc bruge din printer da de bare skal kende adressen så voil den jo kunne bruges af alle. Derfor vil jag have lavet en macadresse filtrering/godkendelse/tilladerse for at forhindre dette

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 28-10-06 12:07

Ok men lidt snak skal den printer have lov til.

Eks.
du sender en print ordre.

Den er slukket
Der er ikke mere blæk
Den er løbet tør for papir
Der sidder papir fast inde i printeren
Der er sat nye patroner i og du justerer printerens nøjagtighed.

Det var nogle af de grunde til at den skal melde tilbage.
Men det har printere nu gjort i mange år.

Hvordan er din ledningsføring til printeren. Direkte eller gennem noget udstyr.
Hvis du har sat netværk op.............er den så delt ud til andre comp.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 28-10-06 12:10

respekt e.c

meget fint formuleret

Kommentar
Fra : gamle61

Dato : 28-10-06 12:14

nej - er monteret med usb stik direkte til pc. - der for jeg ikke forstår alt det der med netværk - min pc. er forbundet til omverdenen med sit netkort og det er al den forbindelse jeg har

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 28-10-06 12:20

selv om den er forbundet via usb så er netværksdelen vel også i brug.

For at jeg kan installeremin trådløse netværksprinter er jeg nødt til at starte op med usbkablet i indtil installationen er ovre og derefter kan jeg demontere usb kablet. Det skaljeg så gøre på alle mine pcer for at få alle funktionerne i printeren med

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 28-10-06 12:22

Din printer er jo også med trådløst netværk.

Kommentar
Fra : gamle61

Dato : 28-10-06 12:33

ligner stadig er stort ? - selv om printer har trådløs netværk , hjælper det vel ikke noget når pc. ikke har - og kan stadig ikke forstå alt det med netværk - har alt det netværk jeg har brug for gennem pc. - og den printer skal ikke føjte rundt på nettet , skal bare passe det den er købt til - er det mig der er dum , eller alting ved at blive så vanskelig at betjene ,at man er nødt til at have den lille korøgtereksamen

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 28-10-06 12:36

Netværk er jo ikke bare internet. Netværket er jo også det "lokalnet" du har på din pc altså din router, printer, pcer osv osv. Firewallen kontrollerer dett på lige fod med adgangen til internettet

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 28-10-06 12:45

alt netværk har noget at gøre med ipadresser. Det kan sammenlignes med gadenumre og de er der for at kunne identificere hver enkelt komponent/computer. Om den så rent fysisk er placeres klods op ad dig har ingen betydning.
Da din printer jo er en netværksprinter er den nok også installeret som en sådan og at du så ikke bruger netværksdelen er noget helt andet. Om det kan deaktiveres i driveren ved jeg ikke men det må du se om du kan finde ud af.

Netværk er en forunderlig ting som ikke er let at forklare, men det er som jeg tidligere sagde ikke forskel på om det er internet eller lokalnet. Det er stadig ipadresser og macadresser det drejer sig om.

Kommentar
Fra : gamle61

Dato : 28-10-06 13:04

har lige set i manualen at jeg har noget wireless i pc'en - så det er nok som du siger - men lad os lige kridte banen op, for at jeg kan følge med - min pc. har adgang til nettet gennem et kabel og en port , er det rigtig - og midt i den port står en mand og passer på ind og udgående trafik , det er ham vi kalder firewall - og det er ham som en eller anden forhindrer i at passe sit arbejde - og det er den vi skal have fat i - og så det dyre , hvordan finder jeg ham og kvæler ham - en anden ting der går over hovedet på mig er , jeg citerer:"så er nødt til at lade den få tilladesle til netværket ellers kan du jo ikke printe. Ved printning vil der jo foregå både ind- og udgående trafik da den jo både skal modtage og melde tilbage. "hvad skal den melde om , skal jo bare gøre hvad den får besked på af mig
ved godt at i har en masse bøvl med det her - er bare vigtig for mig at jeg forstår det - håber i vil bære over med mig

Accepteret svar
Fra : Fijala

Modtaget 100 point
Dato : 28-10-06 13:25

Du har for så vidt ret

wireless er ganske rigtigt trådløst

du skal se på portåbneren som en der både ser efter dem der løber frem og tilbage inde i huset og dem der forsøger at komme ind og ud af huset.

Printeren skal melde tilbage om printet er igang, forbindelse blækniveau, papir osv osv. ganske som e.c beskrev kl. 12.07, så længe det er en netværksprinter gøt den det igennem netværket. Derfor er det jeg siger at du måske kan deaktivere netværksdelen så at den fungerer som en alm usb printer, men om det er muligt ved jeg så ikke.

Jeg håber ikke det er alt for kryptisk for jeg medgiver dig at det kan være svært at forstå.

Det med at den kun skal gøre hvad den får besked på af dig er jo godtnok rigtigt, men for at den kan det er der en masse prosessor den skal igennem før den gør det.
Prøv f.eks lige en ting for at gøre dette fortståeligt.

Tryk ctrl-alt-delete. Nu vil joblisten dukke op. Hvis du så trykker på Processor vil du få vist alle de ting der i øjeblikket kører på din pc. Det er jo ikke alt sammen noget du har givet besked om men simpelthen noget der skal til for at skidtet kører. At der så godt kan køre noget som ikke skal er en hel anden sag som vi ikke kommer ind på her lige nu, medmindre det er snavs der driller

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 28-10-06 14:32

Citat
ved godt at i har en masse bøvl med det her - er bare vigtig for mig at jeg forstår det - håber i vil bære over med mig

Men vi giver ikke op - det er måske bare lidt indviklet.

På et tidspunkt er der en som regner ud hvad det er den gør.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 28-10-06 14:33

Er det din printer update, som driller og vil på nettet for at søge efter opdateringer, så har du mulighed for at hindre update i at starte, klik på Start og på Kør, skriv msconfig og klik på Ok, vælg fanebladet Start se linierne igennem og fjern markering ud for alt der har med hp at gøre, der er ingen grund til at dem starte sammen computeren, klik Anvend og Ok, nu vil computeren gerne genstartes, lad den gøre det, når den er startet kommer der en meddelelse om du har ændret et eller andet, klik Ok til det og ændringerne er trådt i kraft.
Windows firewall er ikke nok, hvis du vil kontrolere trafik både ind og ud computeren, prøv at læse hvad miritdk skriver her: http://www.kandu.dk/spg95647.aspx#1037665 det er en firewall vores sikkerheds ekspert Stl_s anbefalede i går, jeg havde ikke hørt om den før, men det lyder godt at den kan hentes gratis med dansk sprog

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 28-10-06 14:44

tak O.V.N. den prøver jeg lige

Godkendelse af svar
Fra : gamle61

Dato : 28-10-06 23:11

Tak for svaret Fijala. - i var alle søde og hjalp , føler bare at du var den der kom nærmest i at lære mig lidt - svaret i sig selv er det at jeg havde to firewall - den fra windows og en fra norton og de kunne ikke komme tilrette - norton vil bestemme og det indretter jeg mig efter - mange mange tak for en lærerig eftermiddag - sov godt - m.v.h. gamle61

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 29-10-06 07:39

Godmorgen gamle61

Tak for en også for mig lærerig dag igår. Det man til daglig slet ikke tænker over fordi det bare kører af sig selv, skulle jo lige bringes frem igår.

En hovedregel med firewall og antivirus programmer er at der skal kun være en af hver slags ad gangen. Hvis du bruger Norton firewall skal du deaktivere den i XP indbyggede. Mht antivirus skal der også kun være en ad gangen ellers kan det komme til af konflikte og så er det at der kommer problemer. Et antivirusprogram er jo integreret i hele styresystemet og vil derfor ikke kunne fungere hvis der også var et andet der ville det samme og da de ikke er opbygget på samme vis går det galt.

Held og lykke med det i fremtiden