/ Forside/ Teknologi / Multimedie & design / AutoCAD / Spørgsmål
10  fame 280
Buelinie
Fra : bar1
Vist : 892 gange
100 point
Dato : 25-10-06 08:29

Hejsa
Kan man tegne en bue i Autocad hvis jeg kun kender buemål og radius?

Kommentar
Fra : CADmageren

Dato : 25-10-06 09:36

Er det en ARC du tænker på?

Accepteret svar
Fra : meiland

Modtaget 100 point
Dato : 25-10-06 09:54

Jeg går ud fra at du snakker om en arc, og så er svaret både ja og nej.

Du kan godt tegne buen, men ikke med en kommando.

Først skal du bruge kommandoen ARC (center, start, længde). Desværre er længde ikke buelængden, men korden.

Bagefter skal du bruge kommandoen lengthen til at tilpasse længden.
(lengthen total nylængde (udpeg bue))
Husk at der er forskel om du klikke i den ene eller anden ende af buen.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 25-10-06 10:06

Du kan også lave den som en cirkel (når du kender radius) og klippe den overskydende del af, cirklen ved at lave 2 klippe punkter og fjerne det overskydende...
mvh Benjamin

Kommentar
Fra : CADmageren

Dato : 25-10-06 10:25

Hej bar1

Jeg fandt lige denne lisp fil.
http://www.freecadapps.com/swdetails.php?page=category&value=ACG-LSP&orgvalue=ACG&review=3683&rowcolor=fce08d

Her kan du angive 2 punkter og et buemål.

/Michael Christoffersen

Godkendelse af svar
Fra : bar1

Dato : 26-10-06 09:40

Tak for svaret meiland.
Det virker på den måde.
Ellers skal jeg have enten vinkel(grader) eller kordelængde.