/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Restaurering af palisanderfinér
Fra : rcn
Vist : 3951 gange
100 point
Dato : 02-01-03 17:38

Jeg har arvet et stort 4-fløjet klædeskab fra 50'erne med skydedøre i palisanderfinér. Skabet har stået delvist i sol, med det resultat at nogle af lågerne er lettere blegede. Yderligere er det, som om finéren har rejst sig lidt. Den er enkelte steder revnet og har løsnet sig ganske lidt fra underlaget, som vist er en hård spånplade. Jeg ved ikke om skabet er lakeret eller det er møbelpolitur der giver den blanke overflade - som i øvrigt ikke er så jævnt blank længere. Jeg har tørret skabet over med en fugtig sæbeklud, men er bange for jeg derved kun har gjort ondt værre....
Er der nogen af jer, der ved, hvad jeg skal gøre for at få det gamle skab til at gløde igen og rynkerne rettet?
Mange hilsner - og tak!
Rikke

Accepteret svar
Fra : Melander

Modtaget 100 point
Dato : 02-01-03 20:23

Hej Rikke

Jeg har lige snakket med min kæreste, som er møbelsnedker, og hun siger det er en svær opgave.

I fagsprog hedder de steder hvor finéren er løsnet for ”tyskere” det man gør med dem er at putte noget lim ind under de to flader og med et varmt strygejern varme finéren ned igen, men det er meget svært at få det pænt, og er ikke noget for en amatør, men hvis du har mod på det kan du prøve et sted hvor det ikke kan ses først, og se om du har håndelaget for det.
Lykkedes det for dig, er resten ret nemt, du pudser hele skabet ned med sandpapir korn 180 til at fjerne den behandling den har nu, når det er væk og der kun er finér tilbage, puds så med korn 400 da du så får en meget glat overflade, og husk når du pudser KUN I FINÈR RETNINGEN, ikke noget med at køre rundt og på tværs, da man vil kunne se det tydeligt. Og husk lige på at finéren kun er mellem 0,4 0g o,6 m/m tyk.
Når du er færdig med at pudse, giver du skabet en palisander politur, som du kan få i de fleste malerhandler, eller hos din lokale snedkerforretning.
Og så skulle dit flotte skab stråle som en hel million.

Mvh. Melander

Kommentar
Fra : Melander

Dato : 02-01-03 20:24

Hvis du ikke kan finde ud af det med de "tyskere" så send dit skab ned til en snedker, så kan han lave det for dig, men det er selvfølgelig sjovere at lave det selv

Kommentar
Fra : rcn

Dato : 03-01-03 14:32

Hvad er det for en lim, jeg skal bruge, i tilfælde af at jeg selv kaster mig ud i projektet?
Og hvordan og hvor mange gange skal skabet have politur? Jeg har en stol, som jeg har slibet ned og givet politur mindst 4 gange, men den står stadig mat.... Måske er det den forkerte politur....?
Rikke

Kommentar
Fra : Melander

Dato : 03-01-03 15:06

Du kan bruge en god trælim, gerne med hærder, sådan en kan de hjælpe dig med i et byggemarked. de burde også kunne vise dig en polerklud( som er en lille pudeagtig ting og er meget blød) når du bruger politur skal du blande en smule sprit i.

men jeg er kommet i tanke om en bedre ide med hensyn til at du siger du gerne vil have en flot glød, det kan du også få ved at lakere den med møbellak, hvorved du samtidig får en stærkere overflade, end ved politur, for politur tåler ikke vand og sprit og spiritus. jeg ved godt at jeg skrev at du skulle hælde sprit i politur når du skulle behandle, men det er for at hjælpe polituren ind i fineren.
Men jeg synes at du skal lakere istedet for, og det er også nemmere at få et pænt resultat, fortæl ved farvehandleren at det er til santos palisander, så får du det rigtige, og samtidig kan du få de rigtige ting at gøre det med, og en instruktion i hvordan..

Godkendelse af svar
Fra : rcn

Dato : 03-01-03 16:15

Hils din kæreste og sig tak. Det gælder selvfølgelig også dig
Rikke

Kommentar
Fra : Melander

Dato : 03-01-03 21:23

Tak for det, skulle ønske held og lykke med det. og vi vil selvfølgelig gerne høre om resultatet når det foreligger

mvh. Melander