/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
Hoste efter influenza
Fra : 888
Vist : 1884 gange
200 point
Dato : 23-10-06 22:50

De sidste par år har jeg døjet med meget voldsom hoste når jeg bliver forkølet, og det fortsætter altid en uge eller to efter jeg er blevet rask... trækker også vejret meget anstrengt-hiver nærmest efter det. Bare jeg skal rejse mig begynder jeg at hoste.
Er blevet undersøgt hos lægen(i en rask periode) for allergi og astma (begge dele findes i nær familie) men der var intet at spore...
Jeg hverken ryger eller er overvægtig og er kun i slutningen af 20'erne.
Er der nogen der har prøvet noget lign.??

Kommentar
Fra : Tordenkalven

Dato : 23-10-06 22:55

Har tidligere døjet meget med hoste, uden der var en påviselig grunde...

indtil en klog læge undersøgte mig for, for meget mavesyre...

det gjorde, at når jeg hostede, kom den syre over i luftvejene, og hosten fortsatte

en ond cirkel, som jeg var skeptisk overfor, men straks jeg fik medicin / pantoloc

har hosten været absolut minimal

kunne være et bud til dig

/ henrik

Kommentar
Fra : 888

Dato : 23-10-06 22:59

Ok. Var det når du havde været syg, eller hostede du altid?

Kommentar
Fra : Tordenkalven

Dato : 23-10-06 23:03

hostede meget i perioder, men mest og i lange perioder efter forkølelse, og efter influenza...så bagyndte det og varede måneder før det stilnede af...

Kommentar
Fra : refi

Dato : 23-10-06 23:06

Gætterier fremmer ikke helbredet....

Den eneste der kan svare dig er din læge....

Kan han ikke finde noget når du er rask må du besøge ham når du er syg.....

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 23-10-06 23:06

Hej.

Her i familien hoster vi alle lystigt videre, når forkølelsen/influenzaen er ovre - det kan vare længe og være utroligt trættende. Enkelte gange har vi så opsøgt lægen for at forsøge, endnu en gang, om 'der må da være noget der kan hjælpe' - men nej. Når hosten har stået på i længere tid, har vi fået noget hostestillende til natten - og kun til natten, for, i det mindste, at kunne få lidt søvn.

Vi har døbt hosten 'Influenzahoste' omend det langt fra er hver gang, det drejer sig om influenza.

Du er undersøgt hos din læge - hvis du ikke føler dig tryg ved lægens undersøgelse/diagnose, så opsøg lægen igen og sig det - tillid til sin læge, det er nødvendigt at have

Rigtig god bedring!

Venlig hilsen Dorthe ...som endnu har årets omgang forkølelse tilgode - øv

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 23-10-06 23:10

For mig lyder det som om, det kan være en luftvejsinfektion f.eks bronchitis

http://www2.netdoktor.dk/Q&A/answers.asp?QID=89990&CID=32&p=1

Kommentar
Fra : Tordenkalven

Dato : 23-10-06 23:14

Til orintering så gisner jeg ikke...

jeg beretter om mig selv, og komme med dette som et forslag der kunne undersøges

da jeg hostede genne adskiligge år UDEN lægerne fandt grunden, indtil dette, som jeg har nævnt , kom frem...

så et forslag kan da ikke være en gisning, men et forslag til at arbejde videre med og som absolut har hjulpet mig.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 23-10-06 23:15

Jeg ved godt at der i linket er tale om børn, men voksne kan altså også godt få bronchitis. Om det er bronchitis kan kun din læge afgøre, men den kan ikke altid høres, hvis du f.eks lige har fået hostet igennem, inden lægen lytter på dig, men så må du jo sige det til lægen, så han kan lytte en gang mere.

God bedring, og smut så til lægen igen

Kommentar
Fra : 888

Dato : 23-10-06 23:17

Jeg har været forbi lægen med hoste og anstrengt vejrtrækning, men blev bare sendt hjem igen uden nærmere undersøgelse da det jo tidligere var blevet konstateret jeg ikke fejlede noget. Føler mig ikke specielt tryg ved min læge, men man må jo gå ud fra at hun ved bedst.
Det påvirker bare mit job meget, når jeg skal liste rundt en uge eller to efter jeg har lagt syg, og har problemer med at løfte ting osv. fordi jeg hurtigt kommer til at hoste voldsomt. (ser ikke så godt ud når man har meget kundekontakt)

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 23-10-06 23:20

888, du bør overveje kraftigt at skifte læge. Har lægen målt din lungefunktion, et rør hvor du skal puste i så man kan se dine tal?? Hvis ikke, så ville jeg bede om at få målingen, hvis hun afslår, så ville jeg ikke tøve med at skifte læge. Det kan også være en rest af en lungebetændelse, hvis det ikke kan høres, så kan det ses på et røntgenbillede

Kommentar
Fra : 888

Dato : 23-10-06 23:21

Tordenkalven- ok, skal jeg undersøge....ska jo bare lige have tjekket om jeg har for meget mavesyre eller ej inden jeg tager noget medicin...

Nordsted1- Har fået tjekket lungefunktion...burde man ikke ha fundet ud af det der så?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 23-10-06 23:27

Hvis det er bronchitis kan det godt gå over af sig selv, det trækker "bare" ud i længere tid uden medicin. Hvis du lige har hostet en masse (slim op) inden undersøgelsen kan lægen ikke lige opdage det.

Når du hoster er det så en tør hoste eller er der slim??

Kommentar
Fra : refi

Dato : 23-10-06 23:28

Ikke nødvændigvis.....

Hvis du er utryg ved din læge så skift ham/hende ud.....

Du må ikke selv begynde at experimentere med medicin...

Kommentar
Fra : 888

Dato : 23-10-06 23:29

Tør

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 23-10-06 23:30

Tit glor en læge sig blind på én diagnose, og glemmer at, der kan være andre ting, der forårsager symptomerne.

Bestil tid hos en øre-næse-hals læge, så får du en anden læges syn på sagen.

Og en læge, der har med det at gøre hver dag.

Hanne

Kommentar
Fra : Tordenkalven

Dato : 23-10-06 23:33

Naturligvis skal man ikke eksperimentere selv med medicin...

i øvrigt er det på recept...

men når jeg har rendt til læger i årevis, med sammen symptomer, så ville jeg bare gøre opmærksom på det....

og lade lægen / lungeklinikken undersøge det.

det er mit budskab, og ellers ikke blande mig i flere gisninger...

Kommentar
Fra : 888

Dato : 23-10-06 23:35

Ejh, hvor blev mit svar af?? Nå, skriver det igen så....

Har fået den undersøgelse med røret.
Inden medicinen gik linjen lige ud... efter medicinen kunne jeg puste længere, men linjen knækkede til sidst...
Har fået at vide fra en med astma at det er et dårligt tegn, men lægen sagde jeg ikke fejlede noget.
(det var en sygeplejerske der foretog undersøgelsen)

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 23-10-06 23:37

Tør, så er det ikke bronchitis alligevel..Men det kan være så meget andet, så jeg syntes stadig du skulle opsøge din læge igen. Og selv om du ikke har fået konstateret astma, er det godt at få det kontrolleret med mellemrum, når det er i familien.

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 24-10-06 06:14

Blæste du ikke også i et paprør sat på et plastrør (peakflow)?

Hvad var tallet der?

Kan i øvrigt foretages på apoteket.

Kommentar
Fra : nsl

Dato : 24-10-06 06:59

hoste kan også komme hvis der er spekulationer,stress eller nervøsitet involveret i en sygdomsperiode
som en eftervirkning af et bronchitisudbrud. hvor der sker et samspil mellem histamin og andrenalin
og rigtigt der kan også være tale om for meget mavesyre

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 24-10-06 08:55

888.. jeg fornemmer, at du selv tror mest på at det er astma du har. Det lyder også som en luftvejsinfektion, men når det ikke er hver dag, men efter du har været syg, ville jeg ikke være så urolig.

Det er ikke usædvanligt, at det er sygeplejersken der foretager målingen af lungerne, faktisk er det som oftest hende der gør det.

At du kan puste længere efter du har fået medicin, tror jeg også vil gælde for alle mennesker, da du får udvidet luftvejene.

Hvis du tror du har astma, men ikke kan lide at kontakte lægen, før du føler dig mere sikker på, at det nu er astma du har, så prøv at snakke med astma-allergiforbundet http://www.astma-allergi.dk/

Kommentar
Fra : 888

Dato : 24-10-06 11:36

Camillasmoster- Jo, det var det med paprøret hvor man skal puste meeeget længe.... Men fik ikke nogle tal....så blot linjerne/stregerne på papiret....

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 24-10-06 12:08

- og det lille, hvor du skal puste hårdt én gang?

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 24-10-06 12:13

Jeg synes, det er en god idé at spørge om hvilke tal, det viser - det kan være lettere at forstå sammenhængen, når man har "normal"tallet og ens eget resultat.

Så er det også nemmere at stille spørgsmål til lægen omkring det.

Det kan jo også være, at lægen opper sig, hvis han/hun er lidt initiativløs.

Samtidig er I jo sparringspartnere...

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 24-10-06 12:26

888... Du må da have haft en konsultations hos lægen, efter prøven blev taget?? Du kan ringe til
lægen for at få tallene, de blev da vel printet ud af sygeplejersken??

Kommentar
Fra : ole65

Dato : 24-10-06 12:31

Gå en tur i den friske luft udenfor, der har du antagelig ikke problemet, -
ha' God bedring