/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Overvintring
Fra : Dieter
Vist : 1184 gange
100 point
Dato : 27-10-06 17:11

Jeg har nogel små rhododendron i potter.
Dem vil jeg først plante til foråret fordi jeg først skal til at fælde nogle træer i vinterens løb.
Hvad er den bedste måde at overvintre disse rhododendron ?
Jeg har en idé, men er spændt på hvad I andre siger !

Accepteret svar
Fra : pve

Modtaget 110 point
Dato : 27-10-06 17:18

Jeg vil sørge for at de ikke tører ud - mange overser dette om vinteren fordi det er koldt.

Ud over dette vil jeg sikre at de ikke fryser for meget. Evt. kan du grave dem ned (altså grave dem ned mens de er i krukkerne) hvis du har et ledigt stykke jord som du ikke lige har noget mod at grave lidt i. Herved får planterne ikke så meget frost som hvis de står frit på eksempelvis en tearasse.

Evt. kan du også dække dem med gran eller lign. til sikring mod frost.

Spændt om du har andre forslag som jeg evt. selv kan benytte mig af.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 27-10-06 18:02

Du skal lige huske på, at den jord, du graver potter ned i, skal være sur, for eksempel sphagnum med leca eller granitskærver, men absolut ikke den kalk"berigede" med gødningstilsætning. Og den jord må ikke tørre ud. Som forrige ærede skribent foreslår: Dækning med granris, hvis der er risiko for samtidig sol og barfrost. Dækning er så meget sagt, ordet skygning er bedre, idet det skal undgås at bladene får for meget lys ved for lav temperatur.
Kilde: Johanne Hedegaard "Formering af Rhododendron og andre Haveplanter" (den kan anbefales)
mvh
pbp

Kommentar
Fra : pve

Dato : 27-10-06 18:04

pbp - det er vel ligemeget med jorden som potterne graves ned i - det er vel mere jorden i potterne ?

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 27-10-06 18:54

Jeg plejer at stille min horthensia i vinduet i vaskehuset i kælderen, som vender mod øst.

Der har den overvintret 3 gange.

Hanne

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 27-10-06 18:55

Rhododendron skal vel have samme behandling, som horthensia, ikk'?

Kommentar
Fra : transor

Dato : 27-10-06 19:51

De fleste rhododendronarter er fuldt vinterhårdføre, men tåler dårligt forårsol og varme, mendens jorden stadig er frossen, så de ikke kan sutte vand nok.

Grav potterne ned, gerne i ren fugtig ukalket spaugnum , og skyg dem mod solen fra omkring midvinter.
Når du så skal plantre dem ud er det bedst i ren ugødet spaugnum, lagt ovenpå jorden. Der skal ikke graves. Nogle trækævler kan evt afgrænse højbedet.
Når det gror godt gødes med ganske lidt npk, eller speciel rhododendumgødning, hvis du gerne vil betale lidt mere.
Men du kan ligesågodt plante nu, for det er let at flytte rhododendrum på ethvert tidspunkt.
De tager ikke skade af det, bare man får hele rodnettet uskadt med, og det er lettere, når de er sat ovenpå jorden. Rødderne ligger meget højt og er fintrevlede.

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 27-10-06 20:36

Jeg ville købe et par plantesækker til drivhus(uden gødning) -skære et hul i toppen og prikke nogle huller i den side som vender ned mod jorden.plante dem i disse og lægge dem et sted hvor de står i læ for tør forårsvind....når den tid kommer...
dæk til rundt om sækkene med løv eller gran grene og så bare lade dem stå.
Som der er skrevet her før tåler Rhododendron ikke at tørre ud ...Kommer du engang til Bergen så skal du se store og større planter der -helt op til 4 m høje har jeg set der . Man kalder jo Bergen for Rhododendronernes by og samtidig "paraplyernes by" det fordi der regner ca 200 dage i året derovre..

Jeg har brugt ovestående fremgangsmåde til nogle Skimia planter som jeg skal have lavet et højbed til og de har nu stået fint siden sidste efterår ....

Godkendelse af svar
Fra : Dieter

Dato : 27-10-06 22:19

Tak for svaret pve.