/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Royal Canin
Fra : Tkelstrup
Vist : 833 gange
100 point
Dato : 02-01-03 19:20

Vi er skiftet til Royal Canin, da Petworld havde et fantastisk slagtilbud
(3x7,5 kg til 300 kr). Op til nytår havde de 3 x 7,5 kg til 400 kr, hvilket også er meget billigt. (15 kg koster normalt ca. 460 kr). Problemet var nu, at foderet til Giant ikke længere var inkluderet i tilbudet (da det ikke fandtes i 7,5 kg-sække), så vi valgte at købe Maxi junior. Vi har en Berner Sennen hvalp på 10 mdr.

Er der nogen, der kan fortælle noget om forskellen på Maxi foderet (der anvendes indtil 44 kg voksenvægt) og Giant foderet (der anvendes fra 40 kg voksenvægt), og om der er det store problem i at fodre med Maxi, da Berneren har en voksenvægt på 40-60 kg? Det er jo ikke så længe siden, der ikke fandtes Giant-versionen.

Kender I et sted, hvor man kan købe foderet billigere, hvis man køber store mængder? (Vi bor i Århus)

Kommentar
Fra : Smat

Dato : 02-01-03 21:38

Hejsa
Foderet til gigantracerne er sammensat på en sådan måde at væksten er mere kontroleret. Det handler ikke om væksthæmmere, men om en nøje afstemt sammensætning af protein og kalk (sådan forklarede vores dyrlæge det).
Det er korrekt at det er relativt nyt med denne type foder, men der er jo også sket en enorm udvikling i hvad man ved om AA og HD, der er i de senere år lavet en masse undersøgelser på kostens betydning i forhold til udvikling af HD og AA. Vi lærer jo hele tiden
Dog handler det jo i sær om det første leveår, og det har han jo næsten på bagen

Hilsen
Margrethe

Kommentar
Fra : Tkelstrup

Dato : 02-01-03 22:24

Hej Margrethe
Det er også fuldstændig korrekt mht foderets opbygning, men det jeg gerne vil høre er, om der er nogen, der specifikt har erfaring med forskellen mellem Maxi og Giant fra RC, da de jo begge er til store hunde. Det kan jo netop være, at der ikke er så stor forskel igen, at det er værd at betale over det dobbelte for, netop fordi han er over 10 mdr, og næsten har opnået sin voksenstørrelse (dog ikke tyngde endnu :) )
Havde han været yngre, ville jeg ikke have gjort det, men da dyrlæger anbefaler hvalpefoderet op til 10 mdr så....

Vi ses vel på tirsdag :))

Hilsen
Bernhard og Therese

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 03-01-03 17:58

Hej, jeg ville ikke vove at fodre en berner sennen han på 10 måneder med maxi foder, hvis der også findes Giant foder. Jeg har haft bernere i over 20 år, og er klar over, hvor meget lige netop den race har brug for specielt foder især i den sidste tid af ungdommen. Tænk på, at han jo er på vej til næsten at 100 doble sin fødselsvægt. Og knoglestyrken og muskelmassen kommer først efterhånden som han bliver 2-2½ år. Det kan i længden være MEGET dyrt at spare på foderet. -Jeg har ikke bernere mere (siden april 2002), fordi jeg synes, at racen er for hårdt ramt af sygdomme...........!

Accepteret svar
Fra : mariemarkersen

Modtaget 100 point
Dato : 09-01-03 09:55

Hej
Du kan eventuelt prøve at ringe til Royal Canin i Randers. Telefon nummeret står på bagsiden af den folder med fodringsvejledning. Jeg ringede selv dertil da jeg stod med en schæferhvalp jeg skulle fodre, og fik en rigtig god snak med én mand derfra. Jeg sagde bare til "receptionisten" at jeg skulle snakke med én mht. nogle spørgsmål om foder.

Ikke for at tage modet fra dig, men noget andet er, at jeg har hørt flere steder fra, at der er for meget "krudt" i Royal Canin foderet, hvilket gør, at hunden vokser hurtigere end den skal!! Jeg har snakket med en konsulent fra et andet foder-firma, og hun undrer sig også over foderets sammensætning (med specielt proteiner, mener jeg...?)
Jeg gav som sagt selv foderet til min lille hvalp fra starten af, og han blev aflivet pga. HD da han var 6 måneder! Dermed IKKE sagt at det udelukkende kan være pga. foderet! Men jeg har en teori om, at det KAN have været én af faktorerne der spillede ind.
Men det er selvfølgelig ens eget valg hvilket foder man vil give, jeg kan bare fortælle om mine erfaringer. Jeg vil aldrig mere fodre med Royal Canin, nok mest fordi jeg selvfølgelig vil prøve at tage alle forholdsregler, så jeg ikke kommer til at stå i situationen igen og skal aflive en hvalp!!

Men jeg håber du finder ud af noget med dit foder...
Men hvis du ønsker at bruge Royal Canin, kan jeg varmt anbefale dig at ringe til dem. De var søde og venlige at snakke med....

Med venlig vovse-hilsen
Marie Markersen

Kommentar
Fra : Frej

Dato : 21-02-03 19:31

Det er uhyre vigtigt at vælge det rigtige foder - hele hundens liv igennem. Det er ikke tilstrækkeligt, at det 'fylder' godt i madskålen. De billige produkter giver også meget ud, i den anden ende af hunden. Royal Canin anser jeg for at være et middelmådigt produkt. Derimod er produkterne fra Hill's noget af ypperligste, der findes. Eukanuba er også godt. Derfor er mit bedste råd at spørge dyrlægen. Nok har dyrlægerne som regel Hill's stående på hylderne (og vejleder derfor gerne og gratis - for den rigtige sammensætning skal vælges - og der er mange!) men det kan være altafgørende for hunden, at et produkt, der matcher med hundens anatomiske egenskaber, vælges korrekt. F.eks. kan et specialfoder til hunde med typiske hundesygdomme, få hunden 'på benene igen', mens et almindeligt foder vil slå den ihjel. Joh, Hill's er dyrere, men det strækker længere, så merudgiften er minimal.

venligst

Frej

Kommentar
Fra : Tkelstrup

Dato : 21-02-03 20:14

Til alle, der har kommenteret

Jeg er fuldstændig klar over, hvordan man fodrer en Berner for at den ikke vokser for hurtigt. Og Royal Canin koster i normalprisen det samme som Hill's og er altså generelt betragtet som et kvalitetsfoder. Det er kun fordi der var slagtilbud på "Maxi" og ikke "Giant", at jeg stillede spørgsmålet. Som skrevet tidligere ang hundens vægt, gælder Maxi kun lige knap nok til Bernere.
Og spørgsmålet handlede om, om nogen kendte til de direkte forskelle på Giant og Maxi.
Jeg mener derudover at det er problematisk, at spørge en dyrlæge, da de jo er meget farvede af, at de tjener penge på andre produkter.

Nå, for at gøre denne lange historie kort og afsluttet har jeg taget mariemarkersen kommentar til efterretning og accepteret dette som svar, da hun vidste noget konkret om produkterne. Derfor byttede jeg Maxi-sækkene lige over til Giant-foder i en anden dyrehandel, og så er alle jo glade ) (Incl. Bernhard)

Godkendelse af svar
Fra : Tkelstrup