/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Frikadellefløjten
Fra : hundelene
Vist : 775 gange
50 point
Dato : 28-10-06 07:50

Hej med Jer.
Der har været en del tale om den såkaldte "Hundehvisker" Ceaser, hedder han vist. Nogle er for, andre er imod hans metoder.
For mig var det rigtig godt, at se TV2 vise en helt anden form for træning end hans. Om ikke andet kan seerne/hundeejerne nu bedre sortere i forskellige træningsmetoder nu, så hundetræning ikke bliver for ensporet.
I tirsdags kl. 20 var der premiere på det ny program med Irene Jarnved, som jeg synes var en befrielse at se. Ikke noget med hård afstraffelse og en masse "NEJ", til gengæld en masse positiv forstærkning, forståelse for hundens adfærd og ingen magtkampe.

Hvad synes I derude om programmet ??

God week-end.

Kommentar
Fra : knh15

Dato : 28-10-06 09:55

Jeg giver dig helt ret. Godt nok så jeg ikke selv programmet, men jeg er dyb modstander af, hundeviskerens metoder.
Jeg har selv en hvalp på 6 mdr. For mig er det næsten aldrig nødvendigt og "straffe" ham. Jeg prøver så vidt muligt og komme hans "unoder" i forekøbet.
Jeg ser det på den måde, at han gør hvad instinkterne påbyder ham og så er det min opgave, uden og skræmme ham, at fortælle ham, at han er på forbudte veje. Jeg har en hundehvalp der aldrig har bidt noget i stykker og fint kan være alene hjemme. Han var 100%renlig da han var 14 uger. Jeg har en stærk fornemmelse af, at alt det han kan og gør med glæde. Er fordi jeg så vidt muligt, ikke stresser ham med ting han ikke forstår.
Jeg prøver aldrig og køre ham fysisk træt, men mentalt. Ved at han bruger sine sanser og dermed energi, det er det der er det sjoveste for mig og Sigurd.
Når vi går tur, er det hans gåtur og ikke min.
Det er lidt af min vej, til og gøre livet gladere for min hundehvalp som jeg selv har valgt og få i mit hjem.
hils på ham på www.bjæf.dk hvis din browser ikke understøtter æøå kan du hilse på ham på
http://www.xn--bjf-zla.dk/

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 28-10-06 14:50

Jeg har gået til træning mange steder. Både til gammeldaws kæft-trit og retning-træning, og til moderne blød træning med "positiv forstærkning".
Men jeg har kun oplevet ét hold, hvor den "positive forstærkning" kunne gennemføres.

Selv om det skal forestille blød træning, så står folk alligevel og skriger "NEJ", "FØJ", "FIDO PLADS" med vrede, høje stemmer når deres hunde ikke kommer når der bliver kaldt...

Og jeg ville næppe selv have "set lyset" hvis det ikke var for Silke, der er så blød, at hun ikke kan træne på et hold, hvor DE ANDRE råber af hundene.

Jeg har ikke set den nye danske programserie, men jeg har hørt om den. Og jeg håber at se den næste gang.. ---Det skulle vel ikke blive genudsendt??

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 28-10-06 18:06

ÆV da også. Jeg har glemt at se det. Hvornår er det det kommer, og på hvilken kanal??
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : pedellen

Dato : 28-10-06 20:07

Hej Birgitta og Jette

I kan se "Det er mig eller hunden" lige her:

http://sputnik.dk

Jeg tror at programmet ligger der en måneds tid

Hilsen Pedellen

Kommentar
Fra : pbk1972

Dato : 28-10-06 22:23

Ja det var et godt program,og så er det dansk.
Det kommer hver Tirsdag kl.20 på TV2.
Hilsen pbk72

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 29-10-06 00:04

Hej pedellen.
Tak skal du have. Det vil jeg se i morgen. Sov godt, alle sammen.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : hundelene

Dato : 29-10-06 09:15

Hej igen.
Håber I får set programmet på tirsdag kl. 20, så I kan give Jeres mening til kende. God søndag

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 29-10-06 12:17

Hej, pedel. Tak for linket!

Dejlig udsendelse!
--Ikke den højere hundevidenskab at hvis en hund stikker af, så skal man bare lyde som en frikadelle. Men dejligt at se at en forsømt hund får et helt nyt liv.

Selv lyder jeg ikke som en frikadelle, når Silke stikker af, men som en gummibold...
Desværre er der jo ikke lyd på kandu, så jeg kan ikke demonstrere....

Jeg glæder mig til at se næste afsnit.

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 29-10-06 12:20

Nu har jeg set det fra Sputnik, og jeg synes, det var rigtig godt. Det er sådan, vi opdrager vores Golden. Men den famile der havde uldtotten, bekræfter min mening om, at man ikke skulle kunne købe en hund, uden at der var tvungen hundetræning til den. I hvert fald til den første hund. Jeg blev godt nok arrig, da de sagde, de kun luftede den stakkels hund en gang om måneden. Og så kunne de ikke forstå, han stak af?????????????????????????????????????????? HHMMM

pbk1972, tak fordi du gav sted og tidspunkt.

Hilsen Jette

Kommentar
Fra : knh15

Dato : 29-10-06 12:56

Tak for adressen til sputnik.dk PEDELLEN
Det er lige de metoder jeg går ind for, som bruges i programmet. Ingen undertrykkelse og tvang, som i hundeviskeren.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 29-10-06 13:43

Inden laurbærbusken vokser helt op i himlen, så vil jeg lige sige at jeg synes at ugens valgte eksempel var for nemt.. Enhver ***** kunne da sige sig selv at den hund skulle mere ud og gå...

Jeg håber da, at der kommer vanskeligere sager i de kommende uger.

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 29-10-06 14:42

Ja, det var nemt. MEN, det så ud til, at hunden var (en krydsning af??) Briard, og det kan godt nok være nogle utrolig stride bananer. En af mine venner har været hundetræner i DCH i mange år, og har kun haft elitehunde. Den sidste han har købt er en Briard, og den har givet dem så store problemer, at de ikke vil have hund mere. (men det er nu også p.g.a. tiden, hunden tager). Men når man er så dygtig som han er, og så har så store problemer med en hund, så siger jeg tak spids. Den åd deres møblement gentagne gange, når de var på arbejde. Den var stædig som et æsel og teede sig faktisk temmelig meget som den der var i udsendelsen. Altid på tværs. Da det blev kast. hjalp det noget, men den kræver stadig sin mand.

Men det er jo selvfølgelig ikke sikkert, det var en krydsning af en Briard. Men det er ufatteligt, at folk ikke ved, at en hund skal luftes HVER dag og i det hele taget stimuleres/aktiveres.
Hilsen Jette

Accepteret svar
Fra : eisner

Modtaget 50 point
Dato : 29-10-06 16:14

Hi Hundelene

Jeg mener at Irene Jarnved er en dygtigt instruktør og benytter de rigtige ting, alle der arbejder med hunde ved jo at man kan ikke lærer en hund noget, hvis man ikke har kontakt med den (og for den sags skyld heller ikke mennesker), så jeg kan kun anbefale at man benytter hendes metoder.
Min nuværende hund (langhåret grå schæfer) har givet mig mange udfordringer i det første års tid. Hun tændte på alt via øret (lyde), via næsen (dufte) og via synet (ting der bevægede sig, ting der var nye, store, skindende o.s.v.) og så var hun ligeglad med mig.
Havde jeg ikke ihærdiget arbejdet med kontakt-øvelser og på at være mere spændende en de ting der tændte hende, så havde jeg ikke haft en rimelig god brugshund i dag.
Til orientering kan jeg lige nævne at det er min 4 brugshund og jeg aldrig før har haft en hund der kørte så 'højt'.

Godkendelse af svar
Fra : hundelene

Dato : 29-10-06 20:54

Tak for svaret eisner.
Håber, at programmet kan få flere til at finde hendes metoder mere attraktive end "Hundeviskeren´s".