/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Erstatning af knallert
Fra : kalleq
Vist : 744 gange
200 point
Dato : 24-10-06 18:46

Hej,

jeg befinder mig i den uheldige situation, at jeg har været ude for et uheld og modpartens forsikringsselskab skal betale for reparationen af min Yamaha fs1 4-gears. Men problemet er at de dele som skal bruges (Forgaffel og DX-forbremsesæt ), ikke sælges mere.

Mit spørgsmål er så hvad jeg kan forlange af forsikringsselskabet?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 24-10-06 18:56

På en eller anden underlig måde, kan forsikringsselskaber næsten altid finde reservedele...

Hvor meget du kan forlange.... Det kommer jo an på hvor gammel og velholdt den var, men igen
den var jo uundværlig for dig. Taksatoren skal nok fortælle dig, hvor meget de vil give i erstatning, så kan du altid brokke dig over beløbet, eller forhør dig hos en forhandler, hvad han skønner den
kan være værd

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 200 point
Dato : 24-10-06 20:08

Du kan forlange, at forsikringsselskabet får udbedret skaderne på din knallert, så den er i samme stand som før ulykken, hverken mere eller mindre.

Hvis ikke delene sælges mere, vil man sikkert forsøge med at finde brugte dele, eller alt efter hvor alvorlig skaderne er, totalskade den, sådan at fordikringen udbetaler en erstatningssum og beholder stumperne af knallerten, eller de kan købe en tilsvarende brugt til dig og beholde den smadrede.

mvh dova

Godkendelse af svar
Fra : kalleq

Dato : 24-10-06 21:33

Tak for svaret dova.

Kommentar
Fra : mercerpigen

Dato : 24-10-06 22:30

Hej med dig.

Du kan evt også købe knallerten af forsikringen. Så kunne du måske selv finde delene brugt.
Evt købe en anden knallert og bruge den gamle som dele.
Der er desværre snart meget langt mellem Yamaha FS1
Mistede desværre min egen 78ér total orginalstand til en

Kommentar
Fra : alka

Dato : 25-10-06 07:51

I følge forsikringsaftaleloven, kan et forsikringsselskab betale for rep. af fx din knallert. Kan delene ikke skaffes, kan selskabet jo ikke hekse, så der kan man i stedet for udbetale et kontant beløb svarende til, hvad det ville have kostet, at sætte din knalleret i stand. De kan også vælge, at lade knallerten taksere som totalskadet, da stumperne ikke fås mere. Efter alm afskrivning.
De samme problemstillinger opstår ved fx en brandskade, hvor ens uerstattelige arvegods er brændt. Det kan ikke genanskaffes, så der kan kun ydes økonomisk erstatning.