/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
A Pærer
Fra : knudbjarne
Vist : 1474 gange
40 point
Dato : 02-01-03 16:15

Vi har 38 kviksølvpære monteret i vores gadelygter i vores gader.
Spørgsmålet er kan man udskifte pærene med a pærer
De nuværende pærer har E27GW,men der er monteret en spole før pære.denne skal sevføldig fjernes
Pæren forbruger 80WATT og spolen 11WATT? .Det er vigtigt at pærenes levetid er så lang som mugligt da det er svært at skifte pærer og jeg er villig til at betale mere for at få en gog kvalitet.
VH KBK

Kommentar
Fra : Master_of_KeFir

Dato : 02-01-03 16:44

Her finder du en allround beskrivelse omkring belysning - http://www1.nesa.dk/sme/Nesa_31x/Nesa_311/Nesa_311.jsp

Accepteret svar
Fra : ks9000

Modtaget 50 point
Dato : 02-01-03 16:54

I kan da sagtens få ændret armaturerne, men det bliver bestemt ikke billigt, og jeg er meget sikker på, at el-besparelsen bliver forrentet utrolig dårligt.

Jeg vil foreslå jer, at for at I har noget konkret at arbejde med, at I indhenter et par tilbud fra elinstallatører, elselskaber o.lign.

Det vil i den forbindelse være smart, at I får et alternativt tilbud, på andre typer lamper.

Jeg har før været med i et lignende projekt og efter at have set på, hvad det ville koste, og hvad man ville spare, gled det ud i sandet.

En anden ting er, at I eventuelt kunne spare ret meget på elregningen ved blot at få sat en "ordentlig" styring af lyset op. Det viser sig gang på gang, at det netop er her, der ligger en nem og billig besparelse. Mange styringer en forældede og/eller defekte. Få en fagmand til at se på "fotocellen" og få en vurdering af, om den er ok. Jeg skriver FAGMAND, for min erfaring er, at mange af slagsen ikke ved nok, om præcis dette emne.

Undersøg også, om der er muligt at slukke en 1/3 del eller lign i den seneste nattetimer. - Her ligger også en relativ stor besparelse.

Som du ser, går jeg mere efter at forbedre det eksisterende, end at skifte til nyt.

Men god vind med jeres projekt.

//Knud

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 02-01-03 17:32

Kviksølvspærer har en meget høj virkningsgrad. (normalt højere end alm. energisparepærer).
Jeg er ikke sikker på at du kan spare noget strøm ved at skifte pærer + spoler, hvis du ikke vil gå ned i lysstyrke!!!.

MVH

Kommentar
Fra : knudbjarne

Dato : 02-01-03 17:54

Hej KS9000 og viskinge
Jeg kan godt se de sikkert ikke nytter med a pærer og jeg var ikke klar over kviksølvspæren havde bedre virkningsgrad end kviksølv,så det må nok være bedst at montere en kviksølspære med 60watt,det er da 20 watt der spares
KS9000 Jeg troer ikke lamperne kan slukkes enkeltvis,således vi slukker de halve efter midnat.
Er det mugligt at sætte en lysdæmper på anlæget så lyset blover dæmpet om natten.
Der er montere tænde og slukke ur.
VH KBK

Kommentar
Fra : Fromsej

Dato : 02-01-03 18:38

Det kan lade sig gøre at sætte en dæmper på , men den er hamrende dyr til Kviksølvpærer.
I kan højst sandsynligt skifte 80W ud med 50W , det afhænger af drosselspolen.
Hvis den er mærket 50/80W kan i gøre det ved at flytte ledningen der går fra spolen op til fatningen hen i den ledige klemme.
Hvis den er mærket 80/125W kan i umiddelbart sætte 50W i men pærernes levetid forminskes drastisk.
At sætte lavenergipærer i , så kan i lige så godt bruge fyrfadslys.

Kommentar
Fra : ks9000

Dato : 02-01-03 18:38

På dit spørtgsmål om montering af en lysdæmper på anlægget, kan jeg svare, at det ikke er realistisk.

Få lige tjekket, om ikke anlægget kører på flere end en faser. Populært spurgt: Er der flere end een sikring foran anlægget? Hvis dette er tilfældet, kan det lade sig gøre at slukke nogle lamper i de perioder i selv ønsker. Dette sker i såfald via et ur og et relæ (kontaktor). - Og det har I jo allerede.

Du skriver, at der er monteret et ur til at tænde og slukke anlægget. Dette er bestemt ikke nok. Det optimale vil være en lysstyring, altså et slags relæ, der tænder og slukker lyset efter behov, og hvis det så kombineres med det eksisterende tænd-/slukur, vil I have et fornuftigt anlæg.

Kommentar
Fra : ks9000

Dato : 02-01-03 18:42

- - - og til Fromsejs indlæg vil jeg sige, at hvis I skifter fra 80 W til 50 W, kommer I til at bevæge jer rundt i tusmørke. Men det er bestemt en mulig måde at spare på.

Kommentar
Fra : Fromsej

Dato : 02-01-03 19:04

>>ks9000 , ja men det er da bedre end fyrfadslys.
>>knudbjarne , er det overhovedet jeres egen belysning?
Hvis i kan lave det så nogle af dem slukker ud på aftenen , så sørg lige for at være fuldstændig enige om hvilke der må slukkes.
Af erfaring ved jeg at de personer der er så "heldige" at få en lampe der slukker lynhurtigt bliver utilfredse.
P.S
Jeg arbejder med gadebelysning til hverdag.

Kommentar
Fra : ks9000

Dato : 02-01-03 19:10

Fromsej har fuldstændig ret - det kan godt give nabobøvl, men forsøg alligevel.
Og så er vi vist næsten kolleger.
Så KnudBjarne, du er i gode hænder.

Kommentar
Fra : Fromsej

Dato : 02-01-03 19:16

>>ks9000 , kollegaer OK , jeg er ved elforsyningen i Odense.

Kommentar
Fra : knudbjarne

Dato : 02-01-03 19:29

Til ks9000
Jeg er i bestyrelsen for et ejerlaug så det er derfor jeg er nød til at være 100% sikker på det er den rigtige løsning jeg har valgt,men vi har en udgift på ca 18000 kr årlig til gadelys,så det er ikke kun for de andre beboere jeg er interesseret det giver jo også en selv det giver en gevindst.
Komunen skulle ellers overtage gadelyset,men de siger at samtlige gadelys på mer eller mindre private veje skal nu betales af gadens beboer,det er der kommet en dom for påstår kommunen,for ellers skulle de overtage lyset
VHKBK

Kommentar
Fra : Fromsej

Dato : 02-01-03 19:42

Prøv at tage en lem af en af masterne , bare ikke den sidste , og tæl hvor mange kabler der kommer op i den , og hvor mange ledninger der er i hvert kabel.
Husk kun at gøre det når der er slukket for gadelyset.

Kommentar
Fra : ks9000

Dato : 03-01-03 07:27

Hvor mange er I om at betale?

Kommentar
Fra : knudbjarne

Dato : 06-01-03 09:04

ks9000
vi er 60 huse så ca 300kr pr husstand årlig,men det er jo en af mange udgifter i et ejerlaug
VH KBK

Kommentar
Fra : winetaster

Dato : 13-11-08 13:55

Der er en kommune, hvor man kan sende en sms, så tænder lyset på stierne for en stund.
Sparsommeligt.

Mvh W.