/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Hvad er en Hosekræmmer?
Fra : acilia
Vist : 6998 gange
50 point
Dato : 27-10-06 20:32

Nu sidder vi her igen med en lille flaske rødvin og kommer til at snakke om hvad er en hosekræmmer. Hvad er det egentlig? Een der laver sokker eller hvad?
kh
Acilia

Accepteret svar
Fra : sverola

Modtaget 60 point
Dato : 27-10-06 20:41

En hosekræmmer var en rejsende handelsmand som solgte strikkede klæder m m

Kommentar
Fra : ans

Dato : 27-10-06 20:46

Iflg. Nudansk Leksikon er en hosekræmmer

Citat
hosekræmmer subst. -en, -e, -ne
1. en omvandrende forhandler af uldtøj, linned m.m. i 1700-1800-tallet.

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 27-10-06 20:47

Jeg mener at hoser er strømper.
alimak

Godkendelse af svar
Fra : acilia

Dato : 27-10-06 21:05

Herligt! Tak for svar!

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 27-10-06 21:10

selvtak Acilia og en lille skål fra mig her også

Kommentar
Fra : ans

Dato : 27-10-06 21:16

Det var uldtøj og linned og det med at det skulle være strikket tror jeg ikke på.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 27-10-06 21:31

En hosekræmmer, var en der rejste ( spadserede) rundt, og solgte hjemmestrikkede varer, (fortrinsvis strømper = hoser) , som var fremstillet om vinteren, når der ikke var arbejde i marken.

Læs evt. steen steensen blichers noveller, hvor det er beskrevet, der er endda en med titlen Hosekræmmeren.

mvh dova

Kommentar
Fra : transor

Dato : 27-10-06 22:22

Hosekræmmerne kom hovedsageligt fra den midtjyske hedeegn, hvor man havde fårehold og fremstillede hjemmestrikkede uldvarer. Kræmmerne rejste rundt og solgte varerne på markeder og ved dørene.

Det førte med årene til en tekstilindustri på Herning Ikast egnen.