/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
PC vil ikke boote... :-(
Fra : ulleulle
Vist : 684 gange
300 point
Dato : 27-10-06 01:08

Hej.

Jeg håber på lidt hurtig respons her. Jeg har et stort problem med mit primære computer:
ASUS P5RD1-V (ATI X200 chipset) med P4 3,4 Ghz (socket 775), 2*1 GB PC3200 i Dual Channel, 2*250GB SATA-HD i RAID0, ASUS X800XL Radeon PCI-E grafik, Creative Audigy med input/output panel, Haupage TV/radio kort og et USB-interface.... ja, og så en 500W NorthQ power supply.
I al beskedenhed et godt system, når det ellers virker. Jeg samlede maskinen i sommerferien, og den kørte fint i ca. 1½ måned. Så frøs den fast... Genstart... så kunne den ikke finde SATA-diskene... genstart... så kunne den finde diskene igen, men windows bootede ikke rigtgt. Fejlsikker tilstand duede heller ikke. Geninstallation af Windows XP kørte også fast midt i det hele... i 3 forsøg. Til sidst kom BIOS ikke engang frem ved boot....
Jeg midtænkte bundkortets chipset. Efter 2 lange måneder kom bundkortet retur fra service hos ASUS. Samme kort vel at mærke!!! Jeg samlede maskinen på ny, men der sker ingenting! Heller ingen BIOS kommer til syne. Ingen bip fra bundkortet, som tyder på fejl. Bundkortets lille grønne lampe lyser dog, og de 3 lamper på tastaturet lyser alle 3 meget svagt.
Jeg har nu prøvet en anden strømforsyning og uden PCI-E grafikkortet, idet der er onboard grafik, men den booter stadigvæk ikke ikke.
Hvad kan det så snart være????? Det skal siges, at den anden strømforsyning er en lavpris-enhed, jeg havde i overskud fra et kabinet. Og ja, jeg har husket det særlige P4-stik.
Hvad skal jeg gøre??????????? Jeg er snart desperat!!!!!!!!!! Er det mon CPU'en, der er stået af, selvom den ikke har fået for varmt i min ejertid (købt på QXL). Jeg har endda købt en Arctic Cooler med kobber/alu, som har holdt varmen i 40'erne. Jeg går ligesom ud fra, at ASUS ikke returnerer et defekt bundkort?
Hvad er mon problemet??????

Et supplerende spørgsmål: Kan jeg sætte de 2 SATA-diske over i en anden PC jeg har, som også kan køre RAID og fiske nogle savnede data ud? Det er en maskine med et ASRock bundkort og blot én SATA-disk. De 2 andre SATA-diske skal ikke være boot-disk... blot et ekstra drev.
Jeg håber, nogen kan hjælpe mig!!!

Mvh.

Ulle

Kommentar
Fra : smik

Dato : 27-10-06 07:22

--------------------------------------------------------------------------------
Windows XP Repair
Free IT Support
--------------------------------------------------------------------------------

Tilbage

Her får du en meget udførlig beskrivelse med billeder af hvordan du udfører en repair af windows XP.
Den er lavet så ALLE gerne skulle kunne følge den.

Desværre kan man komme ud for at ens Windows installation bliver ustabil og ophører med at fungere. Da der kan være flere forskellige grunde til dette, vil jeg undlade at komme nærmere ind på det.

Forsøg evt. dette inden du udfører en repair.

Inden du kører en repair, er der lige et par ting der først skal være på plads:
Dette er ofte blevet diskuteret, men det er min holdning at man skal intallere en af sikkerhedspakkerne fra Microsoft (SP1 eller SP2) De lapper en del sikkerhedshuller. Men du bestemmer selvfølgelig selv. Dette gælder selvfølgelig kun hvis din cd ikke har SP1 eller SP2.
Hent gerne SP2 og brænd den på en cd eller placer den på en anden partition end den hvor Windows er. Du kan hente den her:

http://intern.sdu.dk/enheder/it-service/tjenester/ftphotel/
ftpindhold/

Sørg for at hente den i den sprogversion der passer til dit Windows. (UK eller DK)

Sørg for at der INGEN forbindelse er til nettet mens repair udføres.
Sluk computeren og kobl forbindelsen fra - HELT FRA. Grunden til dette er at din PC er fuldstændig ubeskyttet mod virus mens en repair udføres.

I BIOS skal du sørge for at first boot device står til cdrom. Det gør du ved at trykke delete eller F2 under opstart. I mange tilfælde booter den automatisk op på cd når der er en i drevet.

Da der kan ske uheld under en repair, skal du sørge for at tage backup af dine vigtige data. Det gælder både dokumenter, billeder og hvad du ellers har af ting på din PC som du vil være ked af at miste.

Du skal iøvrigt altid sørge for at have nye bakcup af dine data. Det gælder ikke kun ved repair. Det gælder ALTID.

Du skal også være klar over at alle de opdateringer der er kommet efter udgivelsen af den Windows version du har på cd, forsvinder ved en repair. Det samme gælder de drivere der er installeret efter Windows blev installeret. Det kan derfor være en fordel at brænde disse drivere på en cd.
Læs HER hvis du vil lære hvordan man inkluderer drivere og ønskede opdateringer i din Windows cd.

Derfor er en repair ikke noget man foretager for sjovt og man skal være klar over at det tager noget tid.
Men følges denne vejledning, burde det ikke give problemer.

Så er vi klar.

Sæt din XP cd i drevet og genstart. Kort tid efter får du dette skærmbillede:

Tryk på en tast for at boote på cd'en.

Hvis du kører RAID, skal du trykke F6 for at installere driveren. Kører du IDE, skal du bare ignorere og intet gøre.
Oplever du problemer med installation af denne RAID driver, er du velkommen til at kontakte vores Support Team

Da det er repairfunktionen vi ønsker at benytte, trykker du enter ved dette skærmbillede.
Det er her du også kan vælge at reparere fra genoprettelseskonsollen - guide findes her.
Bemærk venligst at der er tale om 2 vidt forskellige måder at reparere på.

Her skal du blot trykke F8 for at acceptere licensaftalen. Du må selvfølgelig også gerne læse den igennem.

Brug piletasterne til at vælge hvilken installation du ønsker at reparere. I de fleste tilfælde er der kun en. Derfor trykker du bare på R.

Tryk enter for at genstarte med det samme, eller lad Windows gøre det automatisk.

Ved dette skærmbillede skal du intet gøre. Blot vente.

Her kan du ændre Internationale og sproglige indstillinger. De passer næsten altid, men tjek alligevel. Tryk Næste.

Indtast din produktnøgle. Du finder den på coveret til din XP-cd eller på en mærkat der sidder på PC'ens kabinet.

Tryk på Næste.

Hvis du selv kan huske at tjekke Windows Update med jævne mellemrum, kan du sætte prik i "Ikke lige nu".
Således kan du selv få lov til at bestemme hvilke opdateringer du vil have installeret og hvornår du vil installere dem.
Hvis du gerne vil have at det kører automatisk, vælger du selvfølgelig at aktivere automatiske opdateringer.

Hvis du har gjort som tidligere anbefalet, har du ingen internetforbindelse på nuværende tidspunkt.
Derfor venter du med at aktivere Windows.
Der vil komme påmindelser om at gøre dette, lige så snart du starter Windows op første gang.

Her kan du vælge at oprette flere brugerkonti. Du kan også oprette brugerkonti senere.
Min PC er en enmands PC. Derfor nøjes jeg med at indtaste mit eget brugernavn.
Tryk Næste.

Så er reparationen fuldført og computeren klar til at starte op.
Tryk på Udfør.

Hvis din XP-cd er uden SP1 eller SP2, er det nu den skal installeres.
Når den er installeret og du har tjekket at dit Antivirus + Firewall fungerer, kan du koble dig på nettet igen og hente de opdateringer du vil have installeret.

Forside

I T
Er du i tvivl om denne guide, så brug formularen til at stille yderligere spørgsmål

Copyright © 2006 Boxer All rights reserved

Eller gå ind og kigge her hos http://www.helgec.dk/

Mvh smik

Kommentar
Fra : smik

Dato : 27-10-06 07:29

Her er lige et link mere som er rigtig godt....

http://www.hcma.dk/tips1to10.htm#no4

Mvh Smik

Kommentar
Fra : ulleulle

Dato : 27-10-06 08:04

Hej Smik.

Tak for den lange beskrivelse, men du har vist misset, at min computer slet ikke starter op overhovedet. Der er tale om en hardwarefejl af en art... Jeg kender også installationsprocedurerne ud og ind...

Mvh.

Ulle

Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 27-10-06 08:24

Ulleulle, man opgiver at læse hele din forklaring. Stil den lidt mere læsbart op næste gang. Det var bare et råd, ikke en personlig kritik.

Det lyder som om ledningerne til reset/SW/pw mv. ikke sidder korrekt
hvis du mender de sidder det rigtige sted, prøv da at vende stikket om -+

Har du tjekket batteriet. har du prøvet at tage ram klodser ud, og starte op på en enkelt ram klods?

Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 27-10-06 08:25
Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 27-10-06 08:28

http://www.tweak.dk/forum/thread.php?postid=818624

http://www.google.com/search?sourceid=navclient&ie=UTF-8&rls=SUNA,SUNA:2006-14,SUNA:en&q=ingen+bib+bundkort

Der er så uhyggeligt mange muligheder. Jeg håber at nogle af disse link virker. Det er næsten kun at starte fra begyndelsen, og tjekke fra punkt 1 og frem.

Kommentar
Fra : smik

Dato : 27-10-06 08:29

Det kunne da godt lyde som om din CPU ikke har det godt mere, som om den har været meget varm inden at du fik den, nu ved vi ikke om den har været ovre 80 c. inden du fik den.

Har et forslag prøv at pille at fra så du kun har ram og cpu i og se om så kommer i gang. Og med onboard grafik.... Så man fejlfinde ved at komme de forskelige enheder igen og se hvor det går galt.. Hvis du har ander ram så også dem..

Mvh. Smik

Kommentar
Fra : helgec

Dato : 27-10-06 08:34

Har du husket at montere den extra 12 volt 4 polet ledning der giver extra strøm til din CPU ( ikke alle bundkort kræver dette) er du sikker på at Ram og CPU samt det brede stik fra strømforsyningen er trykket ordentlig på plads.
Du kan godt hente data ud fra dine SATA diske på en anden computer

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 27-10-06 08:39

Har du prøvet at resette COMS på bundkortet,jumper der som reglen sidder ved siden af batteriet?COMS kan sagtens indholde gammle info fra tidliger opsætning,ved at clear COMS vil der indlæses ny info om din hardware opsætning.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 27-10-06 08:41

eller tag batteriet ud i 10 til 20 minutter,forskælligt fra bundkort til bundkort

Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 27-10-06 09:03

sikke mange gentagelser

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 27-10-06 09:06

Vis jeg var dig så ville jeg også tage alle stik ud igen også sætte den i igen og sørge for de er presset helt i bund,tag også dit grafikkort ud oog sæt det i igen og sørg for det ikke sidder i spænd,det kan ske ved en lille skævhed i kabinettet altså når det skruet fast i porten bag i kabinettet,at det ikke bliver presset ned eller op så det sidder skævt i forehold til slottet/stikket,ud med rammene igen/byt om på dem/pres dem helt i bundet,prøv med et ram modul prøv med begge.

Manse9933

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 27-10-06 09:09

troldenesdhb>hvor?mener du tjekke batterriet,eller står der et sted clear coms?mig ikke forstå mig måske dum(lidt)

Kommentar
Fra : Moggi

Dato : 27-10-06 09:31

Der hvor du havde bundkortet til service må de have registreret det.

Hvis det var mig ville jeg kontakte dem for at høre hvad de lavede på kortet. De må jo have lavet noget eftersom de skulle bruge 2 måneder på det.

Derefter ville jeg påpege at det stadig ikke du'r og at det ville være rimeligt at man nu fik et andet i bytte fremfor at der atter skal gå 2 mdr. Som minimum udføre endnu en reperation og det inden for f.eks. en uge.
Denne holder nok ikke i retten, men er da et forsøg værd. Man får som regel ikke meget ud af at være for ydmyg over for forskellige erhvervsdrivende.

Iflg. købeloven hedder det at man kan kræve et nyt hvis de i 2 forsøg ikke er lykkedes med at reparere det, og ydermere hedder det at det skal foregå inden for rimelig tid. Denne formulering er lidt "gummi", men 2 måneder kan under ingen omstændigheder accepteres.

Det jeg vil frem til er at Asus må have fundet fejl på kortet - og forsøgt at udbedre den/dem - og så er jeg af den mistanke at du stadig sidder med et defekt kort.

Jeg har faktisk selv - for ca. et halvt år siden - købt et nyt defekt Asus-kort. Der var der dog ingen problemer for teknikeren i butikken hvor jeg havde købt det kunne sagtens se at der overhovedet ikke var liv i det, og jeg fik med det samme mine penge igen.

Mvh.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 28-10-06 08:24

Som allerede foreslået af andre så skal bundkortet jo tjekkes for fejl for at du overhovedet kan komme igang, for uden bios er der jo ingen vej frem, så jeg ville også lige kontakte den igen for at høre hvad der var fejlen. Det lyder som en defekt her-

Eller er fremgangsmåden flg. til systematisk fejlfinding

1: Start med kun at have bundkortet og grafikkort i og ikke andet start og lyt efter 1 bip - ok.
2: Sæt i ramklods i start og se hvad der sker - ok
3: Sæt harddisk til start og se hvad der sker - ok

Sådan bliver du ved indtil du finden den enhed der fejler

Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 28-10-06 08:40

og lad os så høre hvordan det går?

Kommentar
Fra : ulleulle

Dato : 28-10-06 14:04

Hej igen.

Her er lidt nyt til føljetonen... Jeg tog i går strømforsyningen til test i butikken, men også den ser ud til at virke...
Omkring bundkortet, så kunne butikken vist i sin tid ikke finde fejl på kortet. De valgte dog at sende det til den lange rejse til ASUS. Jeg kan næsten kun gå ud fra, at de heller ikke har fundet fejl.
Jo, jeg har prøvet at boote uden ram, med 1 ad gangen, kun med onboard grafik o.s.v... Svinet er DØDT!
Jeg har selvfølgelig også prøvet at afmontere CPU m.v. i håb om, at noget sad en smule skævt. Jeg har prøvet at boote med kun bundkort+CPU+én ramklods....
Jeg kan generelt kun sige, at det eneste, som virker, er, at strømforsuning og CPU-blæser går igang, når jeg tænder. Ellers intet! Ingen bip!
Vil I ikke give ret i, at det kun kan være enten CPU eller bundkort?
Jeg tager nok CPU'en til test på mandag... og er det den, så køber jeg aldrig brugt mere!

Tak for bidragene så vidt.

Mvh.

Ulle

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 28-10-06 14:50

jeg giver dig ret i at det kun kan være bundkort eller cpu der er fejlen.

Og der kommer overhovedet inden beep efter opstart

Kommentar
Fra : ulleulle

Dato : 28-10-06 15:42

Nope... ingen bip ved opstart... ikken engang keyboard-test, hvor lamperne plejer at blinke et par gange...

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 28-10-06 15:46

kommer der slet intet på skærmen under opstart

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 28-10-06 15:47

så tror jeg endda ikke at det er cpuen der fejler men bundkortet

Kommentar
Fra : ulleulle

Dato : 28-10-06 15:51

Nix.... det er ikke noget som helst at se eller høre...

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 28-10-06 15:55

så tror jeg sørme at det er bundkortet. Bios ligger jo på en chip og hvis ikke der er mulighed for at komme dertil såhhh.

Du har vel ikke en du tilfældig kan låne et af

Kommentar
Fra : ulleulle

Dato : 28-10-06 18:36

Hmm... det er bare løjerligt, at bundkortet har været til test i butikken og til service hos ASUS og så stadigvæk ikke kan køre? Men jeg tror, jeg tager bundkort+CPU til en anden butik og får dem til at teste systemet. Jeg har desværre ikke lige mulighed for at teste CPU'en i en anden maskine...

Kommentar
Fra : Moggi

Dato : 28-10-06 22:17

I de "rigtige" PC-butikker har de et lille værksted med en tekniker ansat. På værkstedet kan de lynhurtigt koble ethvert bundkort til en harddisk, et grafikkort osv. for at teste bundkortet. Dette må de også kunne gøre der hvor du har købt dit bundkort.
I en anden butik vil du komme til at betale for en sådan test.
Jeg går ud fra - når du skriver at du samlede i sommerferien - at du stadig har garanti på dine stumper.
Jeg ville gå ind i den butik hvor jeg havde købt bundkortet og sige at dette er defekt (ikke at jeg er i tvivl om), så må de jo bevise at det ikke fejler noget. Som før nævnt ville jeg prøve at forlange et andet bundkort med det samme.
Og ja, det lyder løjerligt at butikke ikke finder fejl men alligevel sender det helt til Asus.

Her er et link til lidt "hyggelæsning" ang. dine rettigheder:

http://www.pcworld.dk/art/7948?page=2

Mvh.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 29-10-06 07:47

Jeg er helt enig med Moggi. Han har fat i det der er essensen i den sag. Det er en selvfølgelighed at der hardware du har købt og betalt for skal virke og det er ikke døjen værd at reparere da hardware idag ikke koster alverden. Det kan ikke betale timelønnen. Jeg ville henvende mig til butikken og venlig men bestemt forlange et nyt. Og som Moggi siger så er det dem der skal bevise om bundkortet virker eller ikke.

Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 29-10-06 08:38

Og det var vist afslutningen af den tråd

Kommentar
Fra : ulleulle

Dato : 13-11-06 14:17

Hej igen.

Sidste nyt i sagaen er, at at jeg lånte en anden PC for at teste CPU... heller ikke dén var der problemer med. Alt peger på bundkortet. Butikken fik bundkortet i hovedet igen, og de kan heller ikke se andet (igen), end at kortet er fejlbehæftet, hvorfor de (igen) har sendt det til ombytning hos ASUS. Gad vidst hvor længe det så varer denne gang (sidst tog det ca. 2 måneder)...?... Når jeg får bundkortet retur (og det er et nyt, velfungerende kort), lukker jeg spørgsmålet. Tak for bidragene!

Mvh.

Ulle